אומדן ראשוני לביצוע תקציב ההוצאות, גירעון הממשלה ומימונו לתקופה ינואר – מאי 2020

ביצוע תקציב והכנסות המדינה ממסים לחודש מאי 2020

 

 
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/06/2020

להלן אומדן ראשוני של הגירעון ומימונו ושל ביצוע התקציב בתקופה ינואר – מאי 2020, שנערך על ידי חטיבת מאקרו ותקציב באגף החשב הכללי.

לנוכח המשבר החמור שנוצר עקב התפשטות נגיף הקורונה, נדרשת הממשלה להוציא סכומים ניכרים הן לטובת מניעת התפשטות נגיף הקורונה וטיפול מיידי בחולים שנדבקו בו, והן לצורך סיוע משמעותי למשק כדי לאפשר לו לצלוח את המשבר האמור, אושר ב-7 לאפריל, תיקון לחוק יסוד: משק המדינה (תיקון מס' 10 והוראת שעה לשנת 2020).

במסגרת התיקון האמור נקבע כי הממשלה תהיה רשאית להגדיל את ההוצאה מעבר למגבלת התקציב ההמשכי כפי שנקבעה בסעיף 3ב לחוק יסוד: משק המדינה, לצורך מימון ההוצאות הדרושות להתמודדות עם המשבר ולמטרה זו בלבד, באופן הבא:

  1. שיעור מסכום ההוצאה הממשלתית לשנת 2019, אשר אינה כוללת החזר חוב שאינו תשלום לביטוח לאומי, לפי שיעורים חודשיים כמפורט בתיקון. סך ההוצאה המותרת הנוספת בסעיפים אלו עומדת על 34.2 מיליארד ₪.
  2. בנוסף, לשם החזר חובות למוסד לביטוח לאומי - סכום שלא יעלה על 16.1 מיליארד שקלים חדשים.

בנוסף, הוגדלה המסגרת להחזר חובות קרן שאינו החזר חובות כאמור למוסד לביטוח לאומי ומסגרת זו היא נפרדת מיתר ההוצאה הממשלתית.

לפירוט בגין הוצאות אלו ראה נספח 4 – "דיווח היקף התוכנית הכלכלית וביצועה".

בתאריך 1 ביוני 2020, אושר תיקון נוסף לחוק היסוד ובו הוצעה הגדלה נוספת בסך 14 מיליארד ₪ בגין ההוצאות הדרושות להתמודדות עם משבר הקורונה.

בהתאם להוראות סעיף 3ב. (א) לחוק יסוד משק המדינה, במידה ולא התקבל חוק התקציב לפני תחילתה של שנת הכספים, רשאית הממשלה להוציא כל חודש סכום השווה לחלק השנים-עשר מהתקציב השנתי הקודם, בתוספת הצמדה למדד המחירים לצרכן. להלן "תקציב המשכי".

 

גירעון הממשלה

  • תוצאות מאי 2020 - בפעילותה התקציבית של הממשלה בחודש מאי נמדד גירעון בסך של 17.9 מיליארד ₪, לעומת חודש מאי אשתקד בו נמדד גירעון תקציבי בסך של 1.0 מיליארד ₪.

החל מחודש מרץ החלו להתבטא ההשפעות של משבר הקורונה על המשק הישראלי ועל הפעילות התקציבית. משבר הקורונה משפיע הן בצד ההוצאות והן בצד ההכנסות המתבטא בעליה בהוצאות הממשלה ומנגד בירידה חדה בהכנסות ממסים, ובכך שהביטוח הלאומי אינו מפקיד עודף הכנסות על הוצאות שנוצר מפעילותו עד לסוף

 

 חודש מאי, על מנת לשמור יתרות לחודשים הבאים בהם צפוי המוסד לסיים בגירעון תזרימי. כנגזרת מההשפעות אלו גדל הגירעון למימון כפי שיפורט בהמשך.

  • הגירעון המצטבר לשנת התקציב 2020 - בחודשים ינואר – מאי נמדד גירעון בסך 46.2 מיליארד ₪ לעומת גירעון בסך 15.1 מיליארד ₪ בתקופה המקבילה אשתקד.
  • הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (יוני 2019 – מאי 2020) עומד על 6.0% מהתמ"ג.

מימון הגירעון

  • בפעילות למימון נמדד בחודש מאי גירעון בסך 17.9 מיליארד ₪.
  • גיוס הון (ברוטו) מקומי בחודש מאי הסתכם בסך של 18.2 מיליארד ₪.
  • גיוס הון (ברוטו) בחו"ל בחודש מאי הסתכם בסך של 19.9 מיליארד ₪, מזה תקבולי הנפקות נוספות שגויסו בגין משבר הקורונה בסכום של כ-19.0 מיליארד ₪.
  • פירעונות הקרן על החוב הממשלתי מקומי ובחו"ל הסתכמו ב-14.6 מיליארד ₪.
  • יתרות הממשלה בבנקים - כתוצאה מפעילות הגירעון ומימונו עלו היתרות בסך של 5.7 מיליארד ₪.

ביצוע תקציב ההוצאות[1]

  • כאמור, בחודש מאי פעלה הממשלה ללא מסגרת תקציב מאושרת ובהתאם לחוק יסוד משק המדינה המאפשר לממשלה להוציא 1/12 מתקציב שנת 2019 בכל חודש. ובתוספת ההוצאה כהגדרתה בתיקון חוק היסוד כהוראת שעה להתמודדות עם "משבר הקורונה" כאמור.
  • הוצאות מאי 2020 - סך ההוצאות של הממשלה הסתכמו בחודש מאי ב-40.6 מיליארד, לפי הפירוט הבא:
    • הוצאות משרדי הממשלה 37.2 מיליארד ₪, מזה המשרדים האזרחיים 31.3 מיליארד ₪ ומערכת הביטחון 5.9 מיליארד ₪.
    • תשלומי ריבית על החוב הממשלתי 2.5 מיליארד ₪, ופירעון קרן וריבית למוסד לביטוח לאומי0.9 מיליארד ₪.
  • סך ההוצאות מתחילת שנת 2020 - סך הוצאות הממשלה בחודשים ינואר – מאי הסתכמו ב-172.5 מיליארד ₪ לפי הפירוט הבא:
    • הוצאות משרדי הממשלה 149.2 מיליארד ₪ (מזה  12.3 מיליארד בגין הוצאות המיועדות להתמודדות עם משבר הקורונה).
    • תשלומי ריבית על החוב הממשלתי 13.0 מיליארד ₪, ופירעון קרן וריבית למוסד לביטוח לאומי 10.3 מיליארד ₪.

בחודשים ינואר מאי 2019 הסתכמו סך הוצאות הממשלה ב-162.3 מיליארד ₪, כך שמתחילת שנת 2020 חל גידול של 6.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בנטרול הוצאות להתמודדות עם "משבר הקורונה" חל קיטון של 1.3%- לעומת הביצוע בתקופה המקבילה אשתקד.

  • סך ההוצאות של משרדי הממשלה מתחילת שנת 2020 הסתכמו כאמור ב-149.2 מיליארד ₪, עלייה של 7.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד:
    • הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-11.9%.

 

  • הוצאות מערכת הביטחון ירדו ב- 7.1%.

בטבלה 1 ובתרשים מס' 1 ניתן להבחין בשיעורי הגידול של ההוצאות הכוללות לפי סוגי המשרדים, וכן בשיעורי הגידול בנטרול ההוצאות לסיוע בגין "משבר הקורונה".

  • טבלה 1 – שיעור הגידול בהוצאה המצטברת בין השנים 2019-2020 בחלוקה לקבוצות משרדים

 

שיעור גידול בנטרול הוצאות להתמודדות עם "משבר הקורונה"

שיעור גידול ביצוע תקציב בפועל* כולל הוצאות למשבר

משרדים

-1.0%

7.9%

  משרדים אזרחיים

0.7%

11.9%

      מנהליים

-3.8%

-2.7%

      חברתיים

1.1%

12.8%

      כלכליים

4.4%

6.1%

      שונות

18.5%

404.5%

  מערכת הביטחון

-7.3%

-7.1%

 

* שיעור גידול אומדן ביצוע מצטבר עד מאי 2020 לעומת אומדן הביצוע מצטבר עד מאי 2019 (באותן הגדרות מדידה).

 

  • כאמור במבוא, בשל שינוי החוק, נוצרו שתי מכסות המגבילות את היקף ההוצאה החודשי המותר לביצוע בשנה ללא תקציב מאושר:
  1. מכסת הוצאה בגין הוצאות שאינן לצורך סיוע בהתמודדות עם "משבר הקורונה"[2] – מכסה חודשית בסך 33.3 מיליארד ₪, כך שהמכסה המצטברת עד לחודש מאי היא בהיקף של 167.0 מיליארד ₪.

כמפורט בנספח 2, סך ההוצאה הממשלתית המצטברת מתחילת השנה בהתייחס להוצאות הנכללות במכסה עומדת על 160.5 מיליארד, מזה 32.3 מיליארד ₪ בחודש מאי.

  1. מכסת הוצאות להתמודדות עם "משבר הקורונה" – המכסה מצטברת עד לחודש מאי להוצאות בגין המשבר היא בהיקף של 17.6 מיליארד ₪. סך ההוצאה המצטברת בהתייחס להוצאות הנכללות במכסה זו עומדת על 12.3 מיליארד ₪. בנספח 4 ניתן למצוא הרחבה בדבר התפלגות הביצועים וחלוקת התקצוב

 

הכנסות המדינה

  • הכנסות מאי 2020 - סך הכנסות הממשלה הסתכמו בחודש מאי ב-22.6 מיליארד ₪.
  • סך ההכנסות מתחילת שנת 2020 - סך הכנסות הממשלה בחודשים ינואר – מאי הסתכמו ב-126.4 מיליארד ₪, קיטון נומינלי של -14.1% לעומת ההכנסות בתקופה המקבילה אשתקד.
  • סך גביית המסים בחודש מאי הסתכמה ב-22.4 מיליארד ₪.
    • הכנסות ממסים ישירים בסך 11.9 מיליארד ₪.
    • הכנסות ממסים עקיפים בסך 10.1 מיליארד ₪.
    • הכנסות מאגרות בסך 0.5 מיליארד ₪.
  • ההכנסות האחרות בחודש מאי הסתכמו ב-0.2 מיליארד ₪.
  • סך גביית המסים מתחילת שנת 2020 הסתכמה ב-124.6 מיליארד ₪, קיטון נומינלי של -7.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
    • הכנסות ממסים ישירים בסך 68.8 מיליארד ₪, קיטון נומינלי של -4.3% לעומת ינואר – מאי אשתקד.
    • הכנסות ממסים עקיפים בסך 53.3 מיליארד ₪, קיטון נומינלי של -11.6% לעומת ינואר – מאי אשתקד.
    • הכנסות מאגרות בסך 2.5 מיליארד ₪, קיטון נומינלי של -16.5% לעומת ינואר – מאי אשתקד.
  • ההכנסות האחרות מתחילת שנת 2020 הסתכמו ב-1.8 מיליארד ₪, לעומת 12.0 מיליארד ₪ בחודשים ינואר – מאי אשתקד.

כאמור לעיל, בחודשים ינואר – מאי לא היו הפקדות של המוסד לביטוח לאומי לעומת פירעון קרן וריבית בסך 10.3 מיליארד ₪.

(נתונים במיליוני ₪)

 

בחודש מאי 2020 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב-22.4 מיליארד ש"ח

 

1.סך הכנסות המדינה ממסים

  • בחודש מאי 2020 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב- 22.4 מיליארד ש"ח.
  • בניתוח הכנסות לחודש מאי 2020 לעומת מאי 2019 יש להביא בחשבון את האירועים הבאים:
  • במטרה להקל על עסקים ויחידים בתקופת משבר הקורונה הוקדמו החזרי מס ונדחה חלק מגביית המע"מ והאגרות, כדלהלן:
  • החזרי מס הכנסה ומע"מ ששוחררו בקצב מואץ במרץ 2020 בהיקף מוערך של כ- 1.8 מיליארד ש"ח הנם ע"ח חודשים אפריל - מאי 2020.
  • מועד תשלום המע"מ לעוסקים קטנים בדיווח דו-חודשי נדחה מחודש מרץ ל- 25 במאי 2020. כתוצאה מכך תשלומים בהיקף מוערך בכ- 0.8 מיליארד ש"ח נדחו למאי.
  • במרץ 2020 נרשם יבוא גבוה יחסית של כלי רכב עקב הנחיה לפינוי מחסני רישוי בנמלים לצורך קליטת סחורות חיוניות במצב חרום. כתוצאה מכך הוקדמו הכנסות מיבוא ע"ח חודשים הבאים. מוערך כי כ- 0.2 מיליארד ש"ח הוקדם ע"ח חודש מאי.
  • במרץ 2019 היה יבוא גבוה במיוחד של כלי רכב נוסעים עקב עדכון נוסחת מיסוי ירוק שנכנס לתוקף ב-1.4.2019. הקדמת היבוא באה בחלקה ע"ח חודש מאי 2019 והביאה להפחתת הכנסות ממיסי יבוא בהיקף מוערך של כ- 0.5 מיליארד ש"ח.
  • עקב חג פסח שחל במחצית השנייה של אפריל 2019, תשלום מע"מ ייצור מקומי בהיקף מוערך של כ- 1.3 מיליארד ש"ח נדחה מחודש אפריל 2019 לתחילת חודש מאי 2019.
  • בשיעורי מס אחידים[3], ירדו הכנסות המדינה ממסים במאי 2020, במונחים ריאליים,[4] ב-23% לעומת מאי 2019. הגביה ממסים ישירים ירדה ב- 24% לעומת אשתקד, הגביה ממסים עקיפים ירדה בכ-23% והגביה מאגרות ירדה בכ-5%. מרבית הירידה בהכנסות מוסברת ע"י צמצום משמעותי בפעילות של המשק בחודש אפריל וחזרה חלקית במהלך מאי 2020.
  • בחודשים ינואר-מאי 2020 הסתכמו ההכנסות ב-124.6 מיליארד ש"ח לעומת 135.2 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, ירדו ההכנסות ממסים בכ‑7%. הכנסות ממסים ישירים ירדו בכ-4% וההכנסות ממסים עקיפים ירדו ב- 10%. הכנסות מאגרות ירדו ב- 3%.

 

שיעור שינוי ריאלי, בשיעורי מס אחידים

 

מאי 2020 לעומת מאי 2019

ינואר-מאי 2020 לעומת ינואר-מאי 2019

סה"כ הכנסות המדינה ממסים

23.1%-

6.6%-

1. גביית רשות המסים

23.5%-

6.6%-

א. מסים ישירים

24.1%-

3.9%-

ב. מסים עקיפים

22.8%-

10.0%-

2. אגרות

4.5%-

2.5%-

 

 

  • נתוני המגמה הצביעו על גידול בגביית המסים בשיעור של 5% מתחילת שנת 2019 ועד חודש פברואר 2020. מגמה זו נקטעה בחודש מרץ עם פרוץ משבר הקורונה אך מוקדם להעריך את גודל השינוי.

 

2.הכנסות רשות המסים בישראל

  • הכנסות רשות המסים במאי 2020 הסתכמו ב-22.0 מיליארד ש"ח לעומת 28.3 מיליארד ש"ח בתקופה מקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, ירדו הכנסות רשות המסים בכ-24%. המסים הישירים ירדו ב-24% לעומת מאי 2019 והמסים העקיפים בכ- 23%.

 

הכנסות ממסים ישירים

  • ההכנסות ממסים ישירים הסתכמו במאי 2020 ב-11.9 מיליארד ש"ח לעומת 14.8 מיליארד ש"ח במאי 2019. בשיעורים אחידים, גביית המסים הישירים ירדה ב-24%.
  • מס הכנסה מעצמאים ומחברות (ברוטו) - במאי 2020 הסתכמה גבייה בסעיף זה ב‑4.6 מיליארד  ש"ח, ירידה של 21% לעומת מאי 2019.  בחלוקה בין עצמאים לחברות, הגבייה מעצמאים ירדה ב-6%  והגבייה מחברות ירדה ב-27%. מתחילת השנה, בשיעורי מס אחידים, ירדו הכנסות ממס הכנסה בכ- 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה נובעת ברובה מירידה חדה בשיעור המקדמות בחודשים מרץ - מאי על רקע צמצום הפעילות של המשק וצפי של העסקים לירידה ברווחיות בשנת 2020 החל מחודש מרץ.
  • ניכויים (ניכויי מס הכנסה משכירים וניכויים במקור אחרים, כולל משוק ההון) - הגביה מניכויים במאי 2020 הסתכמה ב-8.2 מיליארד ש"ח לעומת כ- 9.1 מיליארד ש"ח במאי 2019, ירידה  של 8%. הירידה משקפת את הפגיעה בשוק העבודה כתוצאה מהוצאת העובדים לחל"ת ופיטורים בחודש אפריל בהמשך לחודש מרץ.
  • שוק ההון – במאי 2020 נרשמה גביה של כ-200  מיליון ש"ח, המהווה ירידה של 48%.
  • מיסוי מקרקעין - ההכנסות נטו ממיסוי מקרקעין הסתכמו במאי 2020 בכ-0.8  מיליארד ש"ח, לעומת כ- 1.1 מיליארד ש"ח במאי 2019, ירידה בשיעור של  כ-30%. בגביה  ממס שבח נטו נרשמה ירידה בשיעור של כ-26% ובגביית מס רכישה נטו נרשמה ירידה בשיעור של כ- 33%. במצטבר בתקופה ינואר – מאי 2020 נרשמה עליה של כ- 3%.
  • החזרים – במאי 2020 הסתכמו ההחזרים ממס הכנסה ומניכויים ב-1.3  מיליארד ש"ח לעומת 1.1 מיליארד ש"ח במאי 2019. בשיעורי מס אחידים, כולל התחשבות בשחרור מואץ של חלק מההחזרים במרץ ע"ח מאי, זוהי עליה ריאלית של 74%. בתקופה ינואר – מאי 2020  עלו ההחזרים ב- 21%.

 

ההכנסות ממסים עקיפים

  • בחודש מאי 2020 הסתכמו ההכנסות ממסים עקיפים בכ-10.1 מיליארד ש"ח לעומת 13.4 מיליארד ש"ח בתקופה מקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, ירדו הכנסות ממסים עקיפים בכ-23%. במצטבר בינואר – מאי 2020 נרשמה ירידה של 10%.
  • מס ערך מוסף – סך ההכנסות נטו ממע"מ במאי 2020 הגיעו ל-7.5 מיליארד ש"ח לעומת 10.1 מיליארד ש"ח במאי 2019. בשיעורי מס אחידים, כולל נטרול הקדמת רכב במרץ 2019, זוהי ירידה של כ- 23%. הירידה נובעת מכמה סיבות:
  • ירידה במע"מ יבוא במרבית הענפים (ובפרט ביבוא כלי רכב ודלק) כתוצאה מהמשבר.
  • ירידה בהכנסות ממע"מ ייצור מקומי עקב פעילות מצומצמת של המשק בחודשים מרץ – אפריל. הירידה קוזזה חלקית ע"י תשלומי מע"מ של העוסקים בדיווח דו-חודשי שנדחו מחודש מרץ בהיקף מוערך של כ- 0.8 מיליארד ש"ח.

במצטבר מתחילת השנה נרשמה במע"מ ירידה של 8% שנובעת מירידות במרץ-מאי.

  • מס קניה יבוא – ההכנסות ממס קניה יבוא הסתכמו במאי 2020 בכ-1 מיליארד ש"ח. בשיעורי מס אחידים, בנטרול הקדמות רכב במרץ 2019, זו ירידה ריאלית של 9% לעומת מאי 2019. הירידה נובעת בעיקרה מיבוא נמוך במיוחד של כלי רכב במאי 2020, כאמור, בגלל המשבר.
  • בלו דלק – הכנסות מבלו דלק הסתכמו במאי 2020 בכ- 1.3 מיליארד ₪, ירידה של 21% לעומת מאי 2019. בתשלומי בלו קיים אשראי של 10 ימים ולכן הכנסות שהתקבלו במאי משקפות את צריכת הדלק של סוף אפריל וחלק ממאי. בחלק מתקופה זו המשק נמצא עדיין בפעילות מצומצמת ורמת הניידות הייתה נמוכה מהרגיל.

3.הכנסות מאגרות משרדי הממשלה

מתחילת השנה הסתכמו ההכנסות מאגרות ב-2.5 מיליארד ש"ח.

 

נתונים ארעיים על הכנסות המדינה ממסים בחודש מאי 2020

(במיליוני ש"ח ובאחוזים)

 

 

 

מאי

ינואר-מאי

שיעור שינוי ריאלי (באחוזים) *

 

2019

2020

2019

2020

מאי

ינואר-מאי

סה"כ מסים, בהגדרות תקציב

28,850

22,444

135,185

124,594

-21.3

-7.6

מסים ישירים, בהגדרות תקציב

14,837

11,901

71,877

68,782

-18.8

-4.0

מסים ישירים, בהגדרות רשות המסים

14,856

12,244

72,611

69,863

-16.6

-3.5

מס הכנסה וניכויים נטו

13,395

11,300

66,348

62,374

-14.6

-5.7

מס הכנסה וניכויים ברוטו

14,520

12,556

74,570

72,310

-12.5

-2.8

בניכוי החזרי מס הכנסה והחזרי ניכויים

1,125

1,256

8,221

9,936

13.0

21.2

ניכויים מריבית

242

134

836

949

-44.0

13.8

ניכויים מניירות ערך

142

63

649

1,611

-54.7

148.9

בניכוי החזרי ריבית

8

7

34

36

-15.2

4.3

מסי נדל"ן נטו

1,085

754

4,812

4,966

-29.7

3.5

התאמה להגדרות התקציב (א

-19

-343

-734

-1,081

..

..

מסים עקיפים, בהגדרות תקציב**

13,416

10,077

60,298

53,298

-24.0

-11.4

מסים עקיפים, בהגדרות רשות המסים

13,162

10,103

59,989

53,406

-22.3

-10.7

מע"מ נטו, לא כולל מע"מ יבוא בטחוני

10,092

7,542

43,024

39,438

-24.4

-8.1

   מע"מ יבוא 

3,875

3,048

20,738

17,210

-20.4

-16.8

   מע"מ מקומי 

10,392

7,989

40,046

39,231

-22.2

-1.8

   החזרי מע"מ 

4,175

3,495

17,760

17,003

-15.3

-4.0

ס"ה מסי יבוא ללא מע"מ

1,336

1,194

8,995

7,384

-9.6

-17.7

   מכס 

236

209

1,326

1,076

-10.4

-18.6

   מס קניה יבוא 

1,100

985

7,669

6,308

-9.4

-17.5

ס"ה מסים מקומיים ללא מע"מ

1,734

1,367

7,970

6,584

-20.2

-17.2

   מס קניה מקומי 

21

21

114

106

1.2

-6.8

   מס דלק 

1,668

1,308

7,624

6,272

-20.6

-17.5

   מס טבק (ב 

45

38

232

206

-14.5

-11.0

התאמה להגדרות התקציב (א

254

-26

309

-108

..

..

אגרות ותשלומי חובה אחרים

597

466

3,010

2,514

-21.0

-16.2

 

 

* שיעורי שינוי ריאליים לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בהנחה שמדד מאי 2020 ירד ב-0.4% לעומת מרץ 2020.

 

א) הפרשי עיתוי.

ב) מס קניה על סיגריות מיצור מקומי.

 

 


[1] תקציב ההוצאות הנכלל בחישוב הגירעון – סך ההוצאה נטו. ללא פירעון קרן על החוב הממשלתי וללא מתן אשראי, והוצאות משרדי הממשלה הן ללא פירעון קרן וריבית וללא מתן אשראי.

[2] מכסה חודשית בהיקף של  33.3 מיליארד ₪ לחודש בתוספת 0.4 מיליארד הוצאות בגין התמודדות למול משבר הקורונה  בחודש מרץ.

[3] שיעורי השינוי בסקירה זו מוצגים בשיעורי מס אחידים, דהיינו בניכוי תיקוני חקיקה, הקדמת יבוא כלי רכב והכנסות חריגות. יחד עם זאת, צעדי רשות המסים להקלת משבר הקורונה על המגזר העסקי (דחיית תשלום מע"מ והקדמת תשלום החזרי מס) לא נוטרלו.

[4] שינוי ריאלי מוגדר כשינוי נומינלי בניכוי השינוי במדד המחירים לצרכן.

[5] התרשים כולל נתוני גבייה עד חודש פברואר 2020. מחודש מרץ חלה ירידה בגבייה עקב משבר הקורונה אך מוקדם להעריך את גודל השינוי.

 

 

x