בנק אוף אמריקה >> המחיר הכבד של תגובה מאוחרת

אנו צופים כי האבטלה השנתית תגיע ל-9.5% בשנת 2020 במהלך התכווצות הפעילות הכלכלית הצפויה השנה

 

 
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/04/2020

דו"ח מחקר חדש של בנק אוף אמריקה שסוקר את האופן שבו מדינות שונות הגיבו למשבר הקורונה וכיצד מהירות ויעילות התגובה ישפיעו על יכולת הכלכלות להתאושש. 
 
הדו"ח מתייחס לארה"ב, לאירופה, לסין ולשווקים מתפתחים באפריקה ובאמריקה הלטינית. 
 
ממצאי הדוח עולה: 
 
המחוקקים והציבור לא למדו את הלקח של סין: המדיניות הכי פחות יקרה היא סגר מלא ואטום לחלוטין
כל שבוע של מדיניות בריאות לא אפקטיבית מוסיף שבוע למשך הסגר
אלה לא רק פוגעים ברבעון הנוכחי, הם גם מעמיקים את ההלם בשווקים ומחלישים את יכולת השיקום שלהם לאחר הסגר
 
בראי גלובלי: המחיר הכבד של תגובה מאוחרת:
 
היעדר תגובת מדיניות אפקטיבית לבקרת התפשטות הנגיף בשווקים מפותחים ובשווקים מתעוררים גרמה לנו להוריד את הצמיחה העולמית ב –2020 ל 2.7%- לעומת 0.3%. נתון זה גרוע משמעותית מהמיתון של שנות 2008-09. העיכוב במדיניות חריפה לגבי שמירה על מרחק חברתי, לדעתנו, יאריך את משך הסגר במדינות השונות ומשמעותו הלם אימון עמוק יותר והתאוששות חלשה עוד יותר לאחר הסגר.
 
ארה"ב: מיתון שאין דומה לו
 
אנו צופים ירידה של שני שליש בתמ"ג בארה"ב וצמיחה שלישית של  10.4%- . מבחינת מדד SAAE רבעוני, אנו צופים 7%- ברבעון הראשון, 30%- ברבעון השני, 1%- ברבעון השלישי ולאחר מכן התאוששות של 30%+ ברבעון הרביעי. התמ"ג השנה ירד ב -6%. אנו צופים כי בין 16 ל -20 מיליון משרות יקוצצו בארה"ב עם שיעור אבטלה שיגיע לשיא של 15.6%.
 
אירופה: הלם עמוק וארוך 
 
חתכו את צפי הצמיחה של שנת 2020 ל -7.6%-, ואחריה ריבאונד (חלקי) ל-8.3% בשנת 2021. זאת לעומת 1% צמיחה בשנה, לפני ההלם שנגרם בעקבות COVID-19. שיעורי הצמיחה נראים קופצניים, אך מסתירים אובדן הכנסה מצטבר קבוע של כ-.6% מהתמ"ג בשנתיים הקרובות. המייצבים האוטומטיים בלבד יגרמו לגירעונות גדולים מאוד, ועם זאת קיים צורך דחוף לתמיכה פיסקלית רחבה יותר.
 
סין: לחץ אבטלה מתגבר
 
אנו צופים ששיעור האבטלה יעלה עוד יותר ויגיע לשיאו ברבעון השני של שנת 2020, לפני שיופיעו סימני התייצבות לקראת סוף הרבעון האחרון. חברות פרטיות, עסקים קטנים ובינוניים ושירותים נפגעו בצורה הקשה ביותר, בעוד שיצואנים באזורי החוף ככל הנראה יהיו הפגיעים ביותר בהמשך.
 
 
שווקים מתעוררים באזור EMEA: יומני הקורונה בדרום אפקירה
 
אנו מתעדנים את תחזית הצמיחה שלנו ל 5.3%- בשנת 2020 לפני ההתאוששות הצפויה ל  3.2% בשנת 2021 (בעבר 0.5%- ו -0.4%). אנו רואים כי הגירעון הפיסקאלי מתקרב השנה ל 10% והחוב הציבורי לתמ"ג ידיעה ל 80% עד שנת 2022.
 
אמריקה הלטינית: צ'ילה - שוק עבודה דפלציוני
אנו צופים כי האבטלה השנתית תגיע ל -9.5% בשנת 2020 במהלך התכווצות הפעילות הכלכלית הצפויה השנה. ההלם בהגירה + הלם שמקורו ברוח גבית מקומית וחיצונית + שינויים במתודולוגיה = שיעור אבטלה צומח במהירות.
 
x