בעלי עסקים מבקשים להוריד כיסויים עקב אבדן ההכנסות
נשיא לשכת סוכני הביטוח פנה לברקת שיורה על חידוש אוטומטי של פוליסות ב-21 ימים ; אין גידול בפניות לרכישת ביטוחי חיים או בריאות
סוכני ביטוח שמבטחים עסקים מקבלים פניות רבות מבעלי עסקים שמבקשים להוריד את גובה הכיסוי של הביטוח שלהם, עקב אבדן ההכנסות. יש המתעניינים גם בתקופת גרייס של תשלומי פרמיות, כמו שנהגו בנקי המשכנתאות. במקביל, יש המון התעניינות לגבי הכיסויים בפוליסות בריאות ונסיעות, ובשוק מעריכים שיהיו גם ביטולי ביטוחים וצמצום כיסויים גם בקרב מבוטחים פרטיים. יש לציין, כי הקורונה לא מביאה לגידול בבקשות לרכישת ביטוחי בריאות או חיים, אולי בניגוד למצופה עקב החרדה בקרב הציבור.
נשיא לשכת סוכני הביטוח ליאור רוזנפלד, פנה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון ד"ר משה ברקת בבקשה להורות לחברות הביטוח לחדש ביטוחים אוטומטית לתקופה של 21 יום.
לדברי רוזנפלד, לחברת הביטוח קיימת אפשרות רגולטורית על פי מתווה מוגדר להאריך את הפוליסה ללא הסכמה מוקדמת של הלקוח לתקופה של 21 ימים, כשאם אין הסכמה מוקדמת, לא תיגבה פרמיה אלא לאחר חידוש מוסכם בעקבות תקופת 21 הימים.
"כמי שאמון על חברות הביטוח, אנחנו מבקשים להוציא הנחיה מצד רשות שוק ההון לחברות הביטוח לעשות שימוש בסמכותן על פי החוזר ולהודיע באופן גורף לכלל המבוטחים כי יוענק להם, למשך 21 ימים, לאחר תום תקופת הביטוח, חידוש אוטומטי של הביטוח, מתוך תקווה כי עד לסיום אותם 21 ימים, הציבור יעבור את מצב החרום בו אנו נמצאים, והמבוטחים יסיימו להסדיר את עניינים הביטוחיים, מתוך ידיעה כי באותה תקופת ביטוח מאורכת, עד 21 לאפריל 2020, נסיר מהציבור דאגה אחת מיותרת, כאשר הם מצויים סגורים בבתים עם ילדיהם," מבקש רוזנפלד.
אין חשש לתשלומים וקצבאות למבוטחים
ברשות שוק ההון הוקם חדר מצב, והממונה ערך מפגשים עם ראשי חברות הביטוח ובתי ההשקעות.
ד"ר משה ברקת מסר כי "רשות שוק ההון פועלת כדי להבטיח מתן שירות רציף למבוטחים וחוסכים גם בימים אלו. המערכת ערוכה לתשלום סדיר של קצבאות ותגמולים ולאספקת השירותים החיוניים תוך מזעור הפגיעה האפשרית למבוטחים ולחוסכים. בשבועיים האחרונים דרשנו מהנהלות הגופים להיערך לתרחישים שונים על מנת להבטיח את קיום יעדי השירות הנדרשים, את הבטחת שלום עובדיהם, ואת היערכותם לעבודה מרחוק, ועל פי הדיווחים שקיבלנו מרבית הגופים המוסדיים קיימו בדירקטוריונים דיונים בנושא ונערכו בהיבטים השונים.
אנו מצפים מהגופים להמשך עמידה בקשר ומתן מענה מספק לחוסכים ולמבוטחים. גם אנו ברשות נערכנו לתגבור מערך פניות הציבור והקמת חדר מצב לטיפול במשבר וסיוע לציבור. אנו בוחנים צעדים שיקלו על ציבור המבוטחים בימים אלו. כך למשל, הרשות פועלת מול חברות הביטוח וספקי שירותים כדי לבחון הגברת מתן שירותים של ייעוץ רפואי דיגיטלי על ידי רופאים מומחים 24/7 ובשעות בהן לא ניתנים שירותים על ידי קופות החולים. דבר שעשוי לסייע מאוד לקשישים, אזרחים בבידוד ולכלל הציבור".
עוד נמסר, כי הרשות מנטרת באופן שוטף את ניהול הסיכונים וההתנהלות התפעולית של הגופים בתקופה זו ואין חשש לעמידת חברות הביטוח בהתחייבויות כלשהן.
ברשות מציינים, כי: "דרישות ההון של חברות הביטוח נקבעות החל מ-2017 על בסיס מודל סולבנסי. מודל זה כולל תרחישים מחמירים ומאפשר לחברות הביטוח לספוג זעזועים ברמת חומרה גבוהה מאלו שנצפו בשווקים בשבועות האחרונים. בחודשים האחרונים הרשות מקדמת מעבר להוראות סולבנסי במתכונת האירופית, באופן מקביל ליישום מודל באזל במערכת הבנקאית. הוראות אלה מתאימות יותר למדידת ההון הנדרש של חברת ביטוח, כפי שנעשה באירופה, ואילו היו חלות כבר היום היו צפויות למתן את השפעות התנודות בשווקים".