איביאי >> מעקב תיק מניות הקורונה

ישנם לפחות 20 חיסונים שונים בשלבי פיתוח שונים, תוך זמן שיא של 60 יום מזיהוי ופיענוח הגנום של נגיף הקורונה החדש

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/03/2020

מחלקת המחקר IBI  בית השקעות

  • קורונה - אנחנו בעיצומו של הגל השלישי של ההתפרצות שממוקד בעיקר במדינות מערב אירופה ובארה"ב, עם 25 מדינות שכבר חצו את רף ה- 1,000 נדבקים, כאשר שיא ההדבקה עוד לפנינו. ציירנו שני תרחישים להמשך התפתחות מגיפת הקורונה: התרחיש הסביר בו החל ממאי צפויה חזרה הדרגתית של הפעילות הכלכלית ברחבי העולם, והתרחיש הפסימי בו השיתוק הכלכלי נמשך עוד 4 עד 5 חודשים נוספים
  • פארמה - צמד מניות הפארמה טבע ופריגו הושפעו באופן משמעותי ממשבר הקורונה למרות שסקטור הפארמה נחשב דפנסיבי יותר, שיושפע פחות ממיתון חריף ואף צפוי לקבל פוקוס מיוחד בעקבות המשבר הבריאותי של מגיפת הקורונה
  • כמו כן, התחלנו לבצע מעקב שבועי אחרי תיק מניות הקורונה בו פועלות חברות לפתח חיסונים או טיפולים לנגיף, מה הטכנולוגיה המעורבת ומהו משך הזמן הצפוי להשלמת הניסויים/פיתוחים

מגיפת הקורונה מדביקה את כולם ללא אבחנה וגם צמד הפארמה קורסות

אנחנו בעיצומו של הגל השלישי של ההתפרצות שממוקד בעיקר במדינות מערב אירופה ובארה"ב, עם 25 מדינות שכבר חצו את רף ה- 1,000 נדבקים, כאשר שיא ההדבקה עוד לפנינו. בשבוע האחרון ברחבי העולם קפץ היקף הנדבקים ל- 340,000 והיקף התמותה מהמחלה ל- 14,700. בסין נראה שלעת עתה המגיפה נבלמה, וגם בדרום קוריאה ויפן ישנה התמתנות משמעותית. באיטליה לעומת זאת, המצב הקשה ביותר ולמרות הסגר המלא מספר הנדבקים זינק ב- 140% תוך שבוע ועלה ל- 59,000, עם שיעור תמותה גבוה וחריג של מעל 9%. זינוק חד גם בשאר מדינות אירופה ובראשן: ספרד, צרפת, גרמניה, שוויץ, הולנד, בלגיה, אוסטריה ובריטניה (שנכנסה לאחרונה לאירוע). יש לציין שבמדינות כמו גרמניה, שוויץ, אוסטריה והסקנדינביות, שיעור התמותה נמוך מאוד ועומד בין 0.3% ל- 1%. את ההבדלים הקיצוניים בין שיעורי התמותה במדינות השונות לא ניתן לייחס לפרמטר אחד וסביר להניח שישנם שילובים של סיבות כמו: מבנה ואיכות מערכת הבריאות, המבנה הדמוגרפי, מאפיינים חברתיים-תרבותיים, ולמהירות ואופי התגובה של הממשלות.

 

ארה"ב עדיין מפגרת מאחור, אך עם המעבר לביצוע בדיקות בהספק גבוה, היקף הנדבקים טס פי 9 ועומד כבר על 35,000. רק לפי כשבועיים רשתות המעבדות הגדולות בארה"ב החלו בביצוע בדיקות המוניות. להערכתנו, לא מן הנמנע שתוך שבוע עם ההרצה ההמונית של בדיקות בארה"ב היקף הנדבקים צפוי לעבור את רף ה- 100,000 ולהעלות את ארה"ב לראש הרשימה.

 

מספר נקודות חשובות שיש לקחת בחשבון:

  • הסקת מסקנות בין מדינות שונות לגבי התפשטות הנגיף מאתגרת, שכן יש שונות גבוהה: במאפיינים דמוגרפיים וגנטיים, באופי התגובה של הממשלות ובהיקפים של בדיקות האבחון.
  •  העלייה המשמעותית במספרי הנדבקים במדינות החצי הדרומי של כבוד הארץ מפתיעה ומעוררת חשש  כיוון שנמצאות בסוף עונת הקיץ: אוסטרליה, ברזיל וצ'ילה.
  •  שיעורי ההדבקה הנמוכים במדינות מהותיות כמו: רוסיה, אוקראינה והודו , מעלה תמיהה

 

ניתוח שני תרחישים להמשך התפתחות מגיפת הקורונה:

הנחת היסוד לשני התרחישים: לוחות הזמנים אינם מאפשרים השלמת פיתוח קליני וייצור של חיסון המוני בפחות מ- 18 חודשים ולנגיף הקורונה יציבות גנטית שתאפשר פיתוח חיסון יעיל.

התרחיש הסביר: התמתנות משמעותית בקצב ההתפשטות של נגיף הקורונה במדינות המפתח באירופה ובארה"ב, עם סימנים לבלימה גלובלית של המגיפה כתוצאה מהצעדים הדרסטיים שננקטים ובשילוב עם הכניסה לעונת הקיץ. המשבר הבריאותי נמשך בין 5 ל-6 שבועות נוספים (עד סוף אפריל – תחילת מאי). החל ממאי צפויה חזרה הדרגתית של הפעילות הכלכלית ברחבי העולם, בצל החשש להתפרצות שניה של המגיפה בחורף 2020 (לפני שיש חיסון).

התרחיש הפסימי: מגיפת הקורונה ממשיכה להתפשט ברחבי העולם גם לתוך חודשי הקיץ, גם אם קיימים מוקדי בלימה במדינות מסוימות. השיתוק הכלכלי נמשך עוד 4 עד 5 חודשים נוספים (עד יולי-אוגוסט 2020). בשלב זה, המדינות ברחבי העולם לא יוכלו לשאת את המחיר הכלכלי המהיר, והן יצטרכו לשקול אסטרטגיות חדשות מול מגיפת הקורונה. יתכן שהפתרון היחיד יהיה להיכנע לנגיף ולעבור למודל שניסו בריטניה וארה"ב בתחילת המגיפה.

 

צמד הפארמה בבורסת תל-אביב קורסות עם הקורונה

צמד מניות הפארמה בבורסה בתל-אביב הושפעו באופן משמעותי ממשבר הקורונה. אם ניקח את שתי המדדים המובילים כנקודת ייחוס: מדד SP500 ירד בכ- 32% ומדד חברות התרופות DRG ירד בכ- 23%, מהשיא בינואר.

חשוב לציין שבשלב זה, למעט חברות שמעורבות ישירות בפיתוחים לקורונה, מניות סקטור הביופארמה קורסות עם כל השוק. למרות, שסקטור הפארמה נחשב דיפנסיבי יותר, שיושפע פחות ממיתון חריף ואף צפוי לקבל פוקוס מיוחד בעקבות המשבר הבריאותי של מגיפת הקורונה. גם סנטורים שמנסים לפגוע בתמחור של התרופות, יתחילו להבין שפגיעה משמעותית במחיר התרופות יבוא לידי ביטוי בקיצוצים במו"פ ובבפיתוחים של טכנולוגיות רפואיות בכלל ובמחלות זיהומיות (כמו קורונה) בפרט. כמו כן, ממשלות ברחבי העולם צפויות להקצות יותר משאבים למו"פ ביו-רפואי, משאבים שיעודדו את הענף כולו.

מניית טבע קרסה בכמעט 50%, מהשיא בינואר. הירידה החזקה משקפת את ההיסטריה סביב המינוף שבו נמצאת החברה. אך להערכתנו, אין הצדקה כלכלית לירידות החזקות לאחר שהחברה דאגה לארגן מראש את החוב כך שב-3 השנים הקרובות היא יכולה להחזיר את תשלומי הקרן של החוב (6.5 מיליארד דולר), מתוך תזרים המזומנים השוטף. רק בשנת 2023 קיימים תשלומי קרן בהיקף של 4.3 מיליארד דולר שמתוכם החברה תצטרך למחזר כ- 1.5 מיליארד דולר.

חברת טבע פועלת בענף דפנסיבי, שוק התרופות בכלל ותרופות הגנריות בפרט שלא צפוי להיות מושפע באופן מהותי ממשבר הקורונה ולא מהמיתון שיתלווה אליו. טבע ממשיכה לעבוד כרגיל ולפני שבוע השיקה את Herzuma  תרופת ביוסימיולר להרצפטין לטיפול בסרטן הריאות.

מניית פריגו ירדה ב- 30% מהשיא בינואר, ירידה חזקה עם השוק. להערכתנו, פריגו כחברה מתמחה במוצרי צריכה בתחום הבריאות ובטיפול עצמי, אמורה להיות השקעה אטרקטיבית בתקופה הנוכחית. החברה מממוקדת במוצרי צריכה בסיסיים כמו תרופות, מזון לתינוקות ומוצרי היגיינת-הפה. מוצרים שתמיד ימשיכו לצרוך גם בתקופת הסגר וגם בזמנים של מיתון. יתרה מזאת, רוב המוצרים של החברה הם מותגים פרטיים שמחירם לצרכן זול יותר מהמותגים המקבילים ומתאימים למאפייני הצריכה במיתון. חשוב להדגיש, שלחברה מגוון של תרופות ללא מרשם לטיפול בצינון ושיעול ולטיפול בחום וכאבים, מוצרים שהצריכה שלהם צפויה לעלות לטיפול בתסמיני הקורונה. כמו כן, לחברה סדרה של מוצרים להפסקת עישון שגם להן צפויה תקופה טובה.

 

המענה הרפואי ומניות הקורונה

הפתרון הרפואי למגיפת הקורונה, לטווח הבינוני והארוך, הנו בעדיפות ראשונה פיתוח של חיסון (שימנע את ההידבקות) ובעדיפות שניה פיתוח תרופה אנטי-נגיפית (שתיתן מענה לחולים שכבר נדבקו). למרות שההתפתחויות הטכנולוגיות מקצרות את שלבי הפיתוח הראשוניים, הגורם המגביל הוא משך  הניסויים הקליניים שדורשים זמן לבדיקת היעילות והבטיחות של התכשירים. מה שבטוח, שלא ניתן להתפשר על הבטיחות של חיסון שמזריקים למאות מיליוני אנשים בריאים ברחבי העולם. מספר חיסונים שפותחו לקורונה ותרופות אנטי-ויראליות שפותחו במקור לנגיפים אחרים, נבחנים כיום בניסויים קליניים נגד נגיף הקורונה. בגלל הצורך הדחוף למציאת מענה למגיפת הקורונה הרשויות הרגולטוריות עושות הנחות משמעותיות. למרות זאת, השלמת הניסויים הקליניים וייצור המוני של תכשירים מאושרים ייקח בין 12 ל- 18 חודשים.

 

מעקב שבועי אחרי תיק מניות הקורונה:

22/3/2020

S&P500         

-28.7%

  החברה

המוצר בפיתוח

הטכנולוגיה

שלב הפיתוח (נכון למרס 2020)

תשואה מ- 1/1/20

Gilead

(GILD)

תרופה Remdesivir  

מעכב שיכפול ה- RNA של הנגיף (שפותח במקור לטיפול בנגיף האבולה)

בתחילתם של ניסויים קליניים שלב 3, עם 5 ניסויים הרצים במקביל (בארה"ב וסין). נתפס כבעל סיכוי הגבוהה ביותר.

+12.7%

Moderna

(MRNA)

חיסון       mRNA-1273

מבוסס על RNA של הנגיף שהגוף יתרגם לחלבון נגיפי וייצר נגדו תגובה חיסונית

ניסוי קליני שלב 1 לבחינת בטיחות ותגובה חיסונית. הניסוי ב-45 מתנדבים בריאים החל ב- 16/3 בסיאטל, ארה"ב

+44.2%

Inovio

(INO)

חיסון           INO-4800

מבוסס על DNA של הנגיף שהגוף יתרגם לחלבון נגיפי וייצר נגדו תגובה חיסונית

ניסוי קליני שלב 1 לבחינת בטיחות ותגובה חיסונית, צפוי להתחיל באפריל.

+118.8%

Regeneron

(REGN)

חיסון פסיבי

המבוסס על קוקטייל נוגדנים נגד חלבוני הנגיף

ניסויים קליניים צפויים להתחיל רק לקראת הקיץ

+16.8%

תרופה    Kevzara

נוגדן המעכב IL-6 (שמקטין דלקת) ומאושר לדלקת פרקים

בתחילת ניסוי קליני 2/3 ב- 400 חולים בארה"ב, לבדיקת היעילות נגד קורונה. הניסוי צפוי להסתיים רק בעוד שנה.

Abbvie

(ABBV)

תרופת קומבו  Kaletra

מעכב פרוטאזות שאושר ומשווק לטיפול החולי HIV/AIDS

ניסוי קליני בוצע בשיא המגיפה במחוז חובאי בסין. התוצאות שפורסמו לפני מספר ימים (18/3), היו מאכזבו.  

-22.3%

Ascletis

(1672.HK)

 

תרופת קומבו Ganovo/Ritonavir

שתי מעכבי פרוטאזות, האחת לצהבת C (אושר רק בסין) והשני ל- HIV

ניסוי קליני לבדיקת היעילות נגד הקורונה החל בפברואר בסין. הסיכוי להצלחה ולאישור מחוץ לסין נמוכים.

-4.0%

* החומר הגנטי של נגיף הקורונה מבוסס על RNA, בשונה מהחומר הגנטי של האדם שמבוסס DNA

 

 

 

תרופה ישנה למחלת המלריה, Chloroquineנמצאה יעילה נגד הנגיף בתרביות תאים, עם אינדיקציה ראשונית ליעילות קלינית בניסוי קליני קטן ולא מבוקר בצרפת. ניסוי גדול ב- 1,500 חולים החל בארה"ב בשביל לקבוע את היעילות והבטיחות במדגם גדול. חשוב לציין, שהמוצר גנרי וזול ולא צפוי להיות לו השפעה מהותית על חברה ספציפית. מספר חברות ובראשן טבע ומיילן הודיעו על האפשרות לספק את המוצר.

ישנם לפחות 20 חיסונים שונים בשלבי פיתוח שונים, תוך זמן שיא של 60 יום מזיהוי ופיענוח הגנום של נגיף הקורונה החדש SARS-CoV-2, הודות לטכנולוגית החדשות שקיימות היום בשוק.

 

 

x