וועדת השרים אישרה מועד התיישנות תביעת ביטוח על יוארך משלוש לשבע שנים

חברות הביטוח – פתח להונאות; צפוי גל עליות של מחירי הפרמיות

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/06/2020

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הבוקר (א') את הגשת הצעת החוק של ח"כ אופיר כץ (ליכוד) לתיקון חוק חוזה הביטוח.

על פי ההצעה יוארך מועד התיישנות תביעת ביטוח על נכות ממחלה/תאונה משלוש שנים לשבע שנים. כיום קובע חוק חוזה הביטוח, כי הגשת תביעות נגד חברות הביטוח אפשרית רק עד שלוש שנים מאז המקרה הביטוחי. תביעות המוגשות במועד מאוחר יותר, נדחות בשל התיישנות. זה תקף גם בביטוחי רכוש.

בדברי הסבר להצעת החוק אומר: "מכיוון שברוב התחומים האחרים ניתן להגיש תביעה עד שבע שנים אחרי המקרה, ובמקצת המקרים אף יותר, ראוי לעשות את התיקון ההשוואתי הזה גם לאירועי ביטוח. סעיף תיקון שני הוא חובת יידוע של חברות הביטוח ללקוחות על תום תקופת ההתיישנות, שנה לפני ושלושה חודשים לפני תום המועד".

לדברי מגיש ההצעה ח"כ כץ: "חברות הביטוח ניצלו את המצב ובמקרים של תביעות נגדם פתחו במשא-ומתן עם התובעים, שהתארך עד לאחר תקופת ההתיישנות של שלוש שנים, ובכך מנעו הגשת תביעות נגדן במצב הנוכחי. עוד בדברי ההסבר של הצעת החוק: "הזכאות לתבוע סיוע נשללת מקשישים ונכים, אשר שילמו שנים ארוכות לתאגידי הביטוח, על אף שתביעתם צודקת והם נאלצים להתמודד עם חיים של מחסור. המציאות מלמדת כי אוכלוסיות אלו מתקשות באופן מיוחד בבירור זכויותיהן ובמיצוין, ולכן נפגעות יותר. זאת ועוד, אפילו במקרים שבהם חלה פגיעה תפקודית ממשית בעקבות מחלה או תאונה אשר הצריכה שיקום ממושך שהובילה לכך שרק לאחר שנים התפנה המבוטח לטפל בתביעה, הספירה מתחילה מקרות אירוע התאונה ולא באים בחשבון שיקולים אחרים".

חברות הביטוח יפעלו בכול כוחן נגד הצעת החוק
בעקבות אישור ההצעה להגשה בוועדת השרים, תובא הצעת החוק בקריאה טרומית במליאת הכנסת ולאחר מכן לאישורה בוועדת הכספים. 
חברות הביטוח צפויות להתנגד להצעת החוק והן יגייסו את כול כוחן למנוע אישור ההצעה, בעיקר בדיונים בוועדת הכספים.

גורמים בכירים בענף טוענים, כי אם תתקבל הצעת החוק היא תביא לגל עליות במחירי הפרמיות ולבריחת מבטחי משנה כמו שהיה בביטוח הסיעודי. "הצעת החוק פותחת פתח לרמאויות מצד מבוטחים בשל הקושי לבחון לעומק את המקרה זמן רב כל כך ממועד האירוע. כמו כן, קיים חשש שמבוטחים ישהו בכוונה הגשת התביעה כשאז אי אפשר יהיה לבטל להם הנחות בגין 'היעדר תביעות' בשנה קודמת," אומרים אותם גורמים. 

x