עפר קליין >> כרגע אין אינפלציה. זה לא אומר כלום על העתיד - אנו סבורים שהציפיות לאינפלציה הנגזרת מהשווקים נמוכות מידי

הכלכלן מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים:

 

 
עופר קלייןעופר קליין
 

עפר קליין
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/05/2020

לדברי עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים:
 
כרגע אין אינפלציה. זה לא אומר כלום על העתיד - אנו סבורים שהציפיות לאינפלציה הנגזרת מהשווקים נמוכות מידי.
 
כזכור, ביום שישי פורסם בארץ מדד המחירים לצרכן של אפריל שירד ב-0.3 אחוז, אמנם זו הפעם הראשונה מאז 2003 שמדד אפריל היה שלילי אך הנתון היה גבוה מההערכות המוקדמות. הסיבות העיקריות להפתעה כלפי מעלה היו עלייה גבוהה מהצפי במחירי המזון (0.7%), הפירות-והירקות (4.8%) והריהוט-והציוד לבית (0.4%, לראשונה מאז 2004 שנרשמה עלייה בסעיף בחודש אפריל) וסעיף הדיור שממאן לרדת.
 
התחזית הראשונית שלנו למדדים הקרובים היא: 0.1 אחוז במאי (בעיקר עלייה עונתית בהלבשה ובהנעלה שתקוזז עם הירידה בסעיף הדיור), ומינוס 0.1 אחוז ביוני (אם מחיר הנפט יישאר ברמה הנוכחית הבנזין בפיקוח יעלה בכ-7 אחוזים ביוני, אז רצוי לתדלק לפני סוף החודש). התחזית ל-12 המדדים הקרובים עולה במהירות ל-0.6 אחוז, כאשר התחזית לא לוקחת עדיין בחשבון פעולות יזומות של הממשלה (כגון העלאת מיסים עקיפים) שייתכן ויתבצעו במהלך השנה הבאה כדי למתן את העלייה בגירעון.
 
תחזית לטווחים היותר ארוכים; כל עוד שיעורי האבטלה גבוהים – לא נראה אינפלציה משמעותית והתחזית שלנו לאינפלציה בסוף 2021 היא רק 1.5-1.0 אחוזים. יחד עם זאת, להערכתנו, בטווח הארוך יותר, כאשר יהיה חיסון, האינפלציה במדינות רבות יכולה לעלות מהר מכמה סיבות:
 
הדפסת הכסף המסיבית ששוחקת את ערכו.
הריביות שיישארו נמוכות, גם בשל לחץ פוליטי ובשל החשש מהחובות הגבוהים של הממשלות. סיכוי שיעדי האינפלציה יעודכנו כלפי למעלה.
הממשלות רוצות לעודד אינפלציה כדי לשחוק את החובות בשל החובות העצומים שלקחו כתוצאה מהמשבר.
סביר שנראה בשנים הקרובות עלייה של המיסוי העקיף (ולא רק) בשביל לממן את עודף הוצאות הממשלה.
הקטנת התחרות - חלק מהחברות לא יישרדו את המשבר, והשורדים יכולים לנצל זאת להעלות מחירים.
הפגיעה בגלובליזציה – חלק ניכר מהיעדר האינפלציה במחירי המוצרים שראינו בעשורים האחרונים נבע מהגלובליזציה. תנועה בכיוון ההפוך (בשל הקורונה ומלחמת הסחר) תעלה מחירים.
לכן, אנו סבורים שהציפיות לאינפלציה הנגזרת מהשווקים במקומות רבים בעולם נמוכות מידי.
 
 
 
 
 
נקודות מרכזיות 
 
בארץ
 
  • הירידה במחירי הדלק הורידה בחדות את מדד אפריל, אך המדד היה גבוה מהצפי. התחזית ל-12 החודשים הבאים הפכה לחיובית. אנו סבורים (ולא מהיום) שהציפיות לאינפלציה הנגזרת מהשווקים נמוכות מידי.
  • עד למשבר מחירי הדירות המשיכו לעלות במהירות, ההמשך תלוי במהירות ההתאוששות של המשק מהמשבר ובתוכניות הממשלה החדשה לבעיית מחירי הדירות.
  • פרסום נתון הצמיחה של ישראל ברבעון הראשון נדחה לשבוע הבא והוא לא הולך להיות וורוד.
 
 
בעולם
 
  • ההוצאה הממשלתית העצומה של ממשלת גרמניה מנעה ירידה דו-ספרתית בתוצר.
  • הנתונים בארה"ב לאפריל ממשיכים לשבור שיאים שליליים. ההמחאות שקיבלו משקי הבית מהממשל בארה"ב תרמו קצת לסנטימנט, אך נגיד הבנק מזהיר מיציאה איטית מהמשבר ומדגיש את הצורך בתמריצים נוספים.
  • התעשייה בסין מתאוששת במהירות, אך הצריכה הפרטית משתרכת מאחור.
 

 

x