מנתח השווקים של פאנדר על המפולת בשווקים "הלוואי ויכולתי לומר שאני מאמין במקור אחד לבעיה"

סקירת שווקים >>> ניתוח של מדדים מובילים ומט"ח >>> מבט על מדד המניות ת"א 35, הדולר-שקל, ומדד המניות האמריקאי אס-אנ-פי-500 מבט על שלושת הנכסים הפיננסיים הקובעים לנו את האווירה סביב שוק ההון המקומי. המבט השבועי הזה משלב קצת פונדמנטלי עם קצת טכני, וגם מסתכל קדימה.

 

 
משה שלום צילום פאנדרמשה שלום צילום פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/03/2020

הקדמה כללית:


זו בהחלט סקירה מיוחדת במינה. היא מנתחת שלושה נכסים עיקריים עבור המשקיע הישראלי: מניות מקומיות, מט"ח מקומי, ונכס ייחוס מנייתי מחו"ל. ושלושתם הציגו התנהלות קיצונית, וזאת ברמה היסטורית בהחלט. הלוואי ויכולתי לומר שאני מאמין במקור אחד לבעיה: ווירוס הקורונה. זה היה מקל על העצבים ונותן תקווה (אולי רחוקה אבל ברורה) לגבי הפתרון של הבעיה: כאשר הווירוס ייעלם או תמצא לו תרופה או חיסון. חושבני שלא כך פני הדברים. 


ווירוס הקורונה היה ונשאר טריגר חמור וקשה להתחלה של תהליכים אשר רבצו על פתחי השווקים הפיננסיים זמן רב: מדיניות של כסף חינמי ארוכה ורחבה מדי מצד הבנקים המרכזיים, גלובליזציה אשר עיוותה את האיזון היצרני בין המדינות והגושים הכלכליים, ואמון רב מדי בהנחה שמה שהיה הוא שיהיה, אשר הביאה ללקיחת מינוף גדול מדי במערכת. 


כמו כן, התקלות בשוק ה-REPO היו סמן ברור לבעיה אקוטית של חוסר אמון בין-בנקאי. במיוחד מול הבנקים האירופאים, וכל זה לפני הופעתו של הווירוס. תקלות אשר דרשו מן ה-ECB, והפד (כשליחו של חברו האירופי) להיות ממלאי מקום הנזילות. 


אזכיר גם את שוק האנרגיה, ובמיוחד של הנפט והגז, כמקור דאגה נוספים אבל אלו בהחלט יכולים להיות מובנים כתופעות לוואי מן הקריסה בצמיחה הנובעת מצעדי המלחמה בווירוס. זהו הרקע למה שאנו נראה הלאה בנכסים הפיננסיים הנסקרים מטה.


והתקווה: השמדת מקורות הצמיחה באופן זמני וקבוע, כתוצאה מן המלחמה בווירוס יכולה להתחלף לבנייה חדשה של משהו טוב יותר ויציב יותר, מעין מה שראינו אחרי מלחמות עולם, או אחרי פגע טבע המוני. נשאר לדעת רק דבר אחד נוסף: האם זה יכלול ניקוי אורוות של המערכת הפיננסית הגלובלית. מונטארית, ופיסקאלית.


ונקודה אחרונה ומיוחדת לסקירה זו: מפאת המרווחים הגדולים במחירים, היה זה הגיוני שנסתכל על גרפים שבועיים ולא יומיים. 





תא 35


שוק המניות שלנו התממש "פסיכולוגית" הרבה יותר מחברו בחו"ל. מדוע? פשוט מאוד: כאן חזרנו לרמות של שנת 2013 ושם חזרנו לרמה של סיום 2018! אבל, כאשר מסתכלים על היקף הירידה באופן מספרי, הפלא ופלא: אצלנו ירדנו קצת יותר מ-32% מול קצת יותר מ-33% בארה"ב. מה חשוב יותר? האלמנט הפסיכולוגי או זה המספרי נטו? 


ברור שלכיסנו כואב יותר הצד הממשי מספרי אבל, לדעתי, שבירת הרמה של 2018 אצלנו טומנת בחובה שלילה גדולה יותר. מדוע? כי היא מצביעה על חוסר אמון במצב החברות ובכלכלה בצורה קיצונית יותר. רמת סיום 2018 הייתה סביב 1400 והמדד נמצא 200 נקודות מתחת לכך. מבחינת העוצמה של המהלך, אין כאן שוני בין שלושת הנכסים שבסקירה: כולם עשו זאת מהר ובצורה חותכת שלא הייתה כדוגמתה. כאשר משתיקים תעשיות שלמות כמו תעופה, תיירות, ובכלל כל דבר הכרוך בהגשת שירות לאנשים מעבר לדברים החיוניים, אין זה פלא שנראה דרמה גדולה. האינדיקאציה מדגימה זאת היטב: השינוי ממצב של קניות יתר למצב של מכירות יתר היה מיידי ב-MACD כאשר ב-STOC העיכוב הטבעי של האינדיקאטור אינו מציג מצב כזה עדיין. האם הגענו למצב של רצפה במחיר? האם זה הזמן למצוא מציאות? 


גם טכנית וגם פונדמנטלית קצת קשה למצוא סיבה לומר שכן. השלילה עדיין חדה מדיי ונראית כמו "סכין נופלת". התורה הטכנית לימדה אותנו שאנו חייבים לראות בניה של תחתית, ועל ידי כך בנייה של שינוי מגמה, לפני שנוכל לתת סיכוי למהלך עולה. שימו לב למה שקרה ב-2013, וכל 2016-7, לפני שראינו מהלכים עולים. מה גם שאנו צריכים לקבל רושם שבחו"ל מקבלים תקווה מחדש לגבי העולם ה"חדש", זה שמותאם טוב יותר מאשר זה שהיה עד כה.





דולר-שקל


כמו שראינו במניות, כך ראינו במט"ח. קיצוניות מדהימה, אשר הביאה את הדולר לשיאים של 2017, דהיינו סביב 3.9. וכפי שהוא הגיע לשם, הוא תיקן ממש מהר לאזור סביב 3.7. מה קרה? האם בעיות הקורונה נגמרו? לא כל כך. האם המניות מראות שינוי דרמטי לטובה, ודורשות, על פי הקורלציה הטבעית, ירידה דרמטית של הדולר? לא שראיתי. אז מה עניין כאן? 


יש לזכור שבשוק זה קיימים שחקנים בעלי כיסים עמוקים במיוחד אשר נמצאים בעמדה שלילית על הדולר-שקל. ובכמויות אדירות מימדים, כפי שבנק ישראל שלנו נמצא בעמדה חיובית על הדולר-שקל, דרך מנגנון הרזרבות. שחקנים אלו יכולים להשפיע על השוק הלא נזיל שלנו כאשר מגיעה רגיעה קטנה בביקושים. ואז, הם יכולים לעשות מהלכים גדולים במיוחד כדי להחזיר את עמדתם למצב של איזון קצת יותר טוב. לדעתי, זה מה שקרה ביום חמישי, כאשר היה נראה שנמצאה תחתית זמנית בוול-סטריט. 


בעולם, הדולר תיקן והייתה הזדמנות למהלך רב אחוזים גם כאן. אבל, כפי שאמרתי לגבי המניות, גם כאן המהירות והחדות אינם יכולים לתת לנו מנוח. אין עדיין סימן של בניית שינוי וכל תיקון של יום-יומיים, אינו משנה את המהות החיובית בזוג הזה. גבולות הגזרה ברורים מאוד: לחיוביים, חייבים לבנות מגמה של שיאים ושפלים עולים מעל קו המגמה אשר תחם את הירידה של כל שנת 2019. עבור השליליים, חייבים לרדת חזרה מתחת ל-3.5. כל השאר, אוויר והרבה הלוך ושוב אלים והרסני אך טוב למי שעוד מסוגל למצוא לקוחות בחו"ל, לייצא. 





S&P500


כמו שכתבתי לעיל, מדד המניות העיקרי האמריקאי הגיע בצורה רציפה ומהירה לרמת התמיכה של מחירי סיום 2018: סביב 2300-400. על פי הסגירה של יום שישי האחרון, אין אנו רחוקים מן השבירה של הרמה הזו אבל זה עדיין לא קרה ויש תקווה שזה לא יקרה. נקווה. מדוע? לא רק ששבירה כזו תהיה עדות לכך שכל צעדי הממשל האמריקאי, והם רבים מאוד, עדיין לא הרגיעו את המשקיעים אלא שמבחינה טכנית אנו מדברים על אירוע שיכול להביא את המדד לרמות עם הספרה 1 כקידומת, כהרף עין. וזה כאשר התהליך החל ב-3400! 


אגב, רק ה-MACD ידע להגיב היטב כאינדיקציה. רבים מן האינדיקאטורים של המומנטום פשוט לא עומדים בקצב המטורף שבשינויי המחירים. וזה הזמן לומר כמה דברים נוספים על מה שקרה: 


אין ספק שקצב הירידות הושפעו גם מן הטכנולוגיה וגם מן הכלים הפאסיביים הנפוצים כל כך. פריסת יכולת המסחר בכל נכס, מכל מקלדת, מכל מקום, יחד עם מכונות אוטומטיות היכולות לייצר פקודות בקצב המילי-שניות, כל זה היה גורם אדיר מאיץ. קרנות הסל ותעודות הסל, המאפשרות בהקשה אחת "למכור" שוק שלם, או סקטור שלם, מייצרות תנועות אוטומטיות נוספות במניות הספציפיות שאינן קשורות כלל למצבן הפונדמנטלי. 


האם הרפורמה שתבוא אחרי אירוע הקורונה, וניקוי האורוות, יכלול חזרה לשפיות של מסחר על בסיס אנושי יותר, וספציפי יותר? יש האומרים שדרישה זו אינה הגיונית ונוגדת גם את השוק החופשי. השאלה היא פשוטה: כמה נזק להון של כולנו צריך להיגרם כדי שכל מה שמייצר האצה כיוונית יישקל מחדש? ולא דברנו על הנגזרים.... 


טכנית: 2300-2400 הוא הקו בחול. אין משהו אחר חשוב יותר כרגע. חיוביים ושליליים כאחד, משני צידי התקווה, מייחלים להכרעה ביחס לשבירת הרמה הזו. 


הערה כללית לגבי הגרפים:
אחרי שנים רבות של שימוש במערכת גרפית משלי, החלטתי להשתמש במערכת גרפית של אתר, אשר מספק את מיטב הטכנולוגיה לכך, ובחרתי באתר Investing.com. היותו אתר שמאפשר מבט גם על נכסים ישראלים רק הוסיף נקודות לבחירתו, ואני חושב שהשינוי מהווה התקדמות, ואף בהירות יתר, על מצבם הטכני של הנכסים. 


כל הגרפים המוצגים ימשיכו להיות יומיים, דהיינו שבהם כל נר מייצג יום של מסחר, אבל יהיו מוצגים על בסיס נרות Heikin-Ashi על מנת לקבל תחושה מגמתית הרבה יותר ברורה ומספקת למשקיעים וסוחרים העובדים על בסיס מתודולוגיה קרובה לזו. לבסוף, אני מזמין את הקוראים להתנסות בצד הגרפי של האתר ובכל שירותיו המגוונים והמעניינים.   

x