ניתוח שווקים >> מדד הנאסד״ק >> שיא כל הזמנים - קורונה ? מה זה היה ?

 

 
ניתוח שווקיםניתוח שווקים
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/06/2020

הנה תמונה ששווה בהחלט 1000 מילים:



לפניכם גרף שבועי (כל נר מהווה פעילות של שבוע מסחר) של מדד הנאסד״ק האמריקאי. 

המדד אשר הצליח ביום שישי האחרון לקבוע שיא חדש של כל הזמנים! לא רק זאת, אלא שמה שהמדד עשה הוא יותר מאשר השגת שיא חדש בעל מה... על בסיס התצוגה שאני תמיד מציג כאן, דהיינו תצוגת נרות הייקן-אשי, המתאימה יותר לתנועות מגמיות מאשר התצוגה הרגילה, המדד הצליח לעשות מהפך V מושלם מאז השבוע שבו התחלפו הירידות בעליות. 

כפי שהירידות היו רציפות, ללא עצירה וללא רחמים כלפי משקיעים, כך העליות היו חסרות מעצורים והמשיכו בנרות ירוקים כל הדרך מעלה. מה כל זה אומר? שלפנינו שכנוע עצמי של אותם המשקיעים עד כדי מניעה של היסוס מספיק גדול כדי לייצר את התנאים לנר בודד או יותר של תיקון אדום בדרך מעלה. דברים אשר ראינו בהחלט במדדים היותר כבדים, והפחות מכילים טכנולוגיה, ביו-טכנולוגיה, וכו... ואת זה לא ראינו הרבה מאוד זמן. 

את ה-V האחרון סימנתי במלבן כחול בהיר, כאשר סימנתי במלבן דומה גם את החזרה הלא פחות יפה שהייתה אחרי הירידות של סיום שנת 2018. גם אז ראינו עלייה ללא נר אדום אחד לרווחה. מבחינה פסיכולוגית ניתן לשייך את שתי החזרות האלו לרצון העז של הציבור האמריקאי "לנצל  הזדמנויות" ברגע שהוא משוכנע שהרע מאחוריו בצורה מינימאלית של וודאות. מאז תחתית 2009 ועד היום, כל משבר נתפס ככזה: שאותו חבל לפספס, ושתי הדוגמאות שלפנינו מראות זאת היטב.

למה האופי האלים של עליות ניכר בנאסד״ק יותר מכל מדד אחר? למרות שמדד זה מכיל חברות ענק טכנולוגיות הוא נתפס כמדד מסוכן יותר מאשר ה-S&P500 וה-Dow.  זה כך כי בו יש יותר חברות בתחומי "צמיחה" ולא "ערך" (Growth vs Value), בהן יש למשקיעים משוואה של סיכון-סיכוי טוב יותר. כמו כן, במקרה האחרון, החברות שבמדד הזה היו באמת אלו שאו שלא נפגעו הרבה, או שבכלל צמחו מן המשבר כמו תקשורת, רשתות חברתיות, רפואה, וכו.... יש האומרים שהרבה מן העלייה חזרה נובעת מארבע חברות שזכו לכינוי FANG: פייסבוק, אמזון, נטפליקס ו-גוגול. כדי להיווכח בזה הנה גרף המדד (כחול בהיר) מול מה שעשו אותן מניות:



הקו האופקי הכחול הבהיר מייצג את הרמה של תחילת הירידות של ה-20-02, כך שאנו מקבלים כאן ביצועים יחסיים לאותו תאריך. ובאמת, רק מניית גוגול קצת מפגרת אחורה ועדיין לא הצליחה לחזור לרמה המקורית שלה אבל שימו לב לפייסבוק (שחור), אמזון (ירוק), ונטפליקס (כתום)! הן מזמן מעל נקודת ההתחלה ובוודאי תרמו רבות להצלחת המדד, כאשר אנו גם לוקחים בחשבון שהמדד הזה נבנה על פי ערך שוק יחסי כך שחברות גדולות משפיעות יותר מאשר קטנות. 

וכך, יום שישי היה יום נפלא עבור אלו שהחזיקו ולא נבהלו. 

יש לומר שהחזקה כזו הוכחה שוב כדבר הנכון לעשות אחרי המהלך הכללי שראינו אחרי משברי 2007-9, 2011, 2018 ועתה משבר הקורונה. כל זה בגיבוי תמידי של הבנקים המרכזיים אך הפעם עם תוספת לא פחות מדהימה מן הצד הפיסקאלי של הממשלות. ועכשיו שהמדד הגיע לשיא כל הזמנים מה עכשיו? 

המלבן האדום, עם המשולש המתכנס והמספרים, מציין את שקרה אחרי חזרה דומה ב-2018. המטרה הושגה אז ומיד אחריה המשקיעים החלו לתת דעתם על "מימוש בזמן" של מה שהושג על ידי דשדשו אופקי. תבנית משושלת קלסית אשר נפרצה כיאה לתיאוריה מעלה ואשר הייתה לבסיס איתן של עוד כ-2000 נקודת מדד. האם הדבר הזה יחזור גם על עצמו? אינני יודע כמובן אבל ההיסטוריה מאירה לנו תמיד על מה שהיה וזה הגיוני לקחת זאת בחשבון. 

רגע, אבל מה גרם לאותה השגת מטרה נאה ביום שישי האחרון? אין כמו הפתעות כדי לעודד או לדכא ציפיות. והפעם הייתה זו הפתעה לטובה כאשר דו"ח התעסוקה האמריקאי הופיע עם תוספת של כ-2.5 מיליון מועסקים במקום צפי להפחתה של כ-7.75 מיליון. הנה הגרף מאתר Forexfactory:



אלמנט הקורונה שינה עולמות ומשבש בצורה קשה את המנגנון הסדיר של תחזיות האנליסטים. יש לומר מיד: בדיעבד, אין כאן משהו מפתיע כל כך. ברור שתהיה חזרה לעבודה של מיליונים, אחרי פתיחת סגרים במדינות ירוקות. וזה סביר עקב המבנה הלא "הסתדרותי" של שוק העבודה האמריקאי, והאופי ה"זמני" של המון מן התעסוקה בעידן הנוכחי. יש לזכור שישנם עוד כ-18 מיליון שלא חזרו אבל הקצב הוא העיקר ואני משער שהדו"ח של החודש הבא יהיה עוד יותר טוב מזה כי במקרה של משבר הקורונה הפרה רוצה להניק לא פחות מאשר העגל רוצה לינוק, דהיינו, שני צדדי ההעסקה מעוניינים בחזרה לחיים הרגילים במידה העסק עוד חי ובועט. 

לסיכום נאמר: צעדיהם המהירים והגדולים של קובעי המדיניות, יחד עם ירידה די מהירה של עקומת התחלואה, הצליחו להביא את התוצאה הרצויה על ידי רבים: קיום ההבטחה שמדובר כאן בהזדמנות השקעה נוספת ולא בשלב ראשון של שפל כלכלי דמוי 1929.

x