AdvizerLand לפני כולם >> דיון סוער בוועדת הכספים בנושא כניסת חברות כרטיסי האשראי לתחום הביטוח - יו"ר הוועדה ביקש לדחות את מימוש המהלך - מה יחליט הממונה ?

 

 
משה ברקת סטודיו עדיףמשה ברקת סטודיו עדיף
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/05/2020

דיון סוער בוועדת הכספים בנושא כניסת חברות כרטיסי האשראי לתחום הביטוח

יו"ר וועדת הכספים ח"כ עודד פורר ביקש לדחות את מהלך הרישוי לעוד חודש אחר שתקום ממשלה ויידונו לעומק כול השפעות המהלך

ראש רשות התחרות מבטיחה: "מאגר המידע של מחזיקי כרטיסי האשראי יהיה פתוח גם לסוכני הביטוח"

בדיון סוער בוועדת הכספים שהחל הבוקר, התווכחו המצדדים בכניסת חברות כרטיסי האשראי לתחום הביטוח מול המתנגדים. זאת על רקע כוונת רשות שוק ההון להעניק רישיון סוכן ביטוח לחברת "מקס".
בסיכום הישיבה ביקש יו"ר הוועדה ח"כ עודד פורר לדחות את מהלך הרישוי לעוד חודש אחר שתקום ממשלה ויידונו לעומק כול השפעות המהלך. משה ברקת, יו"ר רשות שוק ההון, מחה על עצם קיום הדיון שמערער על סמכות ועצמאות רשות שוק ההון: "למען הסר ספק בהתאם לחוק הפיקוח הסמכות למתן רישיון סוכן ביטוח ליחיד או תאגיד נתונה לממונה".

פורר:  "זה חתיכת אירוע, שלא עושים אותו על הדרך; משבר הקורונה משפיע על כולם וגם על עבודת הממשלה והועדה. זה לא הזמן – מדובר שאירוע מאז'ורי שיכול לצאת לדרך בעוד חודש, גם יידרשו לו שינויים קלים או שלא. אנחנו בעד תחרות אבל תחרות הוגנת".

את עמדת חברות האשראי ייצג אורי אלון, המשנה למנכ"ל חברת ישראכרט, שאמר: "אנחנו גוף מפוקח ונפעל תחת המגבלות שיטילו עלינו. גם בין 13 אלף סוכני הביטוח שקובלים נגד תחרות לא הוגנת מצדנו, יש הרבה שעובדים ישירות תחת חברות ביטוח כמו מגדל והפניקס; הם לא קוזקים נגזלים. התחרות תעזור לציבור – לא צריך להסתכל רק על 13 אלף סוכנים אלא על מיליוני האזרחים שייהנו מתוצאות התחרות שתגדל בשוק הביטוח". 

הממונה על שוק ההון הדגיש בדבריו שנעשתה עבודה יסודית בבדיקת בקשת "מקס" שהגיעה לשולחנו באוגוסט 2019. במכתב ששלח לחברי הוועדה אתמול, ערב הדיון, ציין כי הוא פועל גם לאחר בדיקה מעמיקה של רשות התחרות ממנה ביקש ברקת חוו"ד: "עמדה של רשות התחרות בעניין הייתה נחרצת ובה נקבע כי לא קיים חשש לפגיעה בתחרות בענף הביטוח, לרבות בתחום ההפצה. עוד נקבע כי היתרון שיש לחברות האשראי בשל משאביהן והמידע המצוי בידן אינו מקנה כוח שוק משמעותי אשר עלול להרע עם יתר השוק. בנוסף הממונה על התחרות ציינה כי כניסת חברות האשראי לתחום הפצת מוצרי ביטוח וחיסכון היא צעד מבורך," קבע ברקת.

ברקת מוסיף כי "אנו ערים לפניות שנעשו לחברי ועדת הכספים בעניין זה על ידי לשכת סוכני הביטוח, כמו פניות רבות שנעשו על ידי הלשכה לגורמים פוליטיים נוספים וארגונים שונים אחרים, מאז קבלת עמדת רשות התחרות וזאת על מנת להניא את רשות התחרות מהחלטה וללחוץ על רשות שוק ההון שלא לאמץ את עמדתה". ברקת הוסיף כי "לאחר קבלת עמדת רשות התחרות בחנה רשות שוק ההון מספר סוגיות נוספות בנושא וגיבשה בהקשר זה מתווה פעולה עקבי עם תפיסת עולמה לגבי חשיבות הפיכתם של סוכני הביטוח לסוכנים אובייקטיבים הפועלים לטובת הלקוחות בלבד ולא לטובת חברות הביטוח או לטובת מקסום העמלות לסוכנים. המתווה האמור יבוא לביטוי באופן שבו יפעלו בעתיד חברות כרטיסי האשראי בתחום". הוא פירט בדיון כי חברות כרטיסי האשראי יוגבלו לעמלה אחידה ועבודה מול כול חברות הביטוח ולא מול הגדולות.

עו"ד מיכל הלפרין, ראש רשות התחרות, שהשתתפה בדיון ב"זום" הדגישה: "בדקנו את טענות לשכת סוכני הביטוח גם בכתב וגם בפגישות. אין פה סיפור תחרותי אמיתי שימנע את כניסת חברות כרטיסי האשראי. טובת הצרכן והמבוטח שתהיה תחרות גדולה בשוק ריכוזי ומגוון של מוצרים לטובתו; אם סוכני הביטוח טוענים, שיש להם שירות טוב והלקוח מעדיף אותם, אז ממילא אין להם ממה לחשוש – האחרים ייכשלו".

בתגובה אמר נשיא לשכת סוכני הביטוח סו"ב ליאור רוזנפלד: "אדוני היו"ר, בוא נשים את האמת על השולחן. ראש רשות התחרות לא קראה לנו לשימוע. אנחנו יזמנו איתה פגישה אחרי שכבר הוציאה חוות דעת. מישהו מחברי הכנסת ראה את חוות הדעת של ראש רשות התחרות? מדובר בנייר עם 8 משפטים." 

לגבי מאגר המידע שבידי חברות האשראי על הלקוחות שלהם, לגביו נטען שמדובר בתחרות לא הוגנת לטובת החברות, אמרה עו"ד הלפרין: "אנחנו מקדמים חוק של בנקאות פתוחה, שבו כול המידע שיש לבנקים וחברות כרטיסי האשראי יהיה פתוח גם לחברות הביטוח ולסוכני הביטוח, כשהתנאי לכולם הוא הסכמת הלקוח להופיע במאגר". 

מרשות שוק ההון נמסר כי אין בסמכותו של יו"ר וועדת הכספים לדחות את ההחלטה והסמכות היא בידיו של יו"ר רשות שוק ההון הממונה על הביטוח. החלטתו תרם התקבלה.

x