בלעדי ל FUNDER ניתוח תיק ההשקעות של וורן באפט >> מה מגלה דו"ח האחזקות של ברקשיר הת`אווי על מה שחושב וורן באפט בתקופת מפולת הקורונה ?

מה ההפסד בתיק ההשקעות של ברקשיר הת'אווי ברבעון הראשון של שנת 2020 וכמה מניות טבע מכר וורן באפט ברבעון הראשון ?

 

 
 

אודי אלוני
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/05/2020

ניתוח תיק ההשקעות של וורן באפט כפי שברקשיר הת'אווי מפרסמת מדי רבעון (כחודש וחצי אחרי סיום הרבעון)

ניתוח תיק ההשקעות של באפט מעניין במיוחד הפעם וזאת בעקבות הנפילות החדות שחווה שוק המניות במהלך מרץ בעקבות מגיפת הקורונה. את סוף 2019 החלה ברקשיר עם תיק מניות בשווי של 242.05 מיליארד דולר + 128 מיליארד מזומן שהם יחד כ 370.05 מיליארד דולר. את סוף רבעון ראשון מסיים באפט עם תיק מניות של 175.53 מיליארד דולר + 137.26 מיליארד דולר מזומן שהם כ 312.79 מיליארד דולר. הבדל של כ 15.47%- .
יש לציין כי באסיפת בעלי המניות של ברקשיר הת'אווי מסר באפט מידע נוסף על פעולותיו שהתרחשו לאחר תום הרבעון שבעיקרם מכירת כל ההון שלה בחברות התעופה, כולל אמריקן איירליינס (AAL), דלתא (DAL), יונייטד קונטיננטל אחזקות (UAL) וסאות'ווסט איירליינס (LUV). שווי חברות אלו עמד על 5.17 מיליארד דולר לסוף הרבעון הראשון. 

מעניין לציין כי בדוח לסוף הרבעון הראשון ישנה עלייה בהיקף המניות של יונייטד ודלתא וירידה בהיקף המניות של אמריקן איירליינס. סך השינויים במניות התעופה בדוח זה נמוך ועומד על כ 60 מיליון דולר בלבד (לפי מחירי המניות בסוף 2019). אילו לא סיפר באפט, בפגישת בעלי המניות, על המכירה הכוללת במניות התעופה, המשקיעים לא היו יכולים להבין זאת מדוח האחזקות המפורט שפורסם אמש. 

על בסיס דוח האחזקות, המכירות שביצע וורן באפט ברבעון הראשון עומד על כ 2.67 מיליארד דולר, לפי מחירי המניות בתחילת השנה שהם כ 1.1% בלבד מהיקף תיק המניות (לפי מחירי סוף 2019 ). השינוי המהותי ביותר בוצע באחזקותיו של ברקשיר בחברת גולדמן זאקס. באפט מכר כ 10.085 מיליון מניות של חברת גולדמן זאקס מתוך כ 12 מיליון מניות שבהן החזיק בסוף 2019 . באפט מכר בנוסף כ 1.8 מיליון מניות מתוך 59.5 מיליון, שהיו ברשות ברקשיר בתחילת הרבעון, ממניות JP מורגן. (כ 250 מיליון דולר, לפי סוף 2019)
עוד ניתן ללמוד מדוח האחזקות כי ברקשיר מכרה את יתרת המניות שהיו ברשותה בחברות PHILLIPS 66  ו TRAVELERS COMPANIES INC כאשר בפיליפס66 החזיקה כ  227,436 מניות ובטרוולרז החזיקה כ 312,379 מניות. ההיקף זניח עבור התיק של ברקשיר ובאפט.

עוד מכירות זניחות יחסית שביצע באפט בתיק האחזקות של ברקשיר הת'אווי: 
-5,425 מניות BIOGEN INC
-470 אלף מניות DAVITA HEALTHCARE PARTNERS I
-319 אלף מניות GENERAL MTRS CO
-240 אלף מניות LIBERTY MEDIA CORP DELAWARE
-3,857 אלף מניות SIRIUS XM HLDGS INC
-70 אלף מניות SUNCOR ENERGY INC NEW
-675 אלף מניות SYNCHRONY FINL
-460 אלף מניות TEVA PHARMACEUTICAL INDS LTD (מתוך כ 43.2 מיליון מניות בתיק)
-137,132 מניות VERISIGN INC
-194 אלף מניות AXALTA COATING SYS LTD
-481 אלף מניות LIBERTY GLOBAL PLC
-84,062 מניות LIBERTY LATIN AMERICA LTD

שינוי קל, נוסף, בתיק ההשקעות הנו רכישת מניות PNC FINL SVCS GROUP INC בהיקף של 526,930 מניות (גידול של 6%+ בהיקף המוחזק). לא משהו מהותי ויתכן שהרכישה בוצעה לפני הנפילות.

מתוך 48 מניות נמכרו לחלוטין 2 ברבעון הראשון, כאשר באסיפה דווח על עוד 4 חברות שנמכרו (תעופה) כאשר בכ 12 חברות ישנה מכירה קטנטנה ולא מהותית. השאלה מה בדיוק מסתתר מאחורי המכירות הקטנטנות הללו ? האם זו התחלה של מכירות מהותיות יותר ? נראה שלא, מכיוון שבאסיפה השנתית באפט נתן גילוי מלא למכירות מהותיות שבוצעו ברבעון השני, עד לאסיפה, שהתקיימה בתחילת מאי. האם היה זקוק לנזילות ? לא סביר כלל, לפי כמות המזומן בתיק. האם באפט החליט למכור ואז התחרט ? יתכן.

באסיפה השנתית נשאל וורן באפט מדוע לא ביצע רכישות בשיא המפולת והוא ענה ש"לא מצאנו רכישות ראויות" מה שהעיד כי לדעתו הנפילות לא ביטאו מספיק את המצב. כלומר הוא המתין למחירים טובים אף יותר. אולם נראה כי הקטע ווידאו המצורף פה בתחתית מסביר טוב מאוד מה חושב באפט. הוא לא יודע מה יקרה, לדבריו "המשבר יכל להתפתח להמון כיוונים שלילים או חיובים" ולכן אי הוודאות מונעת ממנו לקבל החלטות. גם ההחלטה שלא למכור 99% מהתיק (למעט חברות התעופה) אומרת שהוא מוכן לקחת את הסיכון.

לדעתי, מה שבעיקר עולה מהדוח האחזקות ומהאסיפה השנתית הוא ש - וורן באפט אנושי - הוא לא תמיד פוגע בול והוא מרשה לעצמו למכור מניות גם בטווח קצר למרות אחת ההמלצות הכי משמעותיות שלו "קנו מניות לטווח ארוך שגם אם הבורסה תיסגר ל 10 שנים עדין לא תרגישו שיש בזה בעיה".

כמי שעוקב אחרי וורן באפט מתחילת שנות האלפיים (וכמי שפגש אותו ואת השותף שלו צ'ארלי מנגר) התחושה שלי היא שהמשבר הזה הוא יוצא דופן עבור באפט. כפי שהודה, באסיפה השנתית, ביולוגיה לא הייתה הצד החזק שלו, בספסל הלימודים, והגיל המתקדם שלו (באוגוסט יחגוג 90) שמציב אותו עמוק ב"קבוצת הסיכון" , כנראה שהשפיע לא מעט על פסיכולוגיית ההשקעה שלו. כנראה שקורונה יכולה להרעיד את אמות הספים גם אצל מי, שראה כמעט הכל, מיליארדר, שהשם השני שלו הוא "האורקל מאומהה". באסיפה השנתית היה ניכר שהוא מנסה לשכנע דווקא את עצמו לשמור על אופטימיות ולא להיגרר לפסימיות שכל כך קל להיתפס אליה במשבר הנוכחי.

בימים אלו ארה"ב מתחילה לצאת מהסגרים והבידודים ונראה שבקרוב צמד המשקיעים וורן באפט וצ'רלי מאנגר, שותפו, יחזרו להיפגש פנים אל פנים (צ'רלי אפילו לא השתתף באסיפה השנתית בגלל הקורונה) והשפיות תחזור גם היא לתיק ההשקעות של חברת האחזקות, אחת המדהימות בהיסטוריה, ברקשיר הת'אווי.


x