העולם שאחרי הקורונה >> עולם הייעוץ ישנה את פניו | איזה שינויים כבר נעשים על ידי גופי הרגולציה השונים בתחום

עבודה מרחוק ומתן אפשרות לשימוש נרחב באמצעים אלקטרוניים זה כבר התחיל זה ילך ויגבר | FUNDER מפרט את השינויים וההקלות בהקשר הזה שפרסמו גופי הרגולציה השונים, כולל קישורים להנחיות השונות - חשוב מאוד!

 

 
 

משה מימון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
31/03/2020

עולם הייעוץ נערך ליום שאחרי. ציבורים רבים יותר ויותר מעניקים שירות באמצעות קשר מרחוק, וענף הייעוץ גם הוא עובר שינוי. ZOOM הפכה להיות האפליקציה מספר שתיים בשימוש שלה אחרי הווטסאפ, ואין ילד או מבוגר היום, שלא נעזר באפליקציה הזו, לטובת קשר עם העולם והקרובים (במאמר מוסגר נציין שמניית החברה, זינקה מתחילת פברואר בכ-100%, מבערך 75$ לכ-150$, ואם כבר אז אלה הקרנות המחזיקות במניה)

אמנם כבר היום מתאפשר לפתוח חשבון בנק באינטרנט, באמצעות האפליקציות השונות. ניתן גם להתחבר לאפשרויות ניהול תיקים השונות באמצעים מרוחקים. הערכה שלנו וזו הערכה שנשענת גם על מה שמומחים רבים טוענים, היא שהפעילות מרחוק, תוך שימוש באמצעי זיהוי מוגברים, ימשיכו להתקדם. אם עד כה השאלה העיקרית היתה האם הציבור ישתמש באמצעים אלה, שכן בכל הקשור לשינוע כספים, פתיחת חשבונות וביצוע פעולות, הציבור התברר בעיקר כשמרן מאוד.

המשבר הזה הביא את הציבור להבנה שדברים הולכים להשתנות. השימוש הנרחב באמצעי הקשר המרוחקים, האפליקציות השונות, לא יפסחו על עולם הייעוץ, וזו גם הזדמנות לבחון את השינויים האלה, ולהתחיל להחיל אותם על השירותים השונים. המשבר הזה הביא גם הזדמנות, בדמות נכונות הציבור להיעזר באמצעים האלה. נכונות, שכאמור לא היתה בעבר.

חשיבות הייעוץ הפיננסי האנושי
נגיד זאת כך, המשבר העמיק את החשיבות של יועצים פיננסים בשר ודם. בסופו של יום עם כל הריחוק והבידוד, אנחנו מקיימים את הקשר הבינאישי שלנו. אנחנו סומכים על אנשים, ולא על ייעוץ ממוחשב. הייעוץ הממוחשב רלבנטי לתקופות שבהן אין דרמות גדולות בשווקים, אולם ברגע שמגיע משבר, והמשבר הזה המחיש זאת, אנשים מחפשים את הייעוץ האנושי. זה כנראה לא ישתנה.

זה אומר, שגופי הייעוץ, וגופי הרגולציה יצטרכו להתאים את השירותים שמוענקים היום במסגרת הייעוץ, לעבודה מרחוק, ולייעוץ מרחוק. זה כבר מתחיל, ומיד נפרט את השינויים שכבר אומצו, ואת הכיוונים להמשך.

להלן, ריכזנו עבורכם את ההקלות של גופי הרגולציה השונים בתחום של פעילות מרחוק, לרבות קישורים לאתרים השונים המתעדכנים של גופי הרגולציה - בנק ישראל, רשות ניירות ערך ורשות שוק ההון.


בנק ישראל - הקלות לפעולה מרחוק של בנק ישראל

הקלה שתאפשר לכלל הציבור לבצע פעולות בנקאיות מבלי להגיע לסניפים
על פי ההוראות הקיימות, הצטרפות לשירותים בנקאיים מרחוק, ללא הגעה לסניף ובאמצעות  "בנקאות בתקשורת", נעשית אך ורק ביוזמת הלקוח. כדי לאפשר בעת הזו לכלל הלקוחות לבצע פעולות בנקאיות מרחוק מבלי צורך להגיע לסניף, בנקים וחברות כרטיסי אשראי יוכלו להציע לכלל הלקוחות להצטרף מרחוק, למשל באמצעות המוקד הטלפוני של הבנק, ל"בנקאות בתקשורת", לצורך קבלת מידע ולצורך ביצוע פעולות באמצעות הטלפון, אתר האינטרנט, והאפליקציה הבנקאית.

הקלות בנושא משלוח הודעות ללקוחות באמצעים דיגיטליים
עלה חשש מצד הבנקים וחברות כרטיסי האשראי כי לא יוכלו לעמוד בחובות המוטלות עליהם למשלוח דואר פיזי בתקופת המשבר, ככל שיהיו כשלים בתפקוד דואר ישראל. לאור כך ביקש  הפיקוח על הבנקים מהבנקים ומחברות כרטיסי האשראי לשלוח הודעות ללקוחות באמצעים דיגיטליים. למרות החשש, בשלב זה לא ניתן לבנקים ולחברות כרטיסי האשראי פטור ממשלוח דברי דואר פיזי. יחד עם זאת, ניתנו הנחיות  המאפשרות למערכת הבנקאית לעודד את הציבור לבחור לעבור לפעילות דיגיטלית. במסגרת זאת אפשר הפיקוח על הבנקים למערכת הבנקאית לשלוח הודעות באמצעים דיגיטליים, המציעות ללקוחות שטרם הצטרפו שירותים דיגיטליים, והמעוניינים להצטרף, לעשות זאת. התאגידים הבנקאיים רשאים לשלוח להם הודעות בערוצים אלה על מנת להציע להם להנפיק עבורם כרטיס חיוב.

הקלות לעניין קבלת שירותים בנקאיים באמצעות הטלפון
משבר הקורונה יצר צורך לאפשר ללקוחות לבצע פעולות בנקאיות נרחבות מבלי להגיע לסניפי הבנקים, זאת בכדי לשמור על בריאות הציבור ובריאותם של עובדי הבנקים. עבור הלקוחות המתקשים לעשות שימוש באמצעים הדיגיטליים כגון אפליקציה או אתר האינטרנט של הבנק, הערוץ הטלפוני הפך להיות הערוץ העיקרי בו הם יכולים לקבל את מרבית השירותים הבנקאים. לאור העובדה שבתקופה זו התאגידים הבנקאיים נתקלים בקושי לקיים שגרת עבודה במוקדים הטלפונים, הפיקוח על הבנקים קבע כי במהלך תקופת המשבר, ניתן יהיה לצרף לקוחות להסכם בנקאות בתקשורת ולכרות הסכמים למתן אשראי (למעט הלוואות לדיור) גם באמצעות קבלת הסכמת הלקוח בטלפון. לא תהיה חובה להקליט שיחות טלפון ובלבד שהתאגידים הבנקאיים יתעדו את השיחות בדרכים חלופיות.​

הקלות בהפקדת צ'קים באמצעות הסלולר
על מנת לסייע לציבור לבצע פעולות בנקאיות מרחוק בימים אלו, החליט בנק ישראל על הגדלת סכום ההפקדה של שיק בודד באמצעות היישומון הבנקאי בטלפון הסלולרי ל-50,000 ש"ח באופן מיידי.
למשבר הקורונה בארץ ובעולם ולצעדים שנקטה הממשלה, ישנן השלכות על יכולת משקי הבית ובתי עסק רבים להגיע לסניפי הבנק על מנת להפקיד שיקים.
בשנת 2017 קידם בנק ישראל ביחד עם המערכת הבנקאית את הרפורמה במסלקת השיקים אשר מאפשרת הפקדה של שיקים באמצעות צילום השיק בסלולר. אפשרות זו זמינה ללקוחות מזה כשלוש שנים והיא הייתה מוגבלת לסכום של 20,000 ש"ח פר שיק.
רשות שוק ההון עדכנה אף היא את נהלי העבודה של יועצים פנסיונים וסוכני ביטוח

גובש מתווה למקבלי קצבאות הביטוח הלאומי להנפקת כרטיסי דביט
לפי המתווה הבנקים ינפיקו ללקוחות האמורים כרטיסי חיוב מיידי (דביט), אשר ישלחו אליהם בדואר. במקביל, ישלח ללקוחות הסכם עם הבנק לקבלת הכרטיס , עליו יתבקשו הלקוחות לחתום. כמו כן, יובהר ללקוח, שעליו לחתום על ההסכם טרם הפעלת הכרטיס, והוא יתבקש למסור לבנק את ההסכם החתום או את העתקו בהקדם, וזאת לא יאוחר מיום 1.11.2020. ככל שלא יתקבל הסכם חתום כאמור עד מועד זה, כרטיס הדביט יפקע. כמו כן הודענו, כי המתווה שגובש למקבלי הקצבאות יחול בעת הזו גם על כל משלוח כרטיס חיוב שהוזמן על ידי לקוחות. 
3. אפשר לכרות בטלפון הסכם לבנקאות בתקשורת - ניתן לחתום על  הסכם בנקאות בתקשורת באמצעות מגוון ערוצים ישירים, תוך תיעוד הסכמת הלקוח (גם ללא הקלטת השיחה). כך יקל על לקוחות המעוניינים בכך, להצטרף לפעילות בנקאית מרחוק ביתר קלות, ככל שהם מעוניינים בכך.

אפשרות הנפקת כרטיסי דביט ללקוחות פושטי רגל
הבנקים הונחו לאפשר הנפקת כרטיס דביט ללקוחות פושטי רגל וצירופם לשירות המאפשר ביצוע פעולות בחשבון דרך אתר האינטרנט של הבנק, האפליקציה וכיו"ב, ללא צורך באישור הנאמן, בכל בקשה פרטנית. זאת על בסיס עמדת הכונס הרשמי שנתן לכך הרשאה גורפת. צעד זה יקל מאד על תהליך הצירוף של פושטי הרגל לשירותים אלה, ככל שיחפצו בכך.

לאתר שאלות ותשובות בנק ישראל בנושא הקורונה.



רשות שוק ההון - סוכני ביטוח ויועצים פנסיונים

תיקון חוזר שירות- שיחה טלפונית חלף פגישה פנים מול פנים:
בנסיבות שנוצרו, בהן קיים קושי של ממש לקיים פגישות פנים אל פנים בין בעל רישיון לבין לקוחותיו, יהיה ניתן כחלופה לפגישה כאמור לקיים שיחה טלפונית בין בעל הרישיון לבין הלקוח. הוראת שעה לשלושה חודשים.
הארכת משך הזמן לשיחת שירות מ-7 ימים ל-21: לאור כמות העובדים במשק שלאחרונה השתנה סטטוס העסקתם ולאור החשיבות שברגעים אלה יקבלו שירות מיטבי ומקצועי מבעל רישיון, יוארך משך הזמן בו בעל רישיון יוכל ליזום שיחת שירות ללקוחו במצב זה משבעה ימים לעשרים ואחת ימים. הוראת שעה לשלושה חודשים.

הקלה על מועד העברת דיווחי בעל רישיון לממונה:
בנסיבות שנוצרו, מצאנו לנכון להקל על עיתוי הדיווחים שבעל רישיון נדרש להעביר לממונה, כך שתוארך האפשרות לבעל רישיון להעביר דיווח שנתי אודות עמלות עד ליום 31 במאי 2020.

לאתר רשות שוק ההון עם השינויים וההנחיות המלאות.



רשות ניירות ערך - שורה ארוכה של שינויים

עדכון לגבי הליך בירור צרכים ראשוני
רשות ניירות ערך תיקנה הוראת שעה שמאפשרת את ביצוע ההליך הראשוני של לקוח חדש באמצעות שיחה טלפונית גם ללא הקלטה, ובלבד שהשיחה תתועד באופן מיידי על ידי בעל הרשיון, התיעוד יישלח ללקוח והוא יאשר במילים מפורשות ובחתימה או בכל חיווי בכתב אחר )למשל בדואל( כי הוא קיבל אותו ומסכים לתכנו. כמו כן מבוטלת הדרישה בהוראה לערוך בקרה באמצעות בקר שיחה ובאופן המתואר לעיל ושיקול הדעת באשר לאופן עריכת הבקרות ניתן לבעלי הרישיון ולתאגידים הבנקאיים ובלבד שתושג התכלית של ביצוע ההליך הראשוני כנדרש על פי הדין.

שינויים לעניין עדכון פרטים
מתוקנת ההוראה באופן שיותר לבצע עדכון צרכים פעם בחמישה עשר חודשים, תוך ששיקול הדעת בעניין תיעדוף הפניות היזומות ללקוחות במהלך תקופה זו יועבר לבעל הרישיון על פי מאפייני הלקוח ומידת ההיכרות וההבנה של בעל הרישיון את צרכיו ואת העדפותיו ובלבד שיעמוד בחובה המוטלת על בעל רישיון לפי החוק להיות מעודכן ביחס לצרכי הלקוח ויתאים בפועל את השירותים שהוא נותן ללקוח, לצרכיו והעדפותיו.
כמו כן, ניתן לבעל הרשיון שקול דעת רחב יותר באשר לטיב הפרטים שעליו לקבל כדי להיות מעודכן ובאשר לאופן ניהול השיחה שיכול להתבצע בנוסף לאפשרות של פגישה פנים אל פנים ושיחה טלפונית גם בדוא"ל, בדרך של שיחוח )צ'אט( ובאמצעות מערכת אינטרנטית מקוונת הניתנים לאיחזור.
תוקף השינויים עד 20 ביוני 2020

לנוסח המלא של העדכון

נזכיר כי בכוונת הרשות לניירות ערך לבצע שינוי והתאמה של הרגולציה למגוון שיעותי ייעוץ כלליים, כעת האריכה הרשות את המועד להערות הציבור עד ליום 31/5, יתכן שהדיון בנושא יכלול גם את השינויים שעובר העולם בעקבות המעבר לעבודה מרחוק.

בנוסף באתר הרשות פורסמה תשובה לשאלה שעסקה בהקלה בביצוע תיעוד שיחת ייעוץ עקב השפעת וירוס הקורונה
שאלה: בעמדת סגל שפורסמה באתר הרשות, וכותרתה "סיכום פרויקט ייעול תהליך ייעוץ השקעות ללקוח", אשר מתייחסת לחובות התיעוד לפי תקנות הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות (רישום עסקאות ורישום פעולות ייעוץ) התש"ח – 2007 ("תקנות רישום שיחות"), הובהר בעניין המועד בו יש לבצע  תיעוד של שיחת ייעוץ ומה ייחשב כתיעוד "בסמוך למתן הייעוץ", כי במקרים חריגים שאינם בדרך השגרה, ובתנאים מסויימים שנקבעו שם, ייחשב גם תיעוד מאוחר מהשעה 10:00 בבוקר למחרת היום בו ניתן הייעוץ,  כתיעוד "בסמוך למתן הייעוץ". האם ימים אלה, בהם נתון המשק תחת השפעות משבר הקורונה ועומס חריג מוטל על בעלי הרישיון, הם בגדר "ימים חריגים" לעניין עמדת הסגל שפורסמה?
תשובה: כן. ימים אלה בהם נתון המשק במשבר הקורונה הם בגדר מקרה חריג מאד, ולכן תיעוד שיחת ייעוץ שנעשה לא יאוחר מחלוף שבועיים ממועד מתן הייעוץ, באופן ובאישור כפי שפורט בעמדת הסגל בדבר ייעול תהליך הייעוץ, ייחשב כתיעוד שנעשה "בסמוך למתן הייעוץ" לעניין תקנה 7 לתקנות רישום שיחות.
יתר על כן, ככל שבעל הרישיון שנתן את הייעוץ נאלץ להיכנס לבידוד בהתאם להנחיות משרד הבריאות ונמנעת ממנו גישה למערכת המאפשרת השלמת התיעוד בתוך התקופה של שבועיים ממועד מתן הייעוץ, תוארך התקופה בימים ספורים לאחר תום תקופת הבידוד, בהתאם להחלטת הגורם האחראי על היועץ שאישר את התיעוד המאוחר.​

לאתר רשות ניירות ערך הכולל את הנחיות הרשות לפי הגופים השונים.
x