דן אנד ברדסטריט: "אם היום לא נקבל 30 אלף פועלים זרים הענף הולך להתמוטט ויגרור איחורים משמעותים בין 3-6 חודשים במסירות דירות

פורום בנושא מצוקת האשראי בנדל"ן

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
31/05/2020

בהשתתפות: אפרת שגב סמנכ"לית מנהלת אגף כלכלה מידע ומחקר, אריאל שרייבר סמנכ"ל השיווק והמכירות סדן אנד ברדסטריט, יהודה כתב יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז, סגן נשיא ויו"ר אגף כח אדם כלכלה ומיסוי בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, ניר מסיקה סגן ראש מטה הדיור הלאומי במשרד האוצר, איילת רוסק מנכ"ל מכלול, ארז סגמן מנכ"ל קבוצת פיננסיה, הקרנות לעידוד יזמות נדל"ן, עו"ד גיא קרן מנכ"ל וולת'סטון נדל"ן, דנה סנדר מנכ"ל ובעלים ארנו קפיטל השקעות, טל תפוחי מנכ"ל גמלא הראל, יעקב סיסו מנכ"ל משותף קרן יסודות
 
יהודה כתב יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז: "אם היום לא נקבל 30 אלף פועלים זרים הענף הולך להתמוטט. יהיו איחורים במסירת דירות, ואיחורים משמעותיים בין 3-6 חודשים. והמצב רק יחמיר אם לא ימצא פיתרון".
 
טל תפוחי מנכ"ל גמל"א הראל: "רק מי שהצליח להצטייד בכריות מזומנים יצליח לשרוד את התקופה הזו".
 
דנה סנדר מנכ"ל ובעלים ארנו קפיטל השקעות: "השוק כרגע באופוריה ועדין לא מבינים את משמעויות המשבר אנחנו צפויים לימים קשים. הרווחיות תיפגע ושחקן שיגיע עם מינוף גבוה יסיים ללא רווח ובמקרה הגרוע עם הפסדים"
 
ניר מסיקה סגן ראש מטה הדיור הלאומי במשרד האוצר: העלייה בריביות המשכנתא נגזרת מסיכון שנוצר בשוק, לא היה ניסיון חזירי לניצול המצב. הריביות יחזרו בחזרה לרדת"
 
אפרת שגב סמנכ"ל כלכלה מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט
"אנו עדים להאטה בקצב הבניה בשנת 2020 לאור מחסור בכוח אדם בענף בסך של 50 אלף עובדים, מחסור בתשומות המשמשות לבניה (מייבוא וייצוא מקומי) בהיקף של 20%-30% ובנוסף  נכון להיום אין הכרה בקורונה ככוח עליון, ובהינתן כך, הקבלנים יחוייבו בקנסות בגין האיחורים במסירות ותחול הרעה תזרימית בקרב החברות שאינן איתנות פיננסית.
 
אנו עדים לעלייה משמעותית בפניות מצד חברות לקבלת הלוואות ועליה של עשרות אחוזים בפניות לאשראי חוץ בנקאי, אך לאור הירידה המכירות והעליה ברמת הסיכון הענפית מרבית הבקשות לאשראי לענף הנדל"ן נדחו. להערכתנו, השפעת משבר הקורונה על כמות הכשלים במשק צפויה לתת אותותיה בחודשים יוני- יולי,  במידה ולא יהיה שיפור מהותי בקצב המכירות, ובהיעדר שיפור בתנאי האשראי לענף וביצירת וודאות תכנונית / רגולטורית, רמת הסיכון וכמות הקבלנים שעתידים להיקלע לכשל צפויות להמשיך לעלות בשנת 2020 בהמשך למגמה משנת 2019".
 
 
יהודה כתב יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז, סגן נשיא ויו"ר אגף כח אדם כלכלה ומיסוי בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ:
 
"לאור  המחסור חמור בעובדים. איבדנו עד סוף חודש אפריל 2 מיליון ימי עבודה! אם היום לא נקבל 30 אלף פועליים זרים הענף הולך להתמוטט.  יהיו איחורים במסירת דירות, ואיחורים משמעותיים בין 3-6  חודשים. והמצב רק יחמיר אם לא ימצא פיתרון.
 
הדיונים בסוגיית כוח עליון  כן או לא, צריך להיפתר ומהר על ידי המדינה. הקבלנים לא יכולים לשאת בתוצאות של בעיות שלא אנחנו יצרנו .
 
מחירי הדירות יעלו, המערכת הבנקאית לא גילתה בתחילת הקורונה בגרות, נעלמו מהר, לא מקיימים וועדות אשראי. צריך מהפכה מהירה בין השאר בירידת מיסוי, מס רכישה. יצאתי מזועזע מהישיבות בוועדת הכספים בכנסת. הם לא מבינים על מה אתה מדבר.
 
איילת רוסק מנכ"ל מכלול:
 
"כבר כמה שנים שלצד  המערכת הבנקאית מתפתחת המערכת החוץ בנקאית, דווקא בימים כאלו שכל הבירוקרטיה של המערכת הבנקאית באה לידי ביטוי זה בידיוק הזמן לבדוק אלטרנטיבות. המשכנו לאשר עסקאות. אנחנו כאן כדי לתת מענה מקצועי תחרותי, יש כאלו שעובדים אחרת. חוכמה לא קטנה להציע ללקוחות את המוצר שלך רק בימים טובים.
 
עו"ד גיא קרן מנכ"ל וולת'סטון נדל"ן:
 
"המערכת הבנקאית מצאה את עצמה מצאה את עצמה באנומליה, מצד אחד מעלים מחירים ומצד שני לא מספקים אשראי למערכת, אנחנו  הגדלנו את שיתופי הפעולה עם הגופים החוץ בנקאים והם בהחלט  מהווים יתרון הולם ראוי ותחרותי על המערכת הבנקאית. הבנקים כאן לא נתנו את התשובה ליזמים. יזמים דפקו על הדלתות , הגופים החוץ בנקאים בתקופה הקצרה האחרונה הוכיחו את עצמם ומצאו ליזמים פתרונות ליזמים לתזרים.  פתחו קווי אשראי ודלת ליזמים שנתקלו בדלת סגורה מול המערכת הבנקאית. השוק משתכלל, נותנים פתרון מלא ובזמן אמת, לא חוכמה לראות מי נותן את ההצעה הטובה שהשמים בהירים, אלא מי לצידך שהשמים מתקדרים"
 
יהודה כתב יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז, סגן נשיא ויו"ר אגף כח אדם כלכלה ומיסוי בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ:
 
"אנו נתקלים בבעיית רגולציה קשה. משרד האוצר ונערי האוצר מנהלים אותם ביומיום, אנשים צעירים שעולם לא ניהלו אופרציות, לא יכול להיות ששר האוצר כבול בשלשלאות.. הענף שלנו הוא הקטר שמוביל את המשק. צריך לדאוג להביא עובדים בדחיפות  לפני שהענף יתמוטט"
 
העליה ברמת הסיכון בענף  גררה לפגיעה בתחום האשראי, יעקב סיסו מנכ"ל משותף קרן יסודות :
 
"אנו עדים  לגידול ברמת הסיכון בענף, פרוייקטים נעצרו, הביצוע הואט, ובמכירות כמובן גם היתה האטה. ירידה בפריון בין 30-50 אחוז אשר יבואו לידי ביטוי באיחורים במסירות וזאת בנוסף לחשיפה של היזמים לפיצויים שיצטרכו לשלם לדיירים. להערכתי הרווחיות של היזמים תיפגע בין 30-50 אחוז יכול להיות שיהיו יזמים שלא ירוויחו כסף מאחר והענף מאוד ממונף. מישהו צריך להשתתף בנטל הזה עם היזמים".
 
טל תפוחי מנכ"ל גמל"א הראל:
 
"שנת 2020 תהיה שנה קשה מבחינת מכירות, תהיה האטה. למערכת  החוץ בנקאית הרבה יותר קל,  אנחנו סירות מרוץ בהשוואה למערכת הבנקאית שהיא ספינת קרב שקשה להזיז. הרבה דיונים והחלטות. המערכת החוץ בנקאית יודעת לקבל החלטות מהירות. לפני תקופת הקורונה היה במצב של שוק רווי מבחינת השוק החוץ בנקאי. שיעורי מינוף מאוד גבוהים בתחום בגלל התחרות. אנחנו שמרנו על שיעורי מינוף סבירים. מאמין שגם בתחום השוק החוץ בנקאי יהיה קשה, ההשפעה היא לא רק על איחורים בתחום הביצוע אלא גם בעלויות מינוף.  ושאתה ממונף מאו אז גם תהיה בעיה ברווחיות.
 
אני מאמין שהשוק יתקן את עצמו ויחזור לפעילות . אבל אף פעם אתה לא רוצה להיות בהאטה כי אין לך מספיק מזומנים אתה יכול ליפול. מי שעד עכשיו הצליח להצטייד בכריות מזומן ישרוד את התקופה הזו".
 
דנה סנדר מנכ"ל ובעלים ארנו קפיטל השקעות:
 
"אנחנו עדיין לא מבינים את השלכות ועומק הפגיעה הכלכלית של המשבר נתחיל לראות את ההשפעות ברבעון השני, יש כרגע הייפ במכירות ואופוריה,  אנחנו חושבים שהציבור הישראלי הגיע למשבר הזה עם הרבה כסף, כספים אדירים נפדו מהשוק הפיננסי. היום יש תיקון אלים כלפי מעלה, בטוחים שהמצב הזה יתאזן,  אנשים שישבו על מזומנים, רוצים להתבצר על נכס כהשקעה סולידית. אבל צפויים לימים קשים.  הרווחיות תיפגע ושחקן שיגיע עם מינוף גבוה יסיים ללא רווח ובמקרה הגרוע עם הפסדים".
 
בנוגע לעליית הריבית על המשכנתא בשיעור של 30%  ציין ניר מסיקה סגן ראש מטה הדיור הלאומי במשרד האוצר:
 
מי שאחראי על העניין של המינוף ואחוז המשכנתא שאפשר לקחת, זה הפיקוח על הבנקים ולא באחריות משרד האוצר, בעקבות בקשה שלנו הצלחנו לשכנע את הפיקוח על הבנקים והנגיד, שבמחיר למשתכן ה- 75% מהרף המכסימלי של המשכנתא ילקח משווי השוק של הדירה ולא ממחיר הקניה שלה וזה הוביל לכך שחלק מהזוכים הצליחו אף להגדיל את המינוף, אנשים הגיעו לשיעור מינוף של 90% על הדירה. העלייה בריביות המשכנתא נגזרת מסיכון שנוצר בשוק, לא היה ניסיון חזירי לניצול המצב. הריביות יחזרו בחזרה לרדת, יחד עם זאת, חשוב תמיד  להתמקח על הריביות, ולקבל את ההצעה הנמוכה יותר. החודש התחילה בחזרה ירידה, המגמה בחזרה למטה".
 
האם משבר הקורונה צפוי לגרום לקריסה של יזמים?
 
אופיר שמואל מנהל השיווק בדן אנד ברדסטריט:
 
"אנו עדים לעליה בשיעור של   50% בביקוש למימון חוץ בנקאי, בדן אנד ברדסטריט מאמינים שאם לא נראה שינוי במצוקת האשראי 2000 חברות נדל"ן צפויות לקרוס השנה".
 
טל תפוחי מנכ"ל גמל"א הראל:
 
"ללא ספק מינוף יתר זהו מצב בעייתי, ויזמים צפויים להיקלע למשבר פיננסי".
 
 
 
 
 
x