קורונה: השיא עוד לפנינו

אנחנו בפתחו של חודש אפריל שצפוי להערכתנו, להיות קשה יותר מחודש מארס. בתרחיש הסביר לא נראה סימנים לבלימה גלובלית של המגיפה לפני סוף אפריל, תחילת מאי

 

 
 

סטיבן טפר, אנליסט פארמה, IBI בית השקעות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
31/03/2020

 
 
אנחנו עדיין בעיצומה של מגיפת הקרונה והשיא עוד לפנינו. אנחנו בפתחו של חודש אפריל שצפוי להערכתנו, להיות קשה יותר מחודש מארס. בתרחיש הסביר לא נראה סימנים לבלימה גלובלית של המגיפה לפני סוף אפריל, תחילת מאי.
 
אנחנו עדיין בעיצומו של הגל הגדול של ההתפרצות שממוקד בעיקר במדינות מערב אירופה ובארה"ב, עם 12 מדינות שחצו את רף ה- 10,000 ו- 44 מדינות שכבר חצו את רף של 1,000 נדבקים, כאשר שיא ההדבקה עוד לפנינו. בשבוע האחרון, קפץ היקף הנדבקים ברחבי העולם ל- 723,000, והיקף התמותה מהמחלה ל- 34,000. בסין נראה שלעת אתה המגיפה נבלמה, וגם בדרום קוריאה ויפן ישנו התמתנות משמעותי. לעומת זאת, במערב אירופה המצב קשה ביותר ושיעור התמותה ממשיך לתפס. באיטליה, למרות שהם בהסגר המלא כבר 3 שבועות מספר הנדבקים זינק בעוד 65% תוך שבוע, חצה את סין ונושק ל- 100,000, עם שיעור תמותה גבוה וחריג של מעל 11%. זינק חד גם בשאר מדינות אירופה ובראשן: ספרד, צרפת, גרמניה, שוויץ, הולנד, בלגיה, אוסטריה ובריטניה. יש לציין שגם במדינות כמו גרמניה, שוויץ, אוסטריה והסקנדינביות, שבהם שיעור התמותה נמוך יחסית (בין 1% ל- 3%), שיעור התמותה נמצא במגמת עלייה. יש לציין בשבוע האחרון החל התעוררות משמעותית של המגיפה גם בתורכיה (עם כבר 9,000 נדבקים) ובמדינות מזרח אירופה: צ'כיה, פולין, רומניה ורוסיה.
 
ארה"ב, בדגש על מדינת ניו-יורק, נהפכה למדינה עם היקף ההדבקה הגבוה ביותר בעולם. היקף הנדבקים טס פי 4 תוך שבוע ועומד בראש הרשימה על 143,000. באיחור רב, רק לפי כשלושה שבועות רשתות המעבדות הגדולות בארה"ב החלו בביצוע בדיקות המוניות. התמודדות של ארה"ב במגיפה אינה נוקשה והחלטית כמו במדינות רבות אחרות, ולא מן הנמנע שהיקף הנדבקים ימשיך לעלות בצורה מואצת במהלך השבועות הקרובים.
 
מספר נקודות למעקב בשבועיים הקרובים:
 
  • המהלכים שנוקטים בארה"ב, בבריטניה ומדינות נוספות באירופה, לבלימת התפשטות המגיפה.
  • סימנים לבלימה של המגיפה במדינות כמו איטליה וספרד, שנמצאות במצב הקשה ביותר ותחת הסגר מוחלט כבר 3 שבועות.
  • שבלימת המגיפה בסין ודרום קוריאה אכן נשמרת, בייחוד לאחר ההקלות ופתיחת הסגרים.
  • שיעורי ההדבקה הנמוכים לכאורה במדינות מהותיות כמו: רוסיה, אוקראינה והודו.
  • המשך העלייה במספרי הנדבקים במדינות החצי הדרומי של כבוד הארץ שנמצאות בסוף עונת הקיץ: אוסטרליה, ברזיל, צ'ילה, ארגנטינה ודרום אפריקה. (היקף מודבקים כולל כבר מתקרב ל- 13,000).
 
 
 
בשורה התחתונה:
 
אנחנו עדיין בעיצומה של מגיפת הקרונה והשיא עוד לפנינו. אנחנו בפתחו של חודש אפריל שצפוי להערכתנו, להיות קשה יותר מחודש מארס. בתרחיש הסביר לא נראה סימנים לבלימה גלובלית של המגיפה לפני סוף אפריל, תחילת מאי. החל ממאי צפויה חזרה הדרגתית של הפעילות הכלכלית ברחבי העולם, בצל החשש להתפרצות שניה של המגיפה בחורף 2020 (לפני שיש חיסון). למרות זאת, לא ניתן להתעלם מתרחיש פסימי יותר שהמגיפה ממשיכה להשתולל ברמה בגלובלית לתוך חודשי הקיץ וממשיכה לשבש את הפעילות הכלכלית.
 
 
 
בדיקות אבחון לקורונה ומניות הרלוונטיות
 
בדיקות האבחון לקורונה, מתחלקות לכמה סוגים:
 
  • אבחון הנגיף בשיטת PCR - מזהה ישירות את הנוכחות של הנגיף בדרכי הנשימה ע"י זיהוי הרצף הגנטי. היתרון בדיוק וביעילות הזיהוי הנוכחות של נגיף הקרונה אצל הנדבקים. החיסרון שהבדיקה לוקחת מספר שעות ודורשת מעבדה עם מכשיר PCR. בשלב זה אילו עיקר הבדיקות שנעשות בארץ וברחבי העולם.
  • אבחון מהיר Point-of-Care – לזיהוי מידי של הנגיף באתר הטיפול/בדיקה ע"י זיהוי רצף הגנטי של הנגיף בשיטות של NAT (Nucleic Acid Testing). היתרון תוצאות מיידיות "על המקום" ללא צורך לשלוח את הדגימה למעבדה. סוגים אילו של בדיקות מתחילות לקבל אישורים ויופצו בקרוב ברחבי העולם.
  • אבחון סרולוגיה בשיטת ELISA – מזהה באופן עקיף את ההדבקות בנגיף הקרונה ע"י זיהוי התגובה החיסונית של הנדבק לנגיף הקרונה. קיימות שתי האפשרויות לבדיקה: זיהוי נוגדנים מסוג IgM שמעיד על תגובה חיסונית בהווה והדבקה פעילה או לזהות נוגדנים מסוג IgG שמעיד על זיכרון חיסוני והדבקה בעבר ופיתוח חיסון חזק ארוך טווח. היתרון שהבדיקה יכולה לזהות את האוכלוסייה שהתחסנה באופן טבעי לאחר חשיפה לנגיף, החיסרון שלוקח יותר זמן לפתח בדיקה סרולוגית מדויקת וספציפית. בשלב זה, קיימות כבר מספר בדיקות שפותחו, אך הן לא מספיק מדויקות וקשה להסתמך עליהם. פורסם שבריטניה כבר הזמינה מיליוני בדיקות מסוג זה, מהלך שמתאים מאוד לאסטרטגיה הייחודית של בריטניה שטוענת שצריך לאפשר הדבקה רחבה של האוכלוסייה הצעירה והבריאה בכדי לעורר חיסון טבעי – "חיסון העדר".
 
x