בחסות הקורונה >> מוצע שהבנקים יוכלו לספק ייעוץ פנסיוני מחוץ לבנק

תזכיר חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים) (תיקון מס' 11) (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
13/04/2020

תזכיר חוק

שם החוק המוצע:  

 

תזכיר חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים) (תיקון מס' 11) (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020

מטרת החוק המוצע והצורך בו:

סעיף 11(ה) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים), התשס"ה-2005, (להלן – החוק) קובע כי תאגידים בנקאיים יעניקו ייעוץ פנסיוני בסניפי הבנק, ולא יהיה באפשרותם להעניק ייעוץ פנסיוני מחוץ לכותלי הסניפים הקבועים. זאת, בין היתר, כדי להבטיח את התפתחות התחרות בתחום הייעוץ הפנסיוני ולמנוע מהבנקים לרכז בידם את הפעילות בתחום הייעוץ האמור, וכדי לאפשר התפתחות של הפעילות בתחום הייעוץ הפנסיוני באופן תחרותי.

בעקבות התפרצות נגיף הקורונה ובעקבות פרסום תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות) התש"ף-2020, צומצמה היכולת של לקוחות להגיע לסניף הבנק, בפרט לשם קבלת ייעוץ פנסיוני. זאת, בשעה שהשינויים בשווקים בארץ ובעולם, וסיום או צמצום העסקתם של עובדים רבים, מביאים לעלייה בצורך לקבלת ייעוץ פנסיוני.

לאור האמור, מוצע כי באופן זמני יתאפשר לתאגיד בנקאי או למי שעוסק בשמו בייעוץ פנסיוני להעניק ייעוץ פנסיוני באמצעות טלפון או באמצעות אמצעי דיגיטלי וכך לאפשר ללקוחות התאגידים הבנקאיים ליהנות מייעוץ פנסיוני, במיוחד בעת הזאת שבה נוצרו שינויים משמעותיים בשוק העבודה. זאת בדומה לייעוץ שלו זוכים כיום לקוחות של בעלי רישיון לפי החוק האמור שאינם תאגידים בנקאיים.

 

עיקרי החוק המוצע:

 

מוצע לקבוע כהוראת שעה, בתקופת משבר הקורונה, כי יתאפשר לתאגיד בנקאי או למי שעוסק בשמו בייעוץ פנסיוני להעניק ייעוץ פנסיוני באמצעות טלפון או באמצעות אמצעי דיגיטלי.

השפעת החוק המוצע על החוק הקיים:

תיקון סעיף 11(ה) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים), התשס"ה-2005.

השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, ועל היבטים מנהליים נוספים:

אין השפעה.

 

נוסח החוק המוצע:

להלן נוסח החוק המוצע:

 

 

הצעת חוק מטעם הממשלה:

הצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים) (תיקון מס' 11) (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020

תיקון סעיף 11

  1.  

בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים), תשס"ה-2005[1], בסעיף 11(ה) יבוא בסופו "ואולם,  רשאי תאגיד בנקאי או מי שעוסק בשמו בייעוץ פנסיוני, להעניק ייעוץ פנסיוני באמצעות הטלפון או באמצעות אמצעי דיגיטלי; לעניין זה, "אמצעי דיגיטלי" – לרבות יישומון".

תוקף

  1.  

תוקפו של חוק זה הוא שלושה חודשים מיום פרסומו.

 

 

 

דברי הסבר

 

כללי           סעיף 11(ה) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים), התשס"ה-2005, (להלן – החוק) קובע כי תאגידים בנקאיים יעניקו ייעוץ פנסיוני בסניפי הבנק, ולא יהיה באפשרותם להעניק ייעוץ פנסיוני מחוץ לכותלי הסניפים הקבועים. זאת, בין היתר, כדי להבטיח את התפתחות התחרות בתחום הייעוץ הפנסיוני ולמנוע מהבנקים לרכז בידם את הפעילות בתחום הייעוץ האמור, וכדי לאפשר התפתחות של הפעילות בתחום הייעוץ הפנסיוני באופן תחרותי.

בעקבות התפרצות נגיף הקורונה ובעקבות פרסום תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות) התש"ף-2020, צומצמה היכולת של לקוחות להגיע לסניף הבנק, בפרט לשם קבלת ייעוץ פנסיוני. זאת, בשעה שהשינויים בשווקים בארץ ובעולם, וסיום או צמצום העסקתם של עובדים רבים, מביאים לעלייה בצורך לקבלת ייעוץ פנסיוני.

לאור האמור, מוצע כי באופן זמני יתאפשר לתאגיד בנקאי או למי שעוסק בשמו בייעוץ פנסיוני להעניק ייעוץ פנסיוני באמצעות טלפון או באמצעות אמצעי דיגיטלי וכך לאפשר ללקוחות התאגידים הבנקאיים ליהנות מייעוץ פנסיוני, במיוחד בעת הזאת שבה נוצרו שינויים משמעותיים בשוק העבודה. זאת בדומה לייעוץ שלו זוכים כיום לקוחות של בעלי רישיון לפי החוק האמור שאינם תאגידים בנקאיים.

 

סעיף 1       מוצע לתקן את סעיף 11(ה) לחוק ולאפשר לתאגיד בנקאי או למי שעוסק בשמו בייעוץ פנסיוני להעניק ייעוץ פנסיוני באמצעות טלפון או באמצעות אמצעי דיגיטלי.

 

סעיף 2       מוצע לקבוע כי הוראת שעה זו תהיה בתוקף למשך שלושה חודשים מיום פרסומה.

 



[1] ס"ח התשס"ה, עמ' 918.

 

x