כלכלני לאומי >> ברמת מחירי הנפט הנוכחיים, יצור הנפט ברוב מפעלי פצלי השמן וחולות הביטומן, הפועלים במינוף גבוה מאוד בארה"ב ובקנדה, אינו כלכלי

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, יחד עם בניהו בולוטין, כלכלן באגף הכלכלה, מציגים הבוקר את תמונת המצב של שוק הנפט העולמי .

 

 
 

ד"ר גיל בפמן, בניהו בולוטין
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/05/2020

 

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, יחד עם בניהו בולוטין, כלכלן באגף הכלכלה, מציגים הבוקר את תמונת המצב של שוק הנפט העולמי .
 
באשר להתפתחות המחירים הם מציינים כי "מחירי הנפט עלו בחצי האחרון של השבוע החולף, זאת עם פרסום דו"ח של ה-EIA (מנהל המידע של מחלקת האנרגיה של ארה"ב) שהצביע על האטה בקצב עליית מלאי הנפט בארה"ב וראשית הרכישות למלאי האסטרטגי. לצד החשש מפני האטה ניכרת בכלכלה העולמית וירידת הביקוש לנפט, נרשמה עלייה שבועית של 9 מיליון חביות נפט במלאי המסחרי של ארה"ב, זאת על רקע עלייה קטנה בשיעור הניצולת הנמוך של בתי הזיקוק, אשר הגיע לרמה של 69.6% בלבד (עבור השבוע שהסתיים ב-24 באפריל)."
 
השניים מזכירים כי "הסכם קיצוצי הנפט בין המדינות החברות בקבוצת OPEC+ נכנס לתוקפו בתחילת מאי והוא צפוי להפחית את יצור הנפט העולמי במהלך החודש הקרוב ב-10%. אולם, הוא לא צפוי לגרום לעלייה משמעותית במחיר הנפט במהלך הרביע, היות שעדיין קיים עודף היצע משמעותי בשוק הנפט."
 
בסקירה ניתן למצוא התייחסות לייצור הנפט בערב הסעודית (שצמצמה את הייצור כפי שסוכם בהסכם של OPEC+), לייצור הנפט וגז ה-Condensate ברוסיה (שנשאר יציב ולא עלה למרות מלחמת המחירים שהייתה בשוק הנפט במהלך החודשיים האחרונים בין רוסיה וערב הסעודית), כמו גם לייצור בנורבגיה, קנדה, ניגריה וטורקיה.
 
בפמן ובולוטין גורסים כי "ברמת מחירי הנפט הנוכחיים, יצור הנפט ברוב מפעלי פצלי השמן וחולות הביטומן, הפועלים במינוף גבוה מאוד בארה"ב ובקנדה, אינו כלכלי", ומתייחסים לסעדים של הממשל האמריקאי בנושא "מזכיר האוצר של ארה"ב אמר, כי הממשל שוקל לתת הלוואות למפיקי הנפט בארה"ב על מנת לסייע להם להתמודד עם המשבר הכלכלי ועם הירידה במחיר הנפט. בנוסף, מחלקת האנרגיה האמריקאית סיימה לגבש חוזים להשכרת מקומות לאחסון 23 מיליון חביות נפט במאגר נפט החירום של ארה"ב, על מנת לסייע למפיקי הנפט להתמודד עם הירידה בביקוש לנפט ועם מחירי הנפט הנמוכים."
 
"במבט קדימה, לתקופה הקרובה, מחיר הנפט יושפע בטווח הקצר מן ההערכות בנוגע לקיום ההסכם על ידי המדינות החברות בקבוצת OPEC+ בדגש על רוסיה, ומן ההערכות בנוגע להתפשטות וירוס הקורונה בעולם והשפעותיו על הכלכלה העולמית. בטווח הארוך יותר, ישנם מספר גורמים התומכים בביקוש לנפט ובהם: צמיחת כלכלת ארה"ב לאחר בלימת התפשטות וירוס הקורונה ומהלך יישום תקנות IMO 2020 שיעלה את הביקוש לתזקיקים דלי גופרית, זאת כאשר נפח הסחר הימי ישוב ויעלה.
 
הביקוש לנפט צפוי להישאר נמוך, בשל הסגרים הקיימים עדיין בהרבה מדינות. להערכת ה-IEA הביקוש העולמי לנפט יקטן ברביע הקרוב ב-23 מיליון חביות ביום, זה שקול לצריכת הנפט של ארה"ב וקנדה יחדיו."
 

להלן עיקרי התוצאות הכספיות לרבעון הראשון של 2020:

ההכנסות ברבעון הראשון של 2020 הסתכמו ב-425 מיליון שקלים, וזאת בהשוואה להכנסות בהיקף של כ-456 מיליון שקלים ברבעון המקביל והכנסות של כ-373 מיליון שקלים ברבעון הרביעי של 2019.  

הרווח התפעולי לפני הוצאות והכנסות אחרות עמד ברבעון הראשון של 2020 על כ-11 מיליון שקלים, בהשוואה לכ-28 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד.

ה-EBITDA (רווח תפעולי לפני פחת, הפחתות והוצאות אחרות) ברבעון הראשון של 2020 הסתכם בכ-50 מיליון שקלים, לעומת כ-65 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד ובהשוואה ל-EBITDA של כ-40 מיליון שקלים ברבעון הרביעי של 2019.

הוצאות המימון נטו הסתכמו ברבעון הראשון בכ-9 מיליון שקלים, בדומה לרבעון המקביל אשתקד.

הרווח הנקי ברבעון הראשון הסתכם בכ-2 מיליון שקלים, לעומת רווח נקי של כ-14 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון הראשון של 2020 הסתכם ב-27 מיליון שקלים, בהשוואה לתזרים של כ-22 מיליון שקלים ברבעון המקביל.

ההון העצמי של נייר חדרה ב-31 במארס 2020 הסתכם ב-1.01 מיליארד שקל.

חברת הדירוג מעלות S&P, פרסמה ב-11 למארס דוח דירוג מעודכן לנייר חדרה, בו אישרה מחדש את דירוג החברה, A+ בתחזית יציבה. בדוח עצמו כתבה מעלות כי "הפרופיל הפיננסי של נייר חדרה מאופיין במינוף נמוך וברמת חוב אשר פחתה בהדרגתיות בשנים האחרונות, ואנו מעריכים את רמת הנזילות של החברה כהולמת".

 

x