אדוויזרלנד >> סוגרים שנה >> 2019 הייתה שעתה היפה של ביטוחי החובה

ענף ביטוח החובה רשם זינוק ברווחים ב-2019 לסך של 1.1 מיליארד שקל. תוצאה שמהווה כמעט 40% מרווחי האלמנטרי, אך האם מדובר בקאמבק רגעי בלבד?

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/04/2020

ענף ביטוח החובה רשם זינוק ברווחים ב-2019 לסך של 1.1 מיליארד שקל. תוצאה שמהווה כמעט 40% מרווחי האלמנטרי וכזו שהרימה לא מעט גבות בענף.

בעשור הקודם, ביטוח החובה היה אחד המנועים המרכזיים לרווחים בענף ובשיאו היה אחראי על כמעט שני שליש מרווחי ענף האלמנטרי עם כיסים עמוקים שהגיעו עד ל-1 מיליארד שקל בשנה. אך בשנים האחרונות ענף ביטוח החובה הפך לכבשה השחורה של ענף הביטוח. בעוד רוב הביטוחים נשאו רווחים נאים, בין השנים 2016 ל-2018, ביטוחי החובה הציגו איזון בקרה הטוב והפסדים עמוקים במקרה הרע.

החלטות שונות של הרגולציה בתחום ייבשה את הענף. בעקבות החלטת ועדת וינוגראד ריבית ההיוון הורדה מ-2016 ל-2%. ירידה כללית של הריבית שהגדילה את ההפרשות של החברות. כניסת חברת הפול לענף שהציגה תחרות וחברות דיגיטליות חדשות דחפו את המחיר למטה. ביטול רזרבות של שלוש שנים שהכריחו את העוסקים באקטואריה לנהוג בצורה שמרנית יותר.

בשנים האחרונות המנוע המרכזי לרווחים היה שוק ההון וביטוחי החובה היו פשוט מחוץ למשחק.

על פניו מצבו של ביטוח החובה טוב יותר בשנים האחרונות. העלייה באמצעי הבטיחות האלקטרונית מביאה לקיטון בתאונות. מתוך כך, שיעור העלייה במכוניות על הכביש גבוה משמעותית משיעור התאונות. כמו כן, הקטנת השפעות וינוגרד בעקבות החלטת העליון עזרה לשחרר כספים ותוסיפו לכך שהעליות בשוק ההון הפכו כל ענף בתחום הביטוח ל"ענף על סטרואידים" מבחינת רווחים והנה לכם קאמבק מרשים. לכך יש להוסיף את הגידול הקל יותר במדד לעומת שנים קודמות שהביא לגידול קל יותר בהתחייבויות.

אך האם מדובר בקאמבק חד פעמי?

תחום ביטוח החובה הוא מספר שתיים מבחינת הגודל בתחום האלמנטרי אך סובל מירידה בשווי הפרמיה הממוצעת. זאת מאחר שההכנסות לא גדלות בקצב גידול המכוניות. חדשות רעות נוספות הן סיום המימון החלקי של הממשלה על ידי העודפים שנוצרו בקרנית ב-2017 ו-2018.

רווחי ההון הגיעו לכמעט 0.7 מיליארד שקל בענף החובה. כמובן שכמעט ואין סיכוי לשחזר את הביצוע האקלקטי הזה בשנת 2020 לנוכח הצניחה בשוק ההון בעקבות הקורונה. וזה גם הגידול ברווחים לנוכח קיטון ההתחייבויות לא יוכלו לכסות. בנטרול של הנסיבות יוצאות הדופן ניכר כי כיוון הירידה בפרמיות עדיין לכיוון מטה וסביר להניח ש-2020 תהיה דומה יותר ל-2016 ו-2018 מאשר ל-2019.

 

חברה

רווח במיליונים בביטוח החובה

הפניקס 

320

מנורה (עם שומרה)

259

הראל

187

מגדל

123

שלמה

86

כלל

90

איילון

29

ביטוח ישיר

16

הכשרה

1

 

 

 

 

 

 

 

 

x