בישראל ובעולם עוסקים בדבר אחד - תוכנית יציאה - בעוד שמספר הנדבקים בעולם דווקא עולה בימים האחרונים, למה ?

 

 
דונלד טראמפ דונלד טראמפ
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/04/2020

".Instead of a blanket shutdown, the plan for reopening America will focus on sheltering the highest-risk individuals."
דונלד טראמפ, אמש. מוביל תוכנית יציאה אגרסיבי



העולם עוסק בדבר אחד - תוכנית יציאה מהסגרים והבידודים - וזאת בעוד שמספר הנדברים דווקא עולה בימים האחרונים, למה ?

בעוד שבימים האחרונים במספר מדינות ניתן לראות יומיים שלושה של נדבקים ונפטרים הגבוה ממה שנראה כירידה מובהקת אך לפני מספר ימים, כמעט כל המדינות עוסקות בדבר אחד - תוכניות יציאה מהסגר. 

יש לכך מספר סיבות

האחת שהימים האחרונים אומנם מראים על מספרים גבוהים אם כי לא שיאים חדשים. 

שנית המספרים יציבים מזה שלושה ימים.

שלישית ככל הנראה המספרים גבוהים בעקבות מספר הבדיקות שהולך ועולה ואילו המספר החשוב מיכל - מספר המאושפזים - יורד והעומס על בתי החולים משתפר. אי לכך, כל המומחים מדברים על כך שהשיא, בכל העולם כמעט, מאחורינו.

יש עוד סיבה שלא נעים לדבר עליה והיא שבכל העולם הנפגעים העיקריים הם מהמעמד הסוציו אקונומי הנמוך, שהשפעתם על הכלכלה ומוסדות השלטון נמוכה. 

האוכלוסיה החזקה יותר מרגישה שהגיע הזמן להפסיק את הפגיעה הכלכלית בכלל האוכלוסיה לטובת קצת פחות נפגעים ושהאיזון בין שהיה בהסגר לירידה בפגיעה הגיע למיצוי. כלומר הימשכות של הסגר עלולה לפגוע אנושות בכלכלה ואי לכך תיפגע הבריאות בטווח הקצר הבינוני והארוך של כלל האוכלוסיה. התחושה היא שמרגע שנלמדה הדרך לבודד אזורים לוקליים ולא רחבים אז זו הדרך שבה יפעלו בכל המדינות.

הסיבות שבגללן הקורונה פוגעת יותר במעמד סוציואקונומי נמוך:

1. אי ציות גבוה יותר לכללים מכלל האוכלוסיה

2. פחות היגינה ושמירה על הבריאות גם בימים רגילים...כגון עישון, תזונה לא בריאה, שימוש גבוה באלכוהול.

3. צפיפות.

אחת הסיבות לגל הדבקות שנראה כאילו לא היה אמור להתרחש, בהתאם לתחזיות של הסגרים, היא שברבות מהמדינות השמירה על הכללים של המעמד הסוציו אקונומי הנמוך לא הייתה כפי שהייתה צריכה להיות מלכתחילה. כפי שקרה בישראל.

ולמרות הכל כשרואים את תוכניות היציאה, אחרי חודש בלבד בסגר / בידודים, אפשר להיות מרוצים שהתחזיות האפוקליפטיות של 300 מיליון הרוגים למשל...(פרופ׳ דויד פסיג) הן לא מנת חלקנו.

אמש פרסם משרד הבריאות בישראל את מספר החולים שמראה, בניכוי מבריאים, לראשונה מספר נמוך יותר מאשר ביממה שלפניה. סימן טוב לנסיגה במגיפה. לפי הדיווח של קרן מרציאנו: הממשלה אישרה אמש תוכנית יציאה הדרגתית שתתחיל ביום ראשון וכוללת פתיחת חנויות (בכל פעם ענף אחר לפי מבחן עומס אפשרי בתורים בחנויות), מפעלים-חזרה לשגרה בכפוף למגבלות מרחק וחיטוי והרחבה של תנועת יחידים. הצהרה על כך מפי ראש הממשלה תתקיים ככל הנראה במוצ"ש.

יש לציין כי כבר לפני כחודש חזה מייסד פאנדר, אודי אלוני, את תאריך החזרה ההדרגתי לפעילות כלכלית בישראל. לתחזית יציאה הדרגתית מהסגר, שניתנה ב21 למרץ, לחצו כאן.

x