כלכלני לאומי >> הצריכה הפרטית צפויה להתכווץ בכ-1.5% בשנת 2020

אך אם יהיו גלי הדבקה נוספים ויחול עיכוב בחזרת המשק לפעילות, חזרתם של מובטלים ועובדים בחל"ת לעבודה תתעכב, מה שיעמיק את הפגיעה בצריכה הפרטית

 

 
דר גיל בפמןדר גיל בפמן
 

ד"ר גיל בפמן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/06/2020

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, והכלכלן יניב בר מעריכים בסקירת המאקרו השבועית שלהם כי "הצריכה הפרטית במשק המקומי צפויה להתכווץ בכ-1.5% (במונחים ריאליים) בסיכום שנת 2020 עקב משבר הקורונה, זאת לעומת ממוצע ארוך טווח של גידול בשיעור של כ-4% (משנת 2000). יש לציין כי במידה שתהליך החזרה לפעילות ייעצר, וגלי ההדבקה להם אנו עדים בימים האחרונים התרחבו, המשמעות תהיה עיכוב בחזרה לפעילות, ובפרט דחייה בחזרתם של מובטלים ועובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום (חל"ת) למעגל העבודה. במקרה כזה, הפגיעה בצריכה הפרטית עלולה להיות משמעותית יותר.
 
עוד הם מציינים כי "משבר הקורונה פגע במידה ניכרת בעובדים שהם פחות מיומנים ובעלי השכלה שאינה אקדמאית, אשר מלכתחילה, לפני פרוץ המשבר, היו בעלי שכר נמוך מהממוצע. מספר דורשי העבודה היה גבוה במחוזות וערים עם ריכוז גבוה של פלח אוכלוסייה זה. כמו כן, מספר דורשי העבודה היה גבוה בענפים שהושפעו באופן מהותי מהגבלות התנועה וההתקהלות, ובראשם: תיירות, מסעדנות, פנאי ובילוי וענפי שירותים נוספים. ככל שתהליך החזרה של ענפים אלה לפעילות יתארך, כך חזרתם של עובדים אלה למעגל העבודה תתעכב. ייתכן שתכניות הכשרה ממוקדות לעובדים אלה, תסייע להחזיר אותם למעגל התעסוקה מהר יותר".
 

 

 

x