לאומי: "שיעור האבטלה צפוי להתחיל לרדת מרמות השיא, אך אינו צפוי לחזור במהלך 2020 לרמתו ערב המשבר, אלא רק במהלך 2021"

עוד מצוין כי במהלך הרביע השני של השנה, בהנחה שיהיה רביע השיא של משבר הקורונה, שיעור האבטלה אף עשוי להיות גבוה ואולי אף להתקרב באופן זמני לשיעור דו ספרתי

 

 
 

ד"ר גיל בפמן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/03/2020

באשר לאבטלה, מעריכים כי "שנת 2020 צפויה להסתכם בעלייה משמעותית בשיעור האבטלה כתוצאה מהשלכות משבר הקורונה", ומתייחסים לישראל, "חברות ומעסיקים, לרבות בסקטור הציבורי, עברו למתכונת פעילות מצומצמת ביותר, דבר אשר גורר פיטורי עובדים (בעיקר בתחומי התיירות, הבילוי והפנאי אבל לא רק) והוצאה של עובדים לחופשה, לרבות הוצאה לחופשה ללא תשלום (חל"ת), שמשמעותה הינה כניסה למעגל האבטלה, גם אם באופן זמני. לאור זאת, בטווח המיידי מספר הבלתי-מועסקים בכלל המשק צפוי לעלות בחדות "ולמשוך" את שיעור האבטלה כלפי מעלה לפרק זמן מסוים. שינוי כיוון במגמה זו צפוי רק לאחר החזרה של המשק לפעילות תקינה."
 
עוד מצוין כי "במהלך הרביע השני של השנה, בהנחה שיהיה רביע השיא של משבר הקורונה, שיעור האבטלה אף עשוי להיות גבוה ואולי אף להתקרב באופן זמני לשיעור דו ספרתי. לאחר מכן, במהלך הרביע השלישי של השנה, עם ראשית החזרה הצפויה של המשק לפעילות על-פי התרחיש המרכזי/אופטימי, שיעור האבטלה צפוי להתחיל לרדת מרמות השיא, אך אינו צפוי לחזור במהלך 2020 לרמתו ערב המשבר, אלא רק במהלך 2021."
 
לסיכום, "במבט קדימה, שנת 2020 צפויה להסתכם בעלייה חדה בשיעור האבטלה לכ-5% עד 7%, בממוצע שנתי, זאת בתלות במשך הזמן עד לחזרה לשגרה ומידת החומרה של צעדי הסגר."
 
בהתייחסות לאינפלציה אגף הכלכלה צופה כי "שנת 2020 צפויה להסתכם באינפלציה אפסית על רקע משבר הקורונה". ישנה גם כן התייחסות לקצב העלייה השנתי של מחירי השכירות והשפעתו על מדד המחירים, "קצב העלייה השנתי של מחירי השכירות (בחוזים מתחדשים וחדשים), שעמד על 2.8% בחודשיים האחרונים, ירד ל-2.2%. להערכתנו, קצב העלייה השנתי של תת-סעיף זה עשוי להמשיך להתמתן בחודשים הקרובים לאור הירידה בכוח הקנייה של הציבור כתוצאה ממשבר נגיף הקורונה, התפתחות אשר צפויה למתן את קצב עליית המדד כולו, זאת לאור משקלו הגדול של תת-סעיף זה במדד (כ-17%)."
 
בנוסף צוין כי "האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים צפויה להיות מושפעת מחולשת מחירי הסחורות בעולם ומאי-העלאת מיסים על ידי הממשלה. בנסיבות אלו, ולאור האמור לעיל, האינפלציה בשנת 2020 ובמהלך 12 החודשים הקרובים צפויה להסתכם בכ-0.0-0.5%, בתרחיש מרכזי/אופטימי המניח חזרה לשגרה בתחילת הרביע השלישי של 2020."
 
לסיכום נושא האינפלציה נכתב כי, "כל עוד משבר הקורונה נמשך, תהיה לכך השפעה דפלציונית על המדד, להוציא סעיפים ספציפיים בהם צפויות התייקרויות, בעיקר מוצרי מזון ופארמה."
 
בהתייחס לסחר החוץ צוין כי "משבר הקורונה צפוי להכביד על סחר החוץ של ישראל במהלך 2020", על פי פרסומי הלמ"ס, "בחודש פברואר הסתכם יצוא הסחורות של ישראל בכ-3.8 מיליארד דולר, נתון זה, משקף ירידה של כ-1.8% בהשוואה לחודש הקודם, וירידה של כ-9% בהשוואה לפברואר 2019". "פרסום הלמ"ס באשר לסחר החוץ לפי ארצות בחודש פברואר מצביע על ירידות בולטות ביצוא למדינות אסיה, אשר הושפעו לרעה מהתפשטות נגיף הקורונה כבר בחודש זה (בדגש על סין). לאור התפשטות מגיפת הקורונה ברחבי העולם, נתוני החודשים הבאים צפויים להצביע על ירידות ביצוא ליעדים נוספים". ומסכמים, " החל מנתוני חודש מרץ אנו צופים שהירידות יעמיקו, לאור התרחבות המגיפה לכל מדינות העולם למעשה, בהן שותפות הסחר העיקריות של ישראל. כמו כן, לאור הפגיעה בכוח הקנייה של משקי הבית אנו צופים ירידה ביבוא מוצרי הצריכה, בעיקר מוצרים בני-קיימא, בחודשים הקרובים, זאת במקביל לירידות ביבוא חומרי גלם ומוצרי השקעה, אשר מושפעים לרעה מהצמצום הדרסטי בפעילות הכלכלית במשק. במבט קדימה, אנו צופים האטה משמעותית ביבוא הסחורות של ישראל במהלך 2020, זאת במקביל להתכווצות יצוא הסחורות, אשר עלולה להעמיק ככל שמשבר הקורונה יתארך".
 
x