איגוד החברות הציבוריות: "הממשלה לא מגיבה למשבר הנזילות בשוק ההון, בנק ישראל חייב להיות המבוגר האחראי"

מנכ״ל איגוד החברות הציבוריות אילן פלטו: ״בנק ישראל חייב להתחיל לרכוש אג"ח קונצרני ומניות בשוק המקומי, אנחנו במשבר נזילות חריף והממשלה לא מתפקדת. בארה"ב הודיעו כבר על 3 חבילות חילוץ, בזמן שפה אין מנהיגות כלכלית״

 

 
 

בועז קידר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/03/2020

לאור הירידות החריפות בשווקים ומשבר הנזילות בשוק הישראלי, פונה מנכ״ל איגוד החברות הציבוריות אילן פלטו לבנק ישראל בקריאה להתחיל מייד ברכישות של אגרות חוב קונצרניות ומניות בבורסה הישראלית.

לדברי פלטו, ״אנחנו בעיצומו של אחד המשברים החמורים אי פעם בתולדות הכלכלה העולמית, וממשלת ישראל לא מובילה מהלכים משמעותיים לייצוב שוק ההון ומתן מענה לבעיית הנזילות בשווקים, מה שעלול להוביל להחרפת המשבר וקריסה של עשרות חברות ציבוריות בישראל ופיטורים של עשרות אלפי עובדים״.

לדברי פלטו, ״בהיעדרה של מנהיגות כלכלית ולאור הפלונטר הפוליטי, בנק ישראל חייב להיות המבוגר האחראי ולהתחיל במעורבות בשוק הקונצרני ובשוק המניות. בנק ישראל רוכש מדי חודש אג"ח ומניות זרות, והגיע העת להיכנס תחת האלונקה ולתמוך ברכישות גם בשוק המקומי״.

פלטו, ששימש כיועץ הכלכלי של ראשי הממשלה לשעבר יצחק רבין ושמעון פרס, הוסיף כי ״משרד האוצר לא מגיב למשבר הנזילות בשוק. בעוד שממשלות ברחבי העולם, מסין, דרך אירופה ובוודאי ארה״ב, הציגו צעדים נחושים ותכניות קונקרטיות הן בהיבט הפיסקאלי והן בהיבט המוניטארי, המשק הישראלי נותר מאחור. בארה"ב הודיעו כבר על 3 חבילות חילוץ, בזמן שבישראל אין מנהיגות כלכלית״.

פלטו סיכם ואמר: "אנחנו כנראה רק בשלב הראשון של המשבר, שבניגוד למשבר של 2008 הוא משבר ריאלי ולא פיננסי, ולכן פגיעתו חמורה פי כמה. בתקופת חירום, על הממשלה ליצור רשת ביטחון לחברות הציבוריות ולחסכונות העמיתים בחיסכון הארוך טווח, ולהגיב במהירות לחוסר בנזילות בשוק הישראלי, שסובל מפדיונות של עשרות מיליארדי שקלים".

ביום ראשון ערך איגוד החברות הציבוריות פגישת חירום עם יו"ר ונציגי רשות ני"ע. הרשות נענתה לחלקים מרכזיים מתכנית ההקלות שיזם האיגוד, ובין השאר הרשות תאפשר מתן ארכה של 30 יום לתאגידים מדווחים לפרסום הדוח התקופתי, וזאת עד ל-30.4.2020. בנוסף, הרשות פרסמה הבהרה מיוחדת בדבר אפשרות ביצוע רכישות של ניירות ערך על ידי החברה או בעלי שליטה לאחר פרסום מידע כספי מקביל. 

במקביל, ביום שני נערך בבורסה לני״ע מפגש מצומצם מפגש של הנהלת איגוד החברות הציבוריות עם הנהלת הבורסה ומנכ"לי איגודים נוספים בשוק ההון, בהם איגוד בתי ההשקעות, איגוד קרנות הנאמנות ואיגוד חברות הביטוח. 

במסגרת הפגישה דנו מנכ״לי האיגודים ומנכ״ל הבורסה איתי בן זאב במשבר הקורונה בשווקים, ובמגוון הכלים העומדים בפני משרדי הממשלה, בנק ישראל, רשות ני"ע ורשות שוק ההון לייצוב המערכת הפיננסית. בכוונת האיגוד להמשיך לפעול לקידום תכנית חירום לשוק ההון הישראלי, תוך שיתוף פעולה עם הבורסה לני"ע, רשות ני"ע משרדי הממשלה וכל הרגולטורים. 

x