עפר קליין >> "הרחבה בהרחבה - צופים שהבנק המרכזי בגוש האירו ירחיב את תוכנית הרכישות מחר ויציג צעדים נוספים"

הראל ביטוח ופיננסים: הירידה החדה במחיר הנפט המשיכה להוריד את האינפלציה בגוש האירו, אך מחירי המזון המשיכו להאיץ

 

 
עפר קליין ,צילום: יונתן בלוםעפר קליין ,צילום: יונתן בלום
 

עפר קליין
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/06/2020

לדברי עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים: 
 
בעולם
 
הרחבה בהרחבה - אנו צופים שהבנק המרכזי בגוש האירו ירחיב את תוכנית הרכישות מחר ויציג צעדים נוספים.
האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים בגוש האירו ירדה ל-0.1 אחוז במאי. הרמה הנמוכה ביותר מזה 4 שנים. בעקבות זאת, ובעקבות נתוני הצמיחה החלשים אנו צופים שהבנק המרכזי בגוש האירו יעדכן בחמישי הקרוב כלפי מטה את התחזיות לאינפלציה ולצמיחה. לכן, אנו מעריכים שתוכנית הרכישות של הבנק על סך 750 מיליארד אירו (שעוד רחוקה מסיום) תורחב, ושהסכום המינימלי שהבנקים המסחריים מפקידים ב-ECB שפתור מריבית שלילית יוגדל.
 
האיחוד האירופאי הגדיל רשמית את ההצעה להקמת קרן סיוע למדינות בעקבות המשבר ל-750 מיליארד אירו, דבר שתמך בהמשך ירידה בתשואות אג"ח. ייתכן שהבנק המרכזי יאפשר בהמשך גם הגדלת שיעור הרכישה בשוק המשני של אג"ח המשותפות לאיחוד. בכך ימתן קצת את שיעורי החשיפה של המדינות לקרן המוצעת ואולי יקל במקצת על המכשולים הפוליטיים בדרך להקמתה שתידון בפסגת מנהיגי האיחוד המתוכננת לעוד כשבועיים (18/19 ביוני).
 
זה לא רק המשטרה - שיעור האבטלה הגבוה בארה"ב מגביר את התסיסה החברתית. צפוי לעלות בסופ"ש קרוב ל-20 אחוזים. 
בסופ"ש הקרוב יתפרסם בארה"ב דוח התעסוקה הראשוני למאי ואנו צופים עוד עלייה חדה במספר המפוטרים, כך על פי מספר הדרישות השבועיות לדמי אבטלה שאמנם דעך מרמות השיא אך עדיין נותר מאוד גבוה. עיקר המפוטרים ימשיכו להגיע מהמקצועות עם השכר הנמוך (שיעור גבוה של מועסקים מאוכלוסיית המיעוט במדינה), אשר ברובן אינם זכאים לתנאים סוציאליים רחבים כגון דמי מחלה. 
 
שיעור האבטלה הגבוה מגביר את התסיסה אצל האזרחים שכרגע הוצתה עקב הטענות להרג אזרח שחור ע"י המשטרה. מהומות אלו מקטינות את הביקושים ומהוות משקולת שלילית נוספת על ההתאוששות הכלכלית.
 
היחסים המתוחים בין ארה"ב לסין מהווים איום עתידי על השווקים.
תזכורת ליחסים המתוחים בין ארה"ב לסין קיבלנו בשבוע האחרון כאשר ההודעה של סין על הידוק חוקי הביטחון בהונג-קונג גררו גינוי בינלאומי בעיקר מצד ארה"ב. כרגע, נשיא ארה"ב נמנע מלהטיל סנקציות על המדינה, אך איום ההחרפה במתיחות ככל שאנו מתקרבים לבחירות לנשיאות מתגבר.
 
מדד מנהלי הרכש בסין לענף התעשייה במאי היה מעורב; חברות התעשייה מדווחות על התאוששות מהירה בייצור, עלייה מתונה יותר בביקושים המקומיים וחולשה בביקושים ליצוא. גם בארה"ב נרשמה התאוששות קלה בסנטימנט חברות התעשייה במאי, אך היא (כמו רוב העולם) עדיין בפיגור של כחודשיים בהתמודדות עם הנגיף בהשוואה לסין.
 
בארץ
עלייה נאה בציפיות לאינפלציה בשבועיים האחרונים, אך להערכתנו לא מספיקה
בשבועיים האחרונים נרשמה עלייה נאה בציפיות לאינפלציה, בחלקה בשל העלייה המהירה במחיר הנפט. למרות זאת, אנו טוענים שהציפיות הנגזרות עדיין נמוכות מידי ביחס לקצב הדפסת הכסף בעולם, לשאיפת המדינות השונות לשחוק את החובות, לירידה בתחרותיות לנוכח יציאת חלק מהחברות מהמשחק ובשל הירידה בגלובליזציה (ועוד לא דיברנו על מלחמת הסחר ועל עליית מיסים).
 
בארץ
  • היציאה המהירה של משקי הבית מההגבלות ממריצה את הפעילות במשק, כך על פי נתוני הניידות של גוגל ונתוני הרכישות בכרטיסי אשראי. אך העלייה במספר הנדבקים וה"איום" של הידוק מחדש של ההגבלות יכולים לעכב את המשך ההתאוששות.
  • עלייה נאה בציפיות לאינפלציה בשבועיים האחרונים, אך הרמה עדיין נמוכה מהערכתנו.
 
בעולם 
  • הבנק המרכזי בארה"ב קונה תעודות סל על אג"ח של חברות וממשיך לתמוך בירידה במרווחים. כשישית מסך הרכישות שלו עד כה היו בתעודות סל על אג"ח מתחת לדירוג השקעה.
  • הירידה החדה במחיר הנפט המשיכה להוריד את האינפלציה בגוש האירו, אך מחירי המזון המשיכו להאיץ.
  • אנו מצפים שהבנק המרכזי בגוש האירו ירחיב את תוכנית הרכישות בחמישי הקרוב ויציג צעדים נוספים.
  • שיעור האבטלה בארה"ב צפוי לנשוק ל-20 אחוזים. האבטלה הגבוהה מעצימה את התסיסה החברתית במדינה.
  • בסין חברות התעשייה מדווחות על התאוששות מהירה בייצור, עלייה מתונה יותר בביקושים המקומיים וחולשה בביקושים ליצוא. המתיחות בין ארה"ב לסין אמנם לא הוחרפה משמעותית בשבוע האחרון (הונג-קונג), אך הסיכון עולה ככול שאנו מתקרבים לבחירות לנשיאות.
 
x