משרד האוצר >> ביצוע תקציב והכנסות המדינה ממסים לחודש אפריל 2020

 

 
משה כחלוןמשה כחלון
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/05/2020

להלן אומדן ראשוני של הגירעון ומימונו ושל ביצוע התקציב בתקופה ינואר – אפריל 2020, שנערך על ידי חטיבת מאקרו ותקציב באגף החשב הכללי.

 

יצוין כי לנוכח המשבר החמור שנוצר עקב התפשטות נגיף הקורונה, נדרשת הממשלה להוציא סכומים ניכרים הן לטובת מניעת התפשטות נגיף הקורונה וטיפול מיידי בחולים שנדבקו בו, והן לצורך סיוע משמעותי למשק כדי לאפשר לו לצלוח את המשבר האמור, אושר ב-7 לאפריל, תיקון לחוק יסוד: משק המדינה (תיקון מס' 10 והוראת שעה לשנת 2020).

במסגרת התיקון האמור נקבע כי הממשלה תהיה רשאית להגדיל את ההוצאה מעבר למגבלת התקציב ההמשכי כפי שנקבעה בסעיף 3ב לחוק יסוד: משק המדינה, לצורך מימון ההוצאות הדרושות להתמודדות עם המשבר ולמטרה זו בלבד, באופן הבא:

1.       שיעור מסכום ההוצאה הממשלתית לשנת 2019, אשר אינה כוללת החזר חוב שאינו תשלום לביטוח לאומי, לפי שיעורים חודשיים כמפורט בתיקון.

2.       לשם החזר חובות למוסד לביטוח לאומי - סכום שלא יעלה על 16.1 מיליארד שקלים חדשים.

בנוסף, הוגדלה המסגרת להחזר חובות קרן שאינו החזר חובות כאמור למוסד לביטוח לאומי ומסגרת זו היא נפרדת מיתר ההוצאה הממשלתית.

 

בהתאם להוראות סעיף 3ב. (א) לחוק יסוד משק המדינה, במידה ולא התקבל חוק התקציב לפני תחילתה של שנת הכספים, רשאית הממשלה להוציא כל חודש סכום השווה לחלק השנים-עשר מהתקציב השנתי הקודם, בתוספת הצמדה למדד המחירים לצרכן. להלן "תקציב המשכי".

 

 

גירעון הממשלה

  • תוצאות אפריל 2020 - בפעילותה התקציבית של הממשלה בחודש אפריל נמדד גירעון בסך של 14.9 מיליארד ₪, לעומת חודש אפריל אשתקד בו נמדד גירעון תקציבי בסך של 4.9 מיליארד ₪.
  • החל מחודש מרץ החלו להתבטא ההשפעות של משבר הקורונה על המשק הישראלי ועל הפעילות התקציבית. משבר הקורונה משפיע הן בצד ההוצאות והן בצד ההכנסות המתבטא בעליה בהוצאות הממשלה ומנגד בירידה חדה בהכנסות ממסים, חלקה יזומה כמו דחיית תשלומי מע"מ, האצת החזרי מס, ובכך שהביטוח הלאומי אינו מפקיד עודף הכנסות על הוצאות שנוצר מפעילותו עד לסוף חודש אפריל, על מנת לשמור יתרות לחודשים הבאים בהם צפוי המוסד לסיים בגירעון תזרימי. כנגזרת מההשפעות אלו גדל הגירעון למימון כפי שיפורט בהמשך.
  • הגירעון המצטבר לשנת התקציב 2020 - בחודשים ינואר – אפריל נמדד גירעון בסך 28.3 מיליארד ₪ לעומת גירעון בסך 14.2 מיליארד ₪ בתקופה המקבילה אשתקד.
  • הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (מאי 2019 – אפריל 2020) עומד על 4.8% מהתמ"ג.

מימון הגירעון

  • בפעילות למימון נמדד בחודש אפריל גירעון בסך 14.8 מיליארד ₪.
  • גיוס הון נטו מקומי בחודש אפריל היה חיובי והסתכם בסך של 5.8 מיליארד ₪.
  • גיוס הון נטו בחו"ל בחודש אפריל היה חיובי והסתכם בסך של 21.6 מיליארד ₪. בחודש זה התקבלו תקבולי  הנפקות נוספות שגויסו בגין משבר הקורונה בסכום של כ- 23.6 מיליארד ₪.
  • פירעונות הקרן על החוב הממשלתי מקומי ובחו"ל הסתכמו ב-8.8 מיליארד ₪.
  • יתרות הממשלה בבנקים - כתוצאה מפעילות הגירעון ומימונו עלו היתרות בסך של 12.7 מיליארד ₪.

ביצוע תקציב ההוצאות[1]

  • כאמור, בחודש אפריל פעלה הממשלה ללא מסגרת תקציב מאושרת ובהתאם לחוק יסוד משק המדינה המאפשר לממשלה להוציא 1/12 מתקציב שנת 2019 בכל חודש. ובתוספת ההוצאה כהגדרתה בתיקון חוק היסוד כהוראת שעה להתמודדות עם "משבר הקורונה" כאמור.
  • הוצאות אפריל 2020 - סך ההוצאות של הממשלה הסתכמו בחודש אפריל ב-36.8 מיליארד, לפי הפירוט הבא:
  • הוצאות משרדי הממשלה 32.3 מיליארד ₪, מזה המשרדים האזרחיים 26.7 מיליארד ₪ ומערכת הביטחון 5.6 מיליארד ₪.
  • תשלומי ריבית על החוב הממשלתי 1.3 מיליארד ₪, ופירעון קרן וריבית למוסד לביטוח לאומי3.3 מיליארד ₪.
  • סך ההוצאות מתחילת שנת 2020 - סך הוצאות הממשלה בחודשים ינואר – אפריל הסתכמו ב-132.0 מיליארד ₪ לפי הפירוט הבא:
  •  הוצאות משרדי הממשלה 112.0 מיליארד ₪.
  • תשלומי ריבית על החוב הממשלתי 10.5 מיליארד ₪, ופירעון קרן וריבית למוסד לביטוח לאומי 9.5 מיליארד ₪.
  • מתוך הוצאות אלו סכום של 3.8 מיליארד מיוחס ישירות להוצאות תקציביות בגין משבר הקורונה כמפורט בנספח 2. יש לציין, כי לסכום זה יש להוסיף ביצוע של 2.7 מיליארד בגין מענקי פסח ושיפוי תקציבי בגין מענקי האבטלה ששולמו על ידי המוסד לביטוח לאומי והמדינה טרם העבירה את השתתפותה למוסד לאור ההסכמה שלא יבצעו הפקדות כאמור, כך שסך הביצוע הכולל הוא 6.5 מיליארד ₪. להרחבה בגין קצב ביצוע כולל של התוכנית הכלכלית ראה נספח 4.
  • בחודשים ינואר – אפריל 2019 הסתכמו סך הוצאות הממשלה ב-131.6 מיליארד ₪, כך שמתחילת שנת 2020 חל גידול של 0.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
  • סך ההוצאות של משרדי הממשלה מתחילת שנת 2020 הסתכמו כאמור ב-112.0 מיליארד ₪, עלייה של 0.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד:
  • הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב- 3.5%.
  • הוצאות מערכת הביטחון ירדו ב- 8.6%.
  • נתוני אומדן ביצוע התקציב לפי קבוצות משרדים לשנת התקציב 2020:

 

שיעור גידול ביצוע תקציב בפועל[2]

משרדים

0.9%

  משרדים אזרחיים

3.5%

      מנהליים

-3.5%

      חברתיים

5.3%

      כלכליים

-0.9%

      שונות

112.2%

  מערכת הביטחון

-8.6%

 
  • מכסת ההוצאות במזומן בתקציב ההמשכי עבור הוצאות שאינן בגין התוכנית הכלכלית לסיוע בהתמודדות עם "משבר הקורונה" עומדת על סך של 33.3 מיליארד ₪ לחודש בתוספת 0.5 מיליארד הוצאות בגין המשבר בחודש מרץ. לפיכך, המכסה המצטברת המותרת עד חודש אפריל עומדת על סך של 133.7 מיליארד ₪.
  • סך ההוצאה הממשלתית בחודש אפריל 2020 בהתייחס להוצאות הנכללות במכסה הינה 33.4 מיליארד ₪ וסך ההוצאה הממשלתית המצטברת מתחילת השנה עומדת על 128.8 מיליארד ₪ כמפורט בנספח 1.
  • כאמור במבוא, סך ההוצאות בגין התוכנית הכלכלית לסיוע להתמודדות עם "משבר הקורונה" בסך של כ-3.8 מיליארד, מתוך מכסה כוללת בהיקף של כ-34.2 מיליארד בתוספת הוצאות סיוע למשבר שבוצעו במרץ.

 

הכנסות המדינה

·         תחזית הכנסות המדינה שהוכנה בדצמבר 2019 על ידי הכלכלנית הראשית במשרד האוצר והוצגה בינואר 2020 - תחזית ההכנסות השנתית עמדה על 361.3 מיליארד ₪ לפי הפירוט הבא: הכנסות ממסים בסך 330.2 מיליארד ₪, והכנסות אחרות בסך 31.1 מיליארד ₪.

·         עדכון התחזית בשל המשבר הכלכלי - התחזית עודכנה כלפי מטה באופן משמעותי בהתאם לתרחישי אסטרטגיית היציאה ומהירות ההתאוששות הכלכלית. בתרחיש של יציאה במתווה הנוכחי והתאוששות מהירה יחסית, ההכנסות ממסים ואגרות בשנת 2020 יסתכמו ב-290-295 מיליארד ₪ והכנסות אחרות יעמדו על 7-5 מיליארד ₪, כאשר השנה הביטוח הלאומי לא צפוי להפקיד עודפים. בכך, הכנסות המדינה ינועו בטווח 295-302 מיליארד ₪, ירידה של למעלה מ-60 מיליארד ₪ (מעט נמוך מ-5% תוצר) בהשוואה לתחזית שפורסמה בחודש ינואר טרום משבר הקורונה.

·         הכנסות אפריל 2020 - סך הכנסות הממשלה הסתכמו בחודש אפריל ב-21.9 מיליארד ₪.

·         סך ההכנסות מתחילת שנת 2020 - סך הכנסות הממשלה בחודשים ינואר – אפריל הסתכמו ב-103.7 מיליארד ₪, קיטון נומינלי של -11.7% לעומת ההכנסות בתקופה המקבילה אשתקד.

בהשוואה זו יש לציין כי בחודשים מרץ - אפריל בוצעו צעדים תזרימיים יזומים במסגרת צעדי התוכנית הכלכלית של דחיית תשלומי מע"מ והאצת החזרים בסך של 2.5 מיליארד ₪ (0.8 החזרי מע"מ ו-1.7 האצת החזרים).

הגבייה בחודשים מרץ – אפריל 2019 הושפעה מהקדמת יבוא רכבים למרץ עקב שינוי נוסחת המיסוי הירוק, ודחיית תשלומי מע"מ מחודש אפריל לחודש מאי בשל מועד חג הפסח. בביצוע המצטבר ההשפעות מקזזות אחת את השנייה כך שהיקף ההשפעה שולי.

  • סך גביית המסים בחודש אפריל הסתכמה ב-21.2 מיליארד ₪.
  • הכנסות ממסים ישירים בסך 12.3 מיליארד ₪.
  • הכנסות ממסים עקיפים בסך 8.6 מיליארד ₪.
  • הכנסות מאגרות בסך 0.2 מיליארד ₪.
  • ההכנסות האחרות בחודש אפריל הסתכמו ב-0.7 מיליארד ₪.
  • סך גביית המסים מתחילת שנת 2020 הסתכמה ב-102.1 מיליארד ₪, קיטון נומינלי של -4.0% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
  • הכנסות ממסים ישירים בסך 56.9 מיליארד ₪, קיטון נומינלי של -0.3% לעומת ינואר – אפריל אשתקד.
  • הכנסות ממסים עקיפים בסך 43.2 מיליארד ₪, קיטון נומינלי של -7.8% לעומת ינואר – אפריל אשתקד.
  • הכנסות מאגרות בסך 2.0 מיליארד ₪, קיטון נומינלי של -15.7% לעומת ינואר – אפריל אשתקד.
  • ההכנסות האחרות מתחילת שנת 2020 הסתכמו ב-1.6 מיליארד ₪, לעומת 11.1 מיליארד ₪ בחודשים ינואר – אפריל אשתקד, קיטון נומינאלי של 85.8%.

כאמור לעיל, בחודשים ינואר – אפריל לא היו הפקדות של המוסד לביטוח לאומי לעומת פירעון קרן וריבית בסך 10.5 מיליארד ₪.



[1] תקציב ההוצאות הנכלל בחישוב הגירעון – סך ההוצאה נטו. ללא פירעון קרן על החוב הממשלתי וללא מתן אשראי, והוצאות משרדי הממשלה הן ללא פירעון קרן וריבית וללא מתן אשראי.

[2] שיעור גידול אומדן ביצוע מצטבר עד אפריל 2020 לעומת אומדן הביצוע מצטבר עד אפריל 2019 (באותן הגדרות מדידה).

המעבר מירידה בהוצאות משרדי הממשלה עד חודש מרץ לעליה מתונה החל מחודש אפריל, כפי שמשתקף בנתוני הטבלה לעיל, נובעת כתוצאה ממנגנון התקציב ההמשכי בטרם שינוי החקיקה – מכסה שהגבילה משמעותית את ביצועי המשרדים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החל מחודש אפריל, לאור תיקון החקיקה כאמור במבוא אפשר גידול בהוצאות המשרדים אולם הגידול משתקף באופן מתון מאחר ומכיל את הירידה בביצועים עד כה.

 

x