קרן נאמנות חשופה למגוון סיכונים ובכלל זה, סיכוני שוק, סיכון נזילות, סיכון אשראי וסיכון תפעולי. על מנת להבטיח את ניהולם הזהיר והתקין של הסיכונים, אשר נמצאים בליבת ניהול ההשקעות של הקרן, נדרש מנהל הקרן ליישם עקרונות וכללים ברורים לזיהוי, אמידה, ניהול, מעקב ובקרה של החשיפות לסיכונים ועל הנאמן לקרן, המפקח על מנהל הקרן, לוודא שתהליכים אלה מתקיימים.
חובת ניהול סיכונים מוסדרת בהוראות הדין השונות ברגולציה החלה על מנהלי הקרנות. חוק השקעות משותפות בנאמנות מחייב בקביעת נוהל בנושא ניהול סיכונים בקרנות אשר יאושר ע"י הדירקטוריון, ואף מחיל על דירקטוריון מנהל הקרן חובה לאשר את מערך הבקרה הפנימית במנהל הקרן. סגל הרשות התייחס לחובת ניהול הסיכונים, פיקוח הדירקטוריון על תחום זה, עדכון מפת ניהול הסיכונים, ועוד. הוראה זו, הגם שאין בה כדי לקבוע הסדרים שמשנים בהכרח פרקטיקה המיושמת בפועל בידי מנהלי קרנות, נועדה לקבוע אמות מידה בסיסיות לאופן שבו נדרש מנהל הקרן לקיים הליך ניהול סיכונים שלם ומקצועי בקרנות הנאמנות שבניהולו, ואין בו כדי לגרוע מיתר הוראות הדין שעוסקות בנושא, אלא רק להוסיף עליהן.
במהלך שנת 2018 נכנס לתוקף תיקון לחוק השקעות משותפות (תיקון מס' 28) קרנות סל, התשנ"ד-1994 (להלן: "תיקון 28 לחוק"), אשר הביא לשינוי משמעותי בתחום קרנות הנאמנות, וגם הגביר את היקף הסיכונים שעל מנהל הקרן לנהל. פעילות המסחר ביחידות קרנות הסל, האפשרות לרכוש מוצרים לא סחירים דוגמת סוואפים (swap) וחוזי אקדמה (forward) והיקף פיקדונות ומזומן גבוהים מחייבים את מנהלי הקרנות בגיבוש נהלים ותהליכים שמטרתם ניהול סיכונים מושכל נוכח האתגרים החדשים העומדים בפניהם.
לצד תיקון 28, התרחשו שינויים משמעותיים נוספים בשוק ההון בשנים האחרונות. מגוון הנכסים הפיננסיים התרחב, המורכבות שלהם גדלה, הסיכונים הפיננסים הפכו מאתגרים יותר, ועולם הדיגיטל והסייבר, אשר מהווה מנוע צמיחה משמעותי, מביא עמו גם סיכונים חדשים עימם יש להתמודד. על כן, מצופה ממנהל הקרן, כמו גם מהפונקציות האחראיות על ניהול הסיכונים בקרן, לבצע הערכה מלאה ומגובה של מגוון הסיכונים – רשות ניירות ערך פיננסיים, תפעוליים ואחרים - המאפיינים את סביבת פעילות הקרן. יש לבחון, במסגרת מרחב הפעולות האפשריות בקרן, את הפעולות שעולות בקנה אחד עם רמת הסיכון המתאימה לקרן, לאחר שזו נבחנה והוגדרה על ידי מנהל הקרן, הן בפרסומים רשמיים והן באופן מיצובה על ידו בפרסומים שיווקיים.
פרסום הוראה זו מבטא, בין היתר, את שאיפת הרשות לבסס בקרב מפוקחיה תרבות של התנהלות נאותה במגוון תחומים ומישורים באופן שיאפשר לצמצם את מעורבותה בהתנהלותם השוטפת.
מטרת הוראה זו, לסייע למנהלי הקרנות באמצעות תהליכים סדורים ותרבות ארגונית נאותה, לזהות ולפעול להקטנת כשלים מהותיים, ולהוביל לקביעת נורמה לניהול סיכונים בקרנות. הליכים אלה יאפשרו למנהל הקרן לאתר ולדון בסיכונים מהותיים ושוטפים באופן שיטתי, בשפה אחידה ובדרך שתתן ביד המנהלים והדירקטוריון כלי ניהולי מדרגה ראשונה לזיהוי, מיקוד ותעדוף של משאבים. ממנהל הקרן מצופה לייצר תהליך שיאפשר להעריך באופן שוטף את הסיכונים שהתממשותם עלולה לפגוע בבעלי היחידות של הקרנות שבניהולו. בהתאם מוצע לקבוע הוראה זו מכח סעיף 97(ב) לחוק.