סקר משרד המדע והטכנולוגיה >> השגרה שלאחר הקורונה >> הישראלים מאמינים שיצרכו יותר אך ימעיטו בטיסות

הישראלים בוטחים על המסגרות החינוכיות ויישלחו את הילדים לאחר הקורונה למוסדות בתי הספר באופן דומה, פחות או יותר, טרם המגפה

 

 
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/05/2020

הישראלים בוטחים על המסגרות החינוכיות ויישלחו את הילדים לאחר הקורונה למוסדות בתי הספר באופן דומה, פחות או יותר, טרם המגפה. כך עולה מסקר שביצע משרד המדע והטכנולוגיה כדי לבחון את תוכניות האזרחים הישראליים לנוכח החזרה לשגרה של המשק המקומי עם ההקלות המשמעותיות בסגר. עוד עולה מהסגר כי הישראליים ייצרכו יותר מהתקופה שקדמה לפרוץ המגפה, כלל הנראה כדי לכפות על הצריכה הפחותה בתקופת ההסגר. בנוסף הישראלים מצהירים על כך שיטוסו פחות לחופשות בחו"ל, בעקבות החששות מהידבקות במדינות מחוץ לישראל.

מעל 1,600 משתתפים ענו על הסקר, השאלון האנונימי נגע במספר נושאים הנוגעים לחזרה לשגרה: חינוך, תחבורה ציבורית, קניות, טיסות ובילויים. המחקר נערך על ידי פרופ' דבורה שמואלי ופרופ' דורון קליגר מאוניברסיטת חיפה, פרופ' ערן פייטלסון מהאוניברסיטה העברית ופרופ' אבי גל מהטכניון, חברי מרכז הידע והמחקר הלאומי למצבי חירום.

מהסקר עולה כי 67% מההורים ישלחו את הילדים לגנים ולמשפחתונים. רוב ההורים (67%) יישלחו את הילדים לגנים/משפחתונים/פעוטונים מתוכם 42% הודיעו שישלחו את הילדים ללא סייג רק 33% הצהירו שלא יישלחו את הילדים למסגרות החינוך. רק 14% מההורים ענו כי ישלחו את הילדים רק אם יינקטו צעדים שיפחיתו מגע בין הילדים. רוב ההורים כ-60% מההורים ענו כי עניין זה לא יהווה שיקול בהחלטה האם להחזיר את הילדים למסגרות.

רוב מוחלט של ההורים 80% ענו כי לא יישלחו את הילדים לזמן קצר יותר מבעבר מתוכם 57% ענו כי הם ממש לא מסכימים עם המשפט. רק 3% ענו כי אכן יישלחו את הילדים למשך זמן קצר יותר.

 

1 מכל 2 ישראלים (53%) ענו כי לא יחזור לערוך קניות בקניונים ובחניות כמו בעבר ,רק 17% ענו בוודאות כי יחזרו לשגרה כמו לפני פרוץ הקורונה. רוב הציבור (57%) ענו כי יימנעו מביקור בקניונים ויעדיפו חנויות שאינן בחלל סגור. מתוכם חמישית מהמשיבים ענו כי הם מסכימים לחלוטין עם המשפט. רק 16% אחוזים השיבו כי יעדיפו את הקניונים על פני חנויות בחלל הפתוח. כמעט מחצית מהמשיבים  (49%) השיבו כי ימשיכו לקנות באופן מקוון ויימנעו ככל הניתן מביקור בחנויות ובקניונים.

מבחינת ענף התעופה, לפני פרוץ נגיף הקורונה כמעט שלושה רבעים מהמשיבים 72% נהגו לטוס פעם עד מספר פעמים בשנה 35% ו-37% בהתאמה ורק 5% לא נהגו לטוס בכלל. לאחר שייפתחו השמים יותר ממחצית מהמשיבים 53% השיבו כי לא יטוסו בכלל או רק במקרים חיוניים 25% השיבו כי יטוסו רק במקרים חיוניים ו-13% לא יטוסו כלל ורק 24% השיבו כי יחזרו לטוס כמו בעבר.

שימוש בשירותים מקוונים: 45% יגבירו את השימוש בשירותים באינטרנט ואת הקניות במשלוחים: כמעט מחצית מהמשיבים 48% השיבו כי ימשיכו להשתמש בשירותים שניתנים באינטרנט ולקנות היכן שיש משלוחים באותה תדירות כמו לפני משבר הקורונה. 45% מהמשיבים ענו כי יגבירו את השימוש בשירותי האינטרנט והקניות במשלוחים ורק % 7 ענו כי יפחיתו את השימוש בשירותים אלה.

56% מהישראלים השיבו כי יפחיתו את הבילוי במסעדות, בתי קפה וברים בהשוואה לתקופה שלפני פרוץ הקורונה. 42% השיבו כי ימשיכו לבלות בדיוק כמו לפני הסגר ומיעוט זניח של 2% השיבו כי יגבירו את הבילוי.

פילוח לפי גיל: לגברים נטייה גבוהה יותר להמשיך ולבלות במסעדות, בתי קפה וברים כפי שנהגו לפני הסגר:

כמעט מחצית מהגברים 48% ימשיכו לבלות כמו בעבר בעוד רק כשליש מהנשים  36% ייעשו כן.

מרכז הידע והמחקר הלאומי בתחום ההיערכות למצבי חירום, שבו חברים כ-90 חוקרים, הוקם בינואר 2018 על ידי משרד המדע והטכנולוגיה והרשות הלאומית לחירום במשרד הביטחון. מוסדות הליבה המעורבים במרכז הם אוניברסיטת חיפה, הטכניון והאוניברסיטה העברית בירושלים, יחד עם חוקרים מהמרכז למחקרים צבאיים ברפאל - מערכות לחימה מתקדמות, בית החולים רמב"ם, מדעטק המוזיאון הלאומי למדע טכנולוגיה וחלל, מכללת תל חי ובית הספר לסיוע הומניטרי, וכן שותפים מעיריית חיפה ועמותת נתן - לסיוע הומניטרי בין לאומי.

משימתו של המרכז היא להוות מוסד מחקר חדשני אשר ישמש גם כצוות חשיבה למנסחי מדיניות, מקבלי החלטות, הקהילה האקדמית ואנשי שטח מכל המגזרים ותחומי העשייה. שתי הפונקציות המשולבות של המרכז הן - חקר עצמאי פורץ דרך ומחקר מוזמן בתגובה לבקשות בזמן אמת מטעם רשות החירום הלאומית, משרדי ממשלה, נבחרי ציבור, ארגונים שאינם ממשלתיים ובעלי עניין אחרים.

x