מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר 2020 ירד בשיעור של 0.1%

סעיף הדיור (מחירי שכ"ד) נותר החודש ללא שינוי ובשנה האחרונה עלה ב-1.9%

 

 
 

כלכלני פועלים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/03/2020

מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר 2020 ירד בשיעור של 0.1% לרמה של 100.3 נקודות. בשנים-עשר החודשים האחרונים עלה המדד בשיעור של 0.1%. ירידות בולטות נרשמו החודש במחירי הדלקים והשמנים (2.8%-) במחירי ההלבשה (3.8%-), במחירי נסיעות לחו“ל וטיסות בארץ (0.9%-) ובמחירי הארחה, נופש וטיולים שירדו ב-2.0%. 
סעיף הדיור (מחירי שכ“ד) נותר החודש ללא שינוי ובשנה האחרונה עלה ב-1.9%.
מחירי הדירות, שאינם משתקללים במדד המחירים לצרכן, עלו בסקר האחרון בשיעור של 0.8% (נתונים ארעיים), ובשנה האחרונה הם עלו ב-4.0%. 
 
תחזית מדד המחירים לצרכן
מדידת האינפלציה הופכת לקשה יותר מכיוון שחלק מהשירותים לא קיים כרגע, או קיים באופן חלקי בלבד (טיסות, מסעדות, מלונות, ספורט). אנו לא בטוחים איך הלמ"ס תאמוד את מחירי השירותים האלו וזה יוצר אי-וודאות גדולה לגבי התחזית. הירידה החדה במחירי הנפט מפחיתה את המדד בכ-0.3 נקודות אחוז, כשרוב ההשפעה היא במדד חודש אפריל. הפיחות החד בשער השקל מקזז מעט מהשפעת ירידת מחירי הנפט, אבל יש לזכור שהוא גם משפיע על מחירי מוצרים כמו נסיעות לחו"ל שאיננו יודעים כיצד ימדדו. בהנחה אופטימית שהמשבר ייפתר תוך מספר חודשים, גם אם הלמ"ס תמדוד ירידות מחירים של שירותים כמו נופש והבראה וטיסות לחו"ל, אלו יתקנו בשלב מאוחר יותר. גם מחירי הנפט עשויים לשוב לעלות אם יתברר שהמשבר הוא זמני. בתרחיש בו המשק נקלע למיתון, ההשפעה עשויה לחלחל לכוח הקנייה של הצרכנים ואז אנו עשויים לראות השפעה על סעיפים נוספים כמו דיור לדוגמא. בתרחיש כזה, אנו עשויים להיות באינפלציה נמוכה מאוד. תרחיש הבסיס שלנו הוא שמדובר במשבר של מספר חודשים, ובהנחה שמחיר הנפט יוותר ברמתו הנוכחית, האינפלציה תעמוד על כ-0.8% בשנה הקרובה.  
 
השפעה על המדיניות המוניטרית
במצב הדברים הנוכחי האינפלציה היא לא השיקול המרכזי במדיניות בנק ישראל. בנק ישראל החל לרכוש אג“ח ממשלתיות והצטרף בכך למעשה לבנקים מרכזיים אחרים שנוקטים במדיניות של הרחבה כמותית. הרכישות באות על רקע של מצוקת נזילות במערכת. התנודתיות במחירי איגרות החוב היא גבוהה, ומושפעת מאי-ודאות שמתורגמת לגל מכירות של גופים מוסדיים. במצב זה בו עקום הריבית מושפע יותר מקשיי נזילות מאשר מהציפיות למדיניות המוניטרית העתידית, בנק ישראל סבור שהגדלת הנזילות היא כלי אפקטיבי שיוסיף מעט ודאות לשווקים. הפד האמריקני הפחית את הריבית לרמה של 0.0%-0.25%, ופועל בשוק הריפו בכדי לשפר את הנזילות בשווקים. אנו מעריכים שהפחתת ריבית בישראל עדיין לא ירדה לחלוטין מהפרק, בעיקר אם נראה הידרדרות של הפעילות הכלכלית. בשלב זה הבטחת הנזילות בשווקים חשובה יותר מהפחתת ריבית. 
 
x