סקירת שווקים >>> ניתוח של מדדים מובילים ומט"ח >>> הנפט מספר את החזרה של הכלכלה לשפיות

מבט על שלושת הנכסים הפיננסיים הקובעים לנו את האווירה סביב שוק ההון המקומי. המבט השבועי הזה משלב קצת פונדמנטלי עם קצת טכני, וגם מסתכל קדימה.

 

 
ניתוח שווקיםניתוח שווקים
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
01/06/2020

הקדמה

עוד שבועיים עברו מאז הסקירה הקודמת, ובשבועיים האלו התחזק קמעא ביטחון המשקיעים ביכולת הכלכלה העולמית להתגבר על המשבר של הקורונה. לא התגברות סוחפת וחסרת רסן כמובן אלא התגברות הדרגתית, אשר תצליח להביא אותנו בשלום לשנת 2021. התקווה הגדולה היא שבאותה שנה חדשה תתרחש התקומה הגדולה, שתנבע מכמה גורמים בסיסיים: 
  • ראשית, ברמה הרפואית, יימצאו התרופות והחיסונים שיוכלו להוות גדר ביולוגית לחידוש הסכנה של הווירוס. וכאשר אני אומר זאת אני מתכוון לשני אלמנטים רפואיים כאלו שלא יהיו עליהם מחלוקת, ושיהיו בכמות גלובלית מספיקה. 
  • שנית, אפקט הקורונה אמור לגרום להרבה קריסות וכאבים אבל, וזה לא נעים לומר, זה נתפס כחיובי דווקא כי התיאוריה אומרת שזה ינקה קצת את השטח מן העסקים החלשים יותר. אלו שלא יוכלו לשרוד בעצמם את התקופה הקשה של הסגרים, וגם אלו שלא יכלו לשרוד את התקופה למרות העזרה של הממשלים השונים. נכון שכל מדינה והיקף עזרתה אבל ניתן לומר שרוב הממשלים בעולם עשו מאמץ ועוד יעשו צעדים. כאמור, זו טרגדיה לכל עסק ועסק, ועבור כל מי שמתפרנס ממנו, אבל ברמה הכלכלית המדינתית תופעה זו של שרידות החזקים יותר נתפסת ומדוברת כגורם מחזק מקרו-כלכלה. 
  • ושלישית, הכסף החדש, החינמי כמעט, המגיע מהבנקים המרכזיים וממשרדי האוצר השונים יתחיל לתת אותותיו בכלכלה האמיתית אך בעיקר בשווקים הפיננסיים. כמו שראינו אחרי 2000 ו-2008. 

ואיך אני יודע שההפנמה החיובית שתיארתי עכשיו מתחילה לחלחל? על פי המגמות בשווקים בוודאי אבל במיוחד על פי גורם אחד, אשר היה מאיץ ירידות במרץ הנורא, ועכשיו מהווה מגבה עליות: הנפט. הנה גרף שבועי של חוזה הנפט האמריקאי:



אתם בוודאי זוכרים את השילוב הקטלני של השפעת הווירוס, ומלחמת המחירים בין היצרניות אשר הביא לקריסה של המשאב למחירי חוזים שליליים (!!). בזמן כתיבת שורות אלו החוזה עומד על 35.38$ וכוחו במותניו להמשך לעלות עוד, כאשר התיקון העולה הצליח להשיג עד כה כמעט 50% מן הירידה כולה. וזה סימן בולט לשינוי תפיסתי. 

לפחות מן הבחינה של הקורונה אך גם כאלמנט המצביע על רוגע במלחמת המחירים והייצור שבין רוסיה וסעודיה. כל מה שתראו להלן, בדמות שלושת הנכסים העיקריים שאני סוקר כאן באופן קבוע מציג את מה שהמשקיעים עשו בפועל, בכל זירה, על בסיס אותו מסר חיובי שהנפט מסמל. אגב, חזרה לשגרה עבור הנפט המוצג תהיה חזרה לאזור הדשדוש שקדם לקריסה הגדולה דהינו בין 50$ ו-65$ ולזה עוד חזון למועד....



תא 35

שוק המניות שלנו ממשיך להיות הססני יותר מאשר חברו הגדול האמריקאי. מבחינה טכנית גרידא השוק נמצא עדיין בדשדוש אופקי, אשר החל בתחילת מאי ונמשך עד כה, עם גבול תחתון סביב 1350 וגבול עליון סביב 1450. מאה נקודות מדד האוחזות בגרונם של המשקיעים המקומיים ובינתיים אינם מרפים. 

מעודד לראות שביום המסחר האחרון, לפני החג, ראינו תגובה שלילית מזערית יחסית בהגעת המדד לאותו גבול עליון וזאת ביחס לתגובות השליליות שראינו קודם לכן אבל המדד עדיין הגיב מטה ולא פרץ. למרות זאת, אני רואה בכל המהלך הזה כסוג של תיקון בזמן, ולא בעומק, וזה בהחלט מעודד. אזכיר שעל פי הכללים הטכניים, יציאה ממצב כזה אמור להיות בכיוון הכניסה אליו וזה כלפי מעלה. אבל, אין בזה ביטחון ויש לשים לב למה שהמחיר עושה בפועל, ולא למה שאנו חושבים שהוא צריך לעשות. 

אינדיקאטור ה-Macd ממשיך להצביע על הדשדוש העצום, כאשר הוא (הקו הכחול) נמצא מעל ה-0, ולכן באזור החיובי, ואינדיקאטור ה-Stoc הצליח להגיע לאזור קניות היתר, וזה מגבה את הסיכוי לפריצה מעלה. כסיכום קצר אומר שאני חושב שלפנינו תצוגה של חוסר ביטחון להיות "בפנים" במשך החג וסוף השבוע, כאשר השווקים בחו"ל עובדים, ושביום ראשון הקרוב נראה השלמה לטובה כדי לפצות על הזמן הזה. כל זה תחת האיום של ה"גל השני" אשר משרד הבריאות מתחיל לדבר עליו.



דולר-שקל

כמו בשוק המניות, גם כאן אין חדש תחת השמש, וזאת בכל הקשור לזירת המסחר הזו. הדולר בעולם משקף את מה שאנו כבר יודעים: חזרה למצב רוח חיובי הרבה יותר מאשר בנקודת הקיצון של משבר הקורונה, ולכן, על פי ההיגיון, נכסי המפלט נמצאים בסטאטוס של הרגעה, מימוש, והמתנה עד האישור הסופי שהמחלה עברה מאיתנו לעת עתה. 

אנו רואים זאת בזהב, המסתובב סביב 1700-1800$ כבר די הרבה זמן, במטבעות הוירטואליות, וגם במטבעות מפלט כמו הדולר האמריקאי והיין. תוסיפו לכך את הריביות האפסיות הנהוגות אצל רוב הבנקים המרכזיים, ותקבלו סיבה קטנה מאוד להחזיק דולרים. אזור הדשדוש אצלנו, בדולר-שקל, נמצא בין 3.5 ו-3.55, כאשר ישנו אזור דרמטי של התנגדות מעל, סביב 3.6, וקוו מגמה יורד מדחיק ודוחה מחיר (כחול) אשר מכוון את תנועת המחיר לתוך תבנית של משולש מתכנס. 

אותה תבנית אמורה להסתיים בקרוב ויש להניח שאנו נקבל אז פריצה או שבירה, מעלה או מטה, ועל ידי כך אמירה של המשקיעים לגבי מה שהם חושבים ורוצים לעשות בזירה הזו. ה-מקדי מצביע גם כאן על דשדוש, כאשר הוא עצמו נמצא מתחת ל-0, ולכן באזור השלילי, כאשר ה-סטוק מצביע על חזרה לאמצע השטח בין קניות ומכירות יתר, ועל ידי כך נותן אפשרות סבירה לשתי האפשרויות. 

מאוד קשה לחזות את שיקרה כאן בגלל האיזון בין הגורמים המשפיעים: הדולר אמור לרדת בגלל הרוגע והשאננות החוזרת בזירות המנייתיות, ומצד שני קיים הרצון של בנק ישראל לשמור עליו מעל 3.50-55 כדי לעזור לחלק המייצא של המשק לפצות במקצת על האסון הכלכלי סביב הקורונה. בסופו של דבר ההחלטה קרובה, וסבלנות הינה תמיד תכונה טובה. 



S&P500

כרגיל, מדד המניות האמריקאי מציג את המומנטום החיובי החזק מבין רוב השווקים בעולם, ובמיוחד מול שוק המניות המקומי שלנו. אצלנו, המדד נמצא בדשדוש אופקי, ומחכה להכרעה בדבר יציאה מעלה או מטה ממנו, וכאן, 2700 נפרצה ברצף חיובי יפה במיוחד כאשר המחיר, אשר כבר חזר בסקירה הקודמת כשני שליש מן הירידה הגדולה כבר מתקרב לחזרה של 78.6% ממנה. לא אלאה אתכם בספרור גלים אבל יש בהחלט במבנה העלייה כולה, מאז התחתית סביב 2100, משהו מעודד מאוד בדמות של 5 גלים עולים. 

זה המקום לציין שמוצג כאן מדד ה-S&P500 אבל שכוכב השוק האמריקאי הינו דווקא הנסדק כי בו יושבות רוב המניות שמשבר הקורונה לא פגע בהן ואף היטיב איתן (טכנולוגיה, ביו ופארמה, וכו...). בכל אופן, החיוב בולט ומאופיין גם באינדיקאטורים אשר תומכים בהחלט במהלך: ב-מקדי, אנו רואים תנועה עם תאוצה חיובית קטנה, ויש בה מקום לעוד התלהבות לפני שנקבל סימן אזהרה, וב-סטוק, המחיר רק נכנס לאזור הקניות יתר, ועל פי העבר, יש עוד דרך עד שהוא ייצא ממנו. 

כסיכום קצר על התצוגה הזו אני יכול לומר כך: שוק המניות האמריקאי בולט בחיוב כי הוא מתגבר על הרבה יותר רעשי רקע של התנהלות קורונה עקובת מתים רבים, מלחמת בחירות ומלחמה בין טראמפ והמושלים, יחד עם מתיחות עם סין. כמו כן, יש במדינה ההיא מצב הרבה יותר גרוע של אבטלה וסבל וזאת בגלל המבנה הפחות מגן על האזרחים, וניתוק של הכלכלה מן הסחר הבינלאומי הרגיל שלה. כל זה עם סקטורים בקשיים מיוחדים כמו האנרגיה והתיירות. 

מכל אלו ברור שביצועי היתר של השוק האמריקאי שווים יותר מאשר היו קורים בשוק של מדינה שההתמודדות עם הקורונה הייתה טובה וחלקה יותר. האם זה יימשך עוד הרבה זמן? אין ספק שהתיקון היורד המשמעותי יקרה מתישהו אבל לדעתי הוא רק יחזק את התחושה הטובה כי הוא יתקן יחסית מעט ומהר. ולמה אני אומר זאת? כי יותר ויותר אנליסטים מדברים על הזדמנות טובה לקנות את מה שרצינו לא העזנו, כאשר יגיע התיקון הזה. מעין הזדמנות שנייה. שוב אזהרה: כל זה נכון במידה ולא תתרחש דרמה רפואית חדשה בלתי צפויה, או משהו שיוריד פלאים את ביטחון המשקיעים בשיקום שעליו חושבים עכשיו כולם. 

הערה כללית לגבי הגרפים:
אחרי שנים רבות של שימוש במערכת גרפית משלי, החלטתי להשתמש במערכת גרפית של אתר, אשר מספק את מיטב הטכנולוגיה לכך, ובחרתי באתר Investing.com. היותו אתר שמאפשר מבט גם על נכסים ישראלים רק הוסיף נקודות לבחירתו, ואני חושב שהשינוי מהווה התקדמות, ואף בהירות יתר, על מצבם הטכני של הנכסים. 

כל הגרפים המוצגים ימשיכו להיות יומיים, דהיינו שבהם כל נר מייצג יום של מסחר, אבל יהיו מוצגים על בסיס נרות Heikin-Ashi על מנת לקבל תחושה מגמתית הרבה יותר ברורה ומספקת למשקיעים וסוחרים העובדים על בסיס מתודולוגיה קרובה לזו. לבסוף, אני מזמין את הקוראים להתנסות בצד הגרפי של האתר ובכל שירותיו המגוונים והמעניינים.   

x