עורך פאנדר >> אסטרטגיית המכירה לתוך הירידות לא מוכיחה את עצמה

אין כמו הקורונה להזכיר לנו את החשיבות של היועץ הפיננסי

 

 
 

משה מימון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
02/07/2020

 
בדיקה שביצע גוף ההשקעות Fidelity, משקיע אחד מכל חמישה משקיעים מכר חלק או את כל אחזקותיו בשוק המניות במהלך החודשים שבין פברואר למאי. כאשר עולים בגיל המשקיעים, למעל 65 מגיעים לכמעט שליש מכלל המשקיעים שמכרו את מניותיהם במהלך החודשים פברואר עד מאי.
 
מכירה לתוך מהלכי ירידות זו לא אסטרטגיה מוצלחת. אין כאן עניין של תחושה, או חוש ניבואי, יש כאן עובדות. מי שמוכר את המניות לאפס, אומר לעצמו שהוא ייכנס שוב כשהאבק ישקע. אף אחד לא נכנס כשהאבק שוקע. אם אתה מוכר כשהשוק ב־10, בדרך ל־9 אתה תחכה ל־8. אם מכרת ב־10 והשוק עולה ל־11, אתה תחכה שהוא ישוב ל־10, אם הוא חוזר ל־10, תחשוב פתאום שהוא הולך ל־9.
 
העניין הוא לא התזמון של המכירה, העניין הוא הסיבולת להפסדים. היכולת שלך כמשקיע לספוג הפסדים, מגיעה בראש ובראשונה מהגיל שלך. הגיל מאפשר לך לסבול הפסדים, הנחה שהשווקים יבצעו recovery, והיקף הנכסים שלך בסופו של יום לא ייפגע. לאור זאת תמיד ההמלצה להיכנס לשווקים הפיננסיים, ולנכסי סיכון, היא המלצה בראש ובראשונה תלוית גיל. ככל שגיל החוסך גבוה יותר, עמידותו להפסדים קטנה יותר. מאפיינים אישיים, גם הם משפיעים. עד כמה אהבת/שנאת סיכון נמצאת בקרב החוסכים.
 
אין כמו הקורונה להזכיר לנו את החשיבות של היועץ הפיננסי
 
אחד המאפיינים של תקופות גאות, ועליות ארוכות טווח בשווקים היא כניסה של יותר ויותר משקיעים וחוסכים, שנכנסים מעבר ליכולתם לספוג הפסדים, מעבר לעמידות ולשרידות שלהם להפסדים. אם בשל מאפיינים אישיים ואם בשל מאפייני גיל.
 
הבעיה של יועצים פיננסיים, תמיד היתה הדילמה מול המשקיעים והחוסכים. בתקופות של גאות, יש לחץ להגדיל חשיפה למניות, להגדיל נכסי סיכון, להיחשף להשקעות אלטרנטיביות, אולי גם להגדיל מינוף, הכל כדי להביא עוד תשואה. מאידך, כאשר מתחיל חשש כלשהו, מגיע הרצון להעיף הכל. התשואה נפגמת לגמרי. ומבצעים את הפעולות הלא נכונות בזמן הלא נכון. מוכרים לאחר מהלכי ירידות משמעותיים, לאור הכוויה שחוטפים, לא נכנסים בזמן לשוק, נכנסים מאוחר מדי, ושוב נכווים. הדילמה המתמשכת.
 
אולם הדילמה הזו, לא באמת צריכה להתרחש כל הזמן, כי משמעות ניהול השקעות נכונה, מעבר להקצאת האפיקים והפיזור הנכון, הוא התאמת הצרכים, והסיכון ללקוח. כשהראיה לגבי סיכון, כפי שהקורונה לימדה אותנו, צריכה להיות – מה יקרה כשהמשבר יגיע. האם אתה חי בשלום עם מהלכי ירידות שמתבטאים במהלך ירידה דו ספרתי. זו השאלה, שתמנע מהמשקיעים ומהחוסכים את עוגמת הנפש של מכירה לאחר מהלך ירידות, רק כדי להיכנס שוב במחירים גבוהים יותר מאלה שבהם מכרנו.
 
המשבר האחרון מראה, שזה התפקיד של יועץ ההשקעות, היועץ הפנסיוני. אין תחליף לתפקיד הזה, ואלה החלטות שמשקיע או חוסך לא יכול לקבל לבד. פשוט הי אף פעם הוא לא ישאל את עצמו את השאלות הקשות האלה. השאלות שהתשובה עליהן, תמנע לא רק את כאב ההפסד, אלא אולי אף עשויה למנוע את ההפסד עצמו.
 
שלכם, משה מימון
x