כסף >> בג"צ אימץ את עמדת רשות שוק ההון בעתירת הצ`ינג`ים נגד נוהל קבלת רישיון

שנה ממועד הרפורמה בשרותים הפיננסים המוסדרים

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/06/2020

שנה ממועד הרפורמה בשרותים הפיננסים המוסדרים- בג"צ אימץ את עמדת רשות שוק ההון בעתירת הצ'יינג'ים נגד נוהל קבלת רישיון
 
הבוקר, במסגרת הדיון שהתקיים היום בבג"צ, הביע בית המשפט תמיכה ונתן תוקף להחלטתה של רשות שוק ההון להחיל נוהל רישוי מקיף, המבוסס על עבודה מקצועית מעמיקה ועל סטנדרטים בינלאומיים על מבקשי רישיון על פי חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים.
 
על פי החלטת בג"צ, הנוהל, אשר פורסם בחודש אוגוסט 2019 ועודכן בחודש נובמבר 2019, יחול על כלל מבקשי הרישיון אשר עניינם טרם הוכרע- בין אם הם מחדשי רישיון, מבקשי רישיון חדשים או עוסקים ותיקים אשר ברשותם אישור המשך עיסוק מכוח הוראות המעבר בחוק. עד לסוף שנת 2020, יידרשו כלל מבקשי הרישיון, להשלים מסמכים ופרטים נדרשים על פי הנוהל, כאשר לרשותם יעמוד פרק זמן של 60 יום ממועד פניית הרשות אליהם.
 
בהתאם להחלטתו של בית המשפט, המפקח יוכל לדחות בקשת רישיון של מבקש רישיון אשר לא השלים את מלוא המסמכים כנדרש תוך פרק הזמן האמור. כמו כן, בקשת רישיון שתוגש במלואה תוכרע על ידי הרשות תוך 70 יום, בהתאם לסעיף 18 לחוק, אלא במקרים  ספציפיים שבהם יידרשו פרטים נוספים לצורך ההכרעה.
 
כך למעשה, תסתיים תקופה ארוכה בה מבקשי הרישיון המשיכו לפעול מכח אישור המשך עיסוק, ולא הגישו לרשות את המסמכים הנדרשים לצורך הכרעה בבקשת הרישיון שלהם לכאן או לכאן.
 
הרשות ציינה בפני בית המשפט, כי בימים אלו היא מסיימת את בדיקתם של כ-150 רישיונות אשר היו אמורים לפקוע ביום 31.12.19, ואשר, הוארכו זמנית עד ה30.6.20 על מנת לאפשר להם להגיש את מלוא המסמכים לפי נוהל הרישוי שפורסם בנובמבר. מיעוט זניח של בעלי רישיון אלו לא השלים את תהליך הרישוי על פי הנוהל החדש, כאשר הרוב המכריע הגיש את המסמכים וקיבל רישיון לאחר בדיקה מלאה ומקיפה, המשקפת סטנדרט ראוי של רגולציה פיננסית, או נדחה בשל אי עמידה בדרישות החוק לעניין יושר ויושרה או הון עצמי.
 
בנוסף למעל ל-100 מחדשי הרישיון ממועד דצמבר 2019, אשר עברו לראשונה בדיקה מלאה ויסודית, התווספו השנה כ-50 בעלי רישיון חדשים אשר נבדקו לפי הנוהל החדש, ביניהם מרבית החברות הציבוריות העוסקות במתן אשראי חוץ בנקאי, נותני אשראי חוץ בנקאי בהיקפים נרחבים נוספים, וכ-10 חברות פינטק או חברות בעלות מודל עסקי חדשני, כך שרמת התחרות בשוק, הנגישות של הציבור לשירותים פיננסים, והחדשנות העסקית והטכנולוגית עלתה.
 
בד בבד, קצב דחייתם של מבקשי רישיון שאינם עומדים במבחן ההון העצמי או במבחן היושר והיושרה (fit and proper) גדל באופן משמעותי, מה שסייע בהעלאת רמת האמינות של שוק השירותים הפיננסי החוץ בנקאי.
 
x