ניתוח קרן נאמנות מומלצת למעקב >> פסגות 10-90 >> קרן סולידית שחזרה יפה מן השאול

 

 
קרנות נאמנותקרנות נאמנות
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/04/2020

הקדמה


לא אחת, התגובה של הציבור למהלומות פיננסיות היא להיכנס לסוג של בונקר. או בעברית קצת יותר יפה, להיכנס לסוג של נכסים פיננסיים המהווים סמנים סולידיים הרבה יותר מאשר בנכסים שהוא היה בהם מלכתחילה. אם ניקח לגודמה משקיע שהיה נוטה לסיכון גדול יותר בדמות של קרן מנייתי בארץ או בחו"ל, אזי אותו משקיע יטה לכיוון ה-20% או אף ה-10% מניות בלבד בתקופה של הירידות. למרות שבכך הוא מנטרל די הרבה את יכולתו לחזור מהר לנקודת ההתחלה שלו. 


למרות שזה פחות הגיוני, זו הגישה הנובעת מן הרגשות ואין הרבה מה לשעות עם הנטייה הזו. בכל אופן, בתקופה של חיפוש תחתיות סביב משבר הקורונה החלטתי להתמקד על הקרנות היותר סולידיות שיהיו מוקד לביקוש מחודש עקב הסיבה שהזכרתי לעיל, ולבחון קרן אשר הצליחה בכל זאת לעשות הרבה מן הדרך חזרה ביחס לנקודת ההתחלה של המשבר. יש לזכור שתחום ה-10% מניות והשאר אג"ח ומזומנים, הוא התחום הפחות מסוכן מן המוצע במסגרת משפחת הקרנות כאשר ה-20% וה-30% מניות מהווים את המסגרות היותר מסוכנות בגלל רכיב מנייתי גדול יותר למרות שרכיב אג"חי קונצרני יכול להיות באמת לא נעים בזמנים מסוימים. הבה נתחיל.


פרטים





הקרן מגיעה לנו מבית פסגות, וכאמור מכילה הגבלה לגבי הרכיב המנייתי, דהיינו עד 10%. כמו כן, הרכיב האג"חי מוגדר כשקלי, דהיינו לא צמוד, או קשור למט"ח, וזה יתרון רב כאשר המט"ח הדולר) נוטה להרבה מאוד תנודתיות מחודשת. מדובר בקרן מאוד מאוד וותיקה על פי תאריך הקמתה (תחילת 1984) אבל מה שחשוב כאן הוא שהיה מאז שינוי מדיניות מהותי בסיום 2008, דהיינו בשיאו של משבר הסאב-פריים. מאז עברו הרבה מים בירדן ולמעשה התאריך הזה הינו התאריך הקובע לשם הערכת ביצועיה של הקרן. 


דמי הניהול גבוהים מאוד, 1.5%, ביחס לקרן סולידית כזו. אין להתכחש לעובדה הזו אבל תזכרו שביצועי הקרן כבר מכילים את העלות הזו. כמו כן, עקב התקופה האחרונה סמן התנודתיות של הקרן, דהיינו סטיית התקן, עלתה פלאים. היא עומדת כעת על 1.6% וזה גבוה ביחס לקרן באזור הנמוך של תחום הסיכון היחסי. על פי גודלה של הקרן, 96.2 מיליונים, היא נמצאת במקום אמצעי בין הגדולות והקטנות של התחום הספציפי (שקליות-10-90) כאשר הגדולה בתחום נמצאת עם 263 מיליוני שקלים והנמוכה עם 5.1 מיליונים בלבד. ולבסוף נסיט את תשומת הלב שלכם לכיוון החשיפות ונצביע על החשיפה המינימאלית למט"ח של 1.3% המצביעה על הימנעות מהשקעות חיצוניות הן במניות והן באג"ח. 


ביצועים





מן הגרף הזה ברור שמה שהבטחתי לכם מעלה, התקיים לא רע, דהיינו שהקרן הצליחה לחזור דרך ארוכה למדי מן הנפילה שהייתה מן השיא של פברואר. עדיין אין דיווח מדויק על הנכסים הספציפיים של התיק ברגעים אלו אבל אני מניח שרוב החזרה אכן קרתה מן האג"ח, וקצת פחות מן החלק המנייתי, וזאת בדיוק בגלל הרכיב המועט יחסית של רכיב זה בתיק. בכל אופן, מדובר בניהול מרשים של נכסים, ושונה מרוב מה שהתחום מציג. הנה השוואה של קרנות דומות מאותו תחום בחודש האחרון:





הקרן של פסגות (באדום) מצליחה להיות הראשונה, כאשר הקרנות של מיטב וסיגמא אחריה ולבסוף זאת של מור ואי-בי-אי. תאמרו מיד שחודש אחד אינו יכול להיות קנה מידה הגיוני לשפיטה של ביצוע קרנות, וזה נכון, אבל בגלל התנודתיות העצומה של הימים האחרונים חודש אחד מהווה קפסולה של זמן אשר דומה לטווח הרבה יותר ארוך כאשר החיים נמצאים בשגרה. ומה אומר לנו רצף התשואות?





ובאמת בטווח הארוך יותר, זה שניתן לראות דרך טבלת הרצף התשואתי, אנו יכולים לראות שהקרן באמת מציגה ביצועים ממש לא רעים בכלל. אם תיקחו בחשבון את מה שקרה בחודשיים האחרונים, לפנינו קרן אשר רוב רובם של הזמנים נמצאים בירוק כאשר התשואה לשנה, שנתיים, ושלוש, נמצאות בעלייה יפה ומתמדת. גם בזמנים שלוקחים בחשבון את המשבר, לפנינו מספרים אדומים ממש נמוכים של פחות מ-3-4%. כאמור, די מרשים לאור המצב וכאשר לוקחים בחשבון שיש בתיק רכיב נכבד של אג"ח קונצרני אשר גם הוא הפך להיות בעל תנודתיות גבוהה. 


גיוסים-פדיונות





לבסוף, אנו מסתכלים גם תמונת הגיוסים מתחילת השנה, כקנה מידה של אמון הציבור, בכלי הפיננסי שמהווה הקרן. כאמור, לפנינו 5 קרנות הדומות להפליא במנדט שלהן אבל שימו לב שתגובת הציבור כלפיהן שונה למדי. הקרן של סיגמא סובלת הכי הרבה מפדיונות, כאשר הקרן שאנו מדברים עליה כאן, זו של פסגות, מצליחה לשמור לא רע על ההון, ועל האמון של ציבור ולקוחותיה. גם כאן תמונה די מרשימה ומעודדת כלפי הקרן הזו.


כסיכום קצר אומר כך: אם וכאשר הציבור ירצה לסגת לכיוונים יותר סולידיים של דברים, ובמקרה שלנו לכיוון קרנות שקליות עד 10% מניות, הקרן של פסגות שהצגנו כאן יכולה להוות אלטרנטיבה לא רעה בכלל. היא מציגה חזרה מהירה מן התחתית, ואמון ציבורי, כאשר דמי הניהול הגבוהים עדיין לא פגעו ביכולת שלה להיות הראשונה באותה חזרה מעלה בחודש האחרון. 

ניתן להגיע לקרן עצמה עם הלינק הבא: https://www.funder.co.il/fund/5110770


x