השוק מעדיף נתונים חלשים על פני אי ודאות

מנכ"ל בית ההשקעות אינטראקטיב ישראל מגיב למצב בשוק

 

 
 

גלעד בצרי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/05/2020

על פי ביצועי השווקים בחודש אפריל נראה כי קיים ניתוק בין השווקים הפיננסיים לבין השווקים הריאליים. מצד אחד נראה כי אנו הולכים למיתון עמוק אך מצד שני השווקים הפיננסיים מרקיעי שחקים בחודש הטוב ביותר בשלושת העשורים האחרונים. 

השווקים, צופי פני העתיד, עברו מתמחור מיתון עמוק רק לפני חודש, לתמחור מיתון קשה אך קצר, התאוששות מהירה אחריו וצמיחה גבוהה בשנים הבאות. נראה כי פתיחת הסגרים, החזרה החלקית של המשקים וההתקדמות הרפואית לטיפול בחיסון מאפילים על נתוני המאקרו החלשים שפורסמו לאחרונה, וכן השוק מעריך כי הנתונים מכאן רק ילכו וישתפרו ככל שהחגורה על המשקים תחל להשתחרר.

בחודש האחרון ראינו כי השוק מעדיף ודאות, גם אם מדובר בנתונים חלשים. ככל שהעננה סביב עוצמת הפגיעה תתפוגג, כך השווקים יוכלו לקבל תמונת מצב ברורה יותר ולתת הערכות מדויקות יותר למשך המיתון וההתאוששות שאחריו, ומתחילים לתמחר תסריט אופטימי יותר בהמשך. לצד נתוני המאקרו החלשים, גם עונת הדו"חות מציגה תמונה עכורה כאשר אחוז הדיווחים על רווח למניה והכנסות מתחת לתחזיות המוקדמות, נמוכים מהממוצע של 5 השנים האחרונות. הנקודה החיובית מעונת הדו"חות היא המצב המדהים שנצפה כאשר חדשות שליליות בעצם נתפסות על ידי השוק כאות לצמיחה, רק בגלל שהן פחות גרועות מהצפוי.

הראלי של החודש האחרון הפך את מדד ה-S&P 500 ליקר יותר מאשר בתחילת השנה, שכן הוא אמנם ירד בכ-12% אך רווחי החברות ירדו בשיעור חד יותר של 20%-30%. לכן יתכן כי כבר בשבועות הקרובים נראה תיקון מטה לצורך תמחור מחדש.

בטווח הבינוני פעולות הבנקים המרכזיים והממשלות יעשו כל שביכולתם לסייע לכלכלה כולל "כסף ממסוקים" כפי שכבר ראינו, דבר שייתן רוח גבית לשווקים.

החלטת הריבית בארה"ב לא הפתיעה אף אחד כמובן, הפד החליט להשאיר את הריבית על כנה, במידה והשוק היה מתמחר הפחתה, סביר שהפד היה פועל על מנת לא לאכזב את השווקים. בנוסף שמר הפד את תחמושת הריבית המועטה שנשארה לו להמשך, כל עוד יש לצדו סיוע פיסקאלי רחב מצד הממשל, וכל עוד הוא יכול לפעול בדרכים נוספות כפי שפעל השבוע כאשר הגדיל את היקף הסיוע לעסקים קטנים ובינונים ואף הרחיב את התנאים והזכאות להשתתפות בתכנית ההלוואות לעסקים. 

הפד ימשיך להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותו, עד שיהיה בטוח שהכלכלה הצליחה להתמודד עם משבר הקורונה ונמצאת בדרך לתעסוקה מלאה ולהשגת יעד האינפלציה וסביר כי ימשיך בתכנית הרכישות ולהגדיל את היקף המאזן, עם דגש על תכנית האשראי למגזר הפרטי וצמצום האג"ח הממשלתי. פעולות אלה והידיעה שהפד יעשה כל שביכולתו למנוע משבר פיננסי, הם שמשרים אופטימיות רבה על המשקיעים. 

נראה שהאמרה "Never fight the Fed" מעולם לא הייתה מדויקת יותר מאשר בשנת 2020.

לדעתנו, העליות החדות בשווקים, הנתמכות בסנטימנט חיובי מצד הפד, עשויה להאט, ואנחנו עשויים לחזות בנטילת רווחים מהירה ברמות הנוכחיות. תופעה זו מכונה הפרעה בשוק דו קוטבי, בה תקופת אופוריה עשויה להשתנות על ידי דיכאון, וזה עשוי להוביל לתנודתיות בשווקים.

ככל שהתנודתיות בשבועות הקרובים תעלה, כך עולה גם החשיבות לא לנהוג בפזיזות ולהתמיד בהשקעות. משך הזמן שבו הכלכלות נמצאות בצמיחה, החברות מרוויחות והמניות עולות, ארוך הרבה יותר מזמני מיתון וירידות בשווקים. הריביות הנמוכות, פעולות הבנקים המרכזיים והממשלות ימשיכו לתת רוח גבית לשווקים.

גם תזמון השווקים לא הוכיח את עצמו אף פעם ובחודש מרץ ראינו פדיונות כבדים מתעשיית קרנות הנאמנות, כאשר מרבית הפדיונות הגיעו בשבוע השלישי של החודש. מאז ראינו תיקון בשווקים של כ-20% במדדים המובילים, ככה זה כשימי המסחר הטובים ביותר לרוב מגיעים סמוך לימי מסחר הרעים ביותר. מי שיצא במהלך חודש מרץ למעשה קיבע את ההפסד.

מבחינת ניהול השקעות, למרות שאנו כאמור צופים תיקון בטווח הקצר, התחזית לטווח הבינוני- ארוך נותרה חיובית שכן אנו צופים שיפור רציני בעת הסרת אמצעי ההסגר. ישנן לא מעט הזדמנויות שנוצרו בשבועות האחרונים, ניירות ערך שהפכו לזולים למרות שהערך הכלכלי של החברה לא נפגע, תזרים המזומנים יציב והתמחור החדש יוצר בהן הזדמנות.

באפיק המנייתי נדרש בעיקר לנהל את הסיכונים. אנו מתמקדים בעיקר בסקטורים: צריכה בת קיימא, בריאות, פיננסים ותשתיות תוך מתן עדיפות לחברות ערך בעלות מינוף נמוך. בתקופות בהן ברור כי לא כל החברות ישרדו את השנה הקרובה, ולבטח יהיו סדרות אג"ח שלא ישרתו את חובן, עולה החשיבות של השקעה סלקטיבית על פני מדדית.  

ברכיב האג"ח מומלצת השקעה דרך הקצוות כך שבחלק הקצר השקעה דרך קבוצת הדירוגים הגבוהים AA ומעלה עם עדיפות קלה לאפיק הצמוד שמתומחר להערכתנו בחסר, ובחלק הארוך דרך האפיק הממשלתי.

 

 

הכתוב בכתבה זו אינו בגדר ייעוץ ואינו מתחשב בנתונים ובצרכים הספציפיים של המשקיע הפוטנציאלי ואינו מהווה הצעה לרכישה יחידות בקרן. רכישת יחידות בקרן תעשה בהתאם לאמור בתשקיף האחרון ולדוחות המיידים שפורסמו לפני הרכישה.

 

 

 

x