פול גרונוולד, כלכלן ראשי, S&P Global Ratings: האמצעים להכלת הקורונה דחפו את הכלכלה העולמית למיתון ועלולים להביא לעלייה בשיעורי חדלות הפירעון

המהות - מהירות התגובה של קובעי המדיניות

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/03/2020

הפגיעה המסיבית בפעילות הכלכלית הגלובלית מנקיטת הצעדים הנדרשים להאטת התפשטות מגיפת נגיף הקורונה הינה ברורה. התחזיות  לצמיחת התמ"ג הגלובלי במחצית הראשונה של 2020 מתעדכנות כמעט על בסיס יומי. ככל שמגיעים נתונים נוספים על ההשפעות של האמצעים להכלת נגיף הקורונה, הולכת וגוברת ההשפעה השלילית על התחזיות של S&P  אף בהשוואה לשבוע הקודם.
 
בארה"ב - נראה כי הירידה בתמ"ג השנתי ברבעון השני תהיה לפחות 12% אל מול התקופה המקבילה אשתקד, פי שניים מההערכה שלנו בשבוע שעבר. כמו כן אנו מעריכים כי גם נתוני הרבעון הראשון יצביעו על התכווצות.
 
אירופה - נראה כי הירידה בתמ"ג באירופה תהיה דומה לזו שבארה"ב, אם כי סביר שנראה ירידה גדולה יותר ברבעון ראשון היות שאירופה נפגעה לפני ארה"ב.
 
מנגד, נראה כי כלכלת סין מתייצבת והנגיף הוכל במדינה זו. עדויות נסיבתיות, כגון דפוסי תנועה ומשלוחים, כמו גם נתונים רשמיים, מראים כי הפעילות הכלכלית מתחילה להתאושש, אם כי בקצב איטי משצפו תחילה. אנו מעריכים כי התמ"ג של סין התכווץ ב-13% בחישוב שנתי במהלך הרבעון הראשון, אך צפוי לשוב ולצמוח ברבעון השני.
 
S&P מודעת לאי הוודאות הרבה לגבי קצב התפשטות נגיף הקורונה והמועד שבו תתחיל המגפה לדעוך. חלק מהרשויות הממשלתיות מעריכות כי המגפה תגיע לשיאה בין יוני לאוגוסט, ואנו עובדים על פי הנחה זו, כאשר אנו מעריכים את השלכותיה הכלכליות של המגפה ואת השפעתה על איכות האשראי של גופים וחברות.
 
אנו מאמינים כי האמצעים להכלת נגיף הקורונה דחפו את הכלכלה העולמית למיתון ועלולים להוביל לעלייה בשיעורי חדלות הפירעון בקרב חברות מהסקטור הלא פיננסי. עם זאת, ככל שתהיה פחות הטיה של הכלכלה הריאלית עכשיו, כך החזרה לשגרה תהיה מהירה יותר והאובדן הכלכלי קטן יותר. קובעי המדיניות והציבור מתמקדים בצדק במדיניות הפיסקלית.
 
נקווה כי הסבל האנושי יהיה מינימאלי וכי ההתאוששות הכלכלית תגיע מוקדם ככל האפשר.  אם, כפי שנראה, השינוי הקבוע בכוח העבודה, במלאי ההון, או בתפוקה, יהיה קטן אזי הצמיחה הפוטנציאלית בתמ"ג לא תשתנה. ייתכן שיהיה אובדן קבוע בתפוקה, אך מדיניות פיסקלית יכולה ליצור ביקוש בכדי לקזז במידה רבה את אובדן הביקוש הפרטי..
 
המהות היא מהירות התגובה כמו גם טיפוח סביבה בה הכלכלה – ובמיוחד שוק העבודה, ורשתות אספקה המבוססות על עסקים קטנים ובינוניים – תוכל לחזור למתכונת נורמאלית במהירות ברגע שהמגיפה תעבור. ככל שמדינות ידרשו ליותר זמן כדי ליישם תמיכה פיסקאלית, כך הנזק לכלכלה יגבר.
 
נציין עם זאת, כי הפגיעה בצמיחה במחצית הראשונה של השנה תהיה גרועה ממה שחשבנו בשבוע שעבר.
 
 
 
x