הבורסה לניירות ערך מתגייסת לטובת העסקים הקטנים והבינוניים בישראל

קוראת לממשלה לצאת מיידית בהנפקת אג"ח בהיקף של 22 מיליארד שקלים עבור קרן חירום לאומית

 

 
איתי בן זאב מנכל הבורסהאיתי בן זאב מנכל הבורסה
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/04/2020

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך: "על הממשלה לנקוט בצעד מיידי ואפקטיבי להצלת רבבות עסקים קטנים ובינוניים הנלחמים על חייהם. גיוס בבורסה לטובת קרן ייעודית יאפשר סיוע מהיר ללא מחסומים בירוקרטיים ועיכובים מיותרים. הצלת העסקים הקטנים והבינוניים והשבת האמון של בעליהם היא קריטית ביכולת של המשק כולו להתאושש מהמשבר בו הוא נמצא"
 
הבורסה לניירות ערך קוראת היום לממשלה ישראל לצאת מיידית למהלך ייחודי לגיוס איגרות חוב לטובת קרן חירום לאומית שמטרתה הצלת העסקים הקטנים והבינוניים בישראל. משבר הקורונה יצר מצב חסר תקדים בתולדות המשק, עם למעלה ממיליון מובטלים, ורבבות עסקים, רבים מהם עדיין סגורים, שנמצאים על סף קריסה. הבורסה תעלה מחר, ערב יום העצמאות, בקמפיין ייעודי  #זה העסק שלנו! שקורא לממשלה לאמץ את תכנית החירום של הבורסה לניירות ערך להצלת עסקים קטנים ובינוניים.
 
בבורסה רוצים לרתום את אפשרות גיוס איגרות החוב הנוחה והשקופה, המשמשת באופן קבוע את הממשלה והחברות לגיוס כספים בימי השגרה, באופן ייעודי לטובת העסקים הקטנים והבינוניים. על פי הערכות והיקפי הבקשות שהגישו בעלי העסקים, היקף הסיוע הנדרש להצלתם עומד על כ- 30 מיליארד שקלים, אך עד כה המדינה הקצתה סכום נמוך בהרבה, של כ- 8 מיליארד שקלים עבור מטרה זו. מעבר לכך, בירוקרטיה וחוסר יעילות גרמו לכך שמרבית העסקים עדיין לא קיבלו סיוע, לא בדרך של מענק ולא בדרך של הלוואה.
 
בעזרת הנפקת אג"ח בהיקף של כ- 22 מיליארד ₪ כך מאמינים בבורסה, ניתן יהיה להבטיח שהסכום החסר הדרוש יועבר בבלעדיות וביעילות לעסקים הקטנים והבינוניים ויתרום להשבת האמון של אותם עסקים בעשייה של הממשלה, שני מרכיבים הכרחיים ביכולת המשק הישראלי כולו לצאת מהמשבר הכלכלי העמוק בו הוא נמצא.
 
גיוס הכספים עבור הקרן הייעודית ייעשה בהשתתפות הציבור הרחב והמשקיעים המוסדיים. הציבור יוכל להיות שותף בהצלת העסקים וגם ייהנה מהריבית בגין מתן הלוואה למדינת ישראל בתנאים משתלמים.
 
שוק איגרות החוב הממשלתי בבורסה הוא אחד הפעילים בעולם ומהווה את אחת החוזקות של מדינת ישראל. הנפקת איגרות חוב, מאפשרת לחברות ולממשלות לגייס כסף מהציבור, בתהליך דומה לזה שבו אנו נוטלים הלוואה מהבנק. החברה או המדינה שמנפיקה את איגרות החוב מתחייבת להחזיר אותו במועד ובתנאים שנקבעו מראש. במילים אחרות, הציבור נותן הלוואה למדינה, שמתחייבת להחזיר למשקיעים את הכסף במועד מאוחר יותר, עם ריבית קבועה.
 
בן זאב הוסיף היום: "לאורך עשרות שנים, הבורסה לניירות ערך מהווה כלי מרכזי ומשמעותי ביכולתן של חברות גדולות לגייס הון לטובת השקעות וצמיחה. עם זאת, איננו יכולים לעמוד מנגד כאשר רבבות בעלי עסקים ומעסיקים עומדים בפני קריסה. אנו בטוחים כי גיוס ייעודי באמצעות הבורסה והקצאה מהירה ויעילה של הכספים, יוכל לתת אוויר לנשימה לרבים מהעסקים הקטנים והבינוניים. אנו מבטיחים לעשות הכל על מנת להוציא לפועל את הפתרון באופן מהיר ופשוט"
 
x