לאומי שוקי הון >> היחלשות הדולר בעולם מחזקת את השקל והוא מתקרב לערכו מול הדולר טרם התפרצות הקורונה והירידות בשווקים

לולא התערבות בנק ישראל במסחר במאי, סביר שהשקל היה מתחזק אף יותר מול הדולר

 

 
 

קובי לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
10/06/2020

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון, מתייחס למסחר במט"ח: "השקל נסחר הבוקר בפחות מ-3.45 דולר, רמת שיא של השבועות האחרונים, ומתקרב בצעדי ענק לערכו מול הדולר טרם התפרצות הקורונה המשמעותית והירידות בשוקי המניות, שבאו בעקבותיה כשנסחר בשער 3.40-3.42. היחלשות הדולר מול השקל מתרחשת על רקע מגמת היחלשותו של הדולר בעולם בשבועיים האחרונים, ובמקביל לעליות החדות בשוקי המניות. באופן סמלי, מדד הנאסד"ק הגיע אתמול לשיא כל הזמנים וה-S&P500  מחק את כל הירידות שנרשמו מתחילת המשבר. להערכתנו, יש שלוש סיבות עיקריות להיחלשות הדולר בעולם. הסיבה הראשונה היא על רקע העובדה שהדולר נתפס כ'מטבע מקלט', שמתחזק בתקופות של חששות בשווקים ונחלש בתקופות של אופטימיות בשווקים. הסיבה השניה היא שמדיניות ההרחבה המוניטרית בארה"ב ובעולם מתחזקת את נכסי הסיכון, כפי שניכר בשערי מדדי המניות ששוברים שיאים, ותורמת אף היא להיחלשות הדולר. סיבה שלישית ומעניינת להיחלשות הדולר היא העלייה בציפיות האינפלציה בארה"ב בשבועות האחרונים. האינפלציה חשובה שכן אם נשווה בין החלופות העיקריות להשקעה, שהן השקעה באג"ח או השקעה במניות - אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים נסחרות בפחות מ-1% תשואה לשנה. בהנחה שהאינפלציה תהיה גבוהה מ-1%בממוצע לשנה בעשור הקרוב, כפי שהשוק מתחיל להעריך, התשואה הריאלית על אג"ח ממשלת ארה"ב צפויה להיות שלילית. לעומת זאת, מניות מציעות תשואה ריאלית והצמדה מסוימת לשינויים באינפלציה, שנסיון העבר מלמד שקיים סיכוי גבוה שייצרו תשואה ריאלית גבוהה יותר בממוצע בעשור הקרוב. לפיכך המשקיעים בוחרים במניות על פני השקעה באג"ח, ומכאן שהעלייה בציפיות האינפלציה בארה"ב מתדלקת עוד יותר את נכסי הסיכון ומחלישה את הדולר. מגמה נוספת שמתפתחת היא שמנהלי השקעות שמחויבים להשקיע באג"ח בוחרים להשקיע באג"ח של מדינות אחרות, שהתשואה עליהן גבוהה יותר. אנו רואים מגמה של של העברת כספים לשווקים מתפתחים כגון ברזיל ומקסיקו ולאיטליה. הריאל הברזילאי הניב בשבוע האחרון תשואה של למעלה מ- 10% והפזו המקסיקני התחזק בכ-11% בחודש האחרון. תוצאה של הסטת הכספים לאירופה היא שהיורו נסחר ביום שישי האחרון מול הדולר בשער 1.1380 והשלים בחודש האחרון זינוק של 4.5% בערכו מול הדולר.
 
לוי מוסיף כי "הדלק העיקרי שמניע את קטר היורו הוא התקוות להעברת התוכנית הפרנקו-גרמנית להנפקת חוב משותפת. התוכנית הפרנקו-גרמנית ניצבת בפני משוכות רבות ועדיין מוקדם להעריך את סיכוייה לעבור. מול השקל, היורו שומר על יציבות, לאחר שהתחזק בשבוע שעבר, והוא נסחר סביב הטווח העליון של התחזיות שלנו – 3.90 שקל ליורו.
 
לוי מדגיש כי "צריך לבחון את עוצמת השקל לא רק מול הדולר אלא מול מטבעות נוספים, כלומר – מול סל המטבעות, שמולו השקל שומר על יציבות. להערכתנו, הסיבה ליציבות השקל מול הסל היא רכישות המט"ח שביצע בנק ישראל בחודש מאי, בהיקף כולל של כ-2.6 מיליארד דולר, אשר הביאו את יתרות המט"ח של ישראל לשיא כל הזמנים. האפקטיביות של פעולות בנק ישראל באה לידי ביטוי ביציבות השקל מול סל המטבעות. העובדה שהשקל מתחזק מול הדולר למרות רכישות המט"ח של בנק ישראל נובעת מהכוחות החזקים הפועלים להיחלשות הדולר בעולם. אפשר לומר שלולא התערבותו של בנק ישראל, סביר להניח שהשקל היה מתחזק גם מול הסל, ומתחזק הרבה יותר מול הדולר, ומתקרב לשער 3.4".
 

 

x