למה תכנית עסקית עלולה להרוג את העסק שלכם?

הקמת עסק חדש כרוכה ברוב המקרים בגיבוש תכנית עסקית. אולם המציאות מלמדת שהמרחק בין התוכנית המפוצצת על הנייר לבין מה שמצליחים באמת ליישם בפועל הוא במקרים רבים גדול מאוד. ניר מקובסקי מומחה לליווי עסקי לעסקים ולסטארטאפים, מנדב עצות חשובות לגיבוש תוכנית עסקית אפקטיבית שתאפשר באמת לעסק באמת להמריא

 

 
ניר מקובסקי, צילום: ג`ני פפרמןניר מקובסקי, צילום: ג`ני פפרמן
 

ניר מקובסקי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/06/2020

מרבית מהעומדים לפתוח עסק או להקים מיזם סבורים שאי אפשר לצאת לדרך ללא תוכנית עסקית. אלא שהכנת תוכנית עסקית מובילה אנשי  עסקים חדשים שבדרך אל היעד שלהם, יכולה לעלות עשרות אלפי שקלים. למרבה הצער, הרבה פעמים מסתבר בדיעבד כי התוכנית העסקית היתה "נשיקת מוות" לעסק הנולד.

הסיבה לכך היא שעל הנייר אפשר לפוצץ בתוכניות עסקיות מדהימות שירשימו את הלקוח, אבל מעטים באמת יודעים להוציא אותן אל הפועל. מעבר לכך, לעיתים התוכנית העסקית כל כך יקרה, שללקוח לא נשאר להשקיע בכלים חשובים כמו לדוגמא שיווק העסק החדש. ושם נגמר האוויר של אותו עסק שרק נפתח והוא לא מצליח להמריא. 

כמו כן, במקרים לא מעטים התוכנית העסקית כה ארוכה ומורכבת ונראית סבוכה ולכן בעל העסק מאבד מהר מאוד את המוטביציה להתעסק איתה. זה בדיוק כמו אופני כושר מפוארים שאנו קונים הביתה ובטוחים שנרכב עליהן בהתמדה, אבל מהר מאוד הם הופכים להיות קולב בגדים. 
אם בעל העסק הצליח להשאיר לעצמו מספיק כסף למהלכים שנדרשים לקידום העסק החדש, על מנת להרים את הבייבי שלו היא יזדקק ליועץ עסקי שמצטיין בלהניע את הלקוחות שלו קדימה, שהוא מספיק יצירתי על מנת להעניק פתרונות לכל בעיה או אתגר בדרך ושהוא יסודי ונאמן ומצליח להכין את בעל העסק מראש לכל אתגר שצפוי לו. 

אז למה בעצם צריך תכנית עסקית? בדיוק כמו שלא הייתם מעיזים להתחיל לבנות בית ללא תכניות ארכיטקטוניות, לא ניתן לבנות עסק בלי תכנית עסקית. תכנית עסקית נועדה להעלות את סיכויי ההצלחה של העסק או הסטרטאפ. אולם כדי להצליח נדרשת הבנה מה צריך על מנת להעלות את סיכויי ההצלחה. כאשר מבינים מה נדרש, מטרת התכנית העסקית הוא לייצר הדמיה  ברורה שמאירה את הדרך להמשך הפרויקט. להלן 10 המלצות שכדאי לתת עליהן את הדעת לפני שאתם בוחרים האם ועל איזה תכנית עסקית ללכת:

1. הגדירו תקציב  - בטרם ביצוע של כל מהלך שהוא, בידקו שאתם לא עומדים לחרוג ו/או לסכן כלכלית את  עצמכם או אחרים. זיכרו שתקציב יכול גם להצטמצם עם הזמן, אבל חשוב להשאיר כסף לבלת"מים. מתוך התקציב הכללי הגדירו תקציב מינימלי לתכנית עסקית בסיסית, GO-NO-GO. תכנית שתאפשר לראות האם בכלל יש לכם את התקציבים והמשאבים הנדרשים. התחילו בתכנית GO-NO-GO ואז הרחיבו אותה. הדבר מבטיח שתשמרו כסף גם לפיתוח המוצר ולשיווקו.

2. שאלו את עצמכם למה אתם רוצים לפתוח במסע זה. הלמה הינו הדלק , המוטיבציה , הערכים שאתם רוצים שיבואו לידי ביטוי בהקמת העסק. זו התשוקה שלכם, האתגר , מקום של "ריפוי" , החיבור הערכי והריגשי נועד  להניע אתכם וליצור מוטיבציה גם במצבים קשים ומאתגרים.

3. הגדירו את העסק שלכם. כל מי שרכש בית או שוקל לרכוש לוקח בחשבון מגוון שיקולים כגון השכונה, בתי ספר, רעש, קירבה למרכז העיר ועוד. לכל אחד ואחת סדרי עדיפויות שונים, אחד יאהב מגדל והאחר לא יוותר על גינה. גם בעסקים לא ניתן להיות גם מקרר וגם מכונת כביסה. נכון ששניהם מכשירי חשמל לבית, אבל תפקידם וייעודם שונה. על כן, עורך דין יכול להיות מסחרי או נדל"ן. ובתוך תחומי התמחות שונים יש גם תתי תחומים  אם לדוגמא אתם בונים מוצר הדמייה לבתי חולים, אפשר לכוון בהתחלה לבתי חולים קטנים או לגדולים. הגדירו מראש מה התועלות של הלקוחות מהמוצר שלכם, מי קהל היעד המועדף, מה אתם חושבים שהלקוחות רוצים, מה היתרונות של המוצר שלכם, החסרונות, אילו איומים והזדמנויות צפויים לכם ועוד. הדבר מכונה SWOT. ניתן לבצע ניתוח כזה למספר אלטרנטיבות.

4.  מה הידע שיש לכם או בצוות שלכם? מה חסר? מה ניתן להשיג בקלות? איזה מידע ניתן לרכוש בעלויות סבירות. 

5. מה אפשרויות המימון שלכם.

6. מה המוצרים שלכם או השירותים שאתם מעוניינים למכור? מה מחירם של מוצרים או שירותים  דומים בשוק ? רבים בשלב הזה ישר יפסלו רעיונות ויתמקדו רק בקשיים. המטרה היא למפות המצב הקיים, אין נכון ולא נכון. תכתבו מה שעולה לכם בראש. זה יעזור בהמשך להפוך את המחשבות לפעולות ואם אתם לא יודעים איך , תמיד יהיה מי שיעזור ותזכרו אף אחד לא לומד זאת באקדמיה.

7. דמיינו עצמכם חמש שנים מיום הקמת המיזם. איך יראו החיים שלכם, לאו דווקא העסקיים. שאלו חברים , את ילדכם או בני/ בנות זוגכם מה חשוב להם שיהיה בחיים שלכם בעוד חמש שנים. צרו לעצמכם תסריט ובדקו האם המיזם שאתם עומדים לייצר ייתן מענה ויקדם את החזון שלכם. בבטן בפנים אתם תדעו האם אתם בכיוון הנכון. 

8. שרטטו את התוכנית העסקית – הכינו תכנית ארכיטקטונית שבה מופיעים תקציבי פיתוח , שיווק  וגם כסף לבלת"ם.

9. צרו הדמייה תלת מימדית מכל המידע שיש לכם. כך תחוו ממש איך ייראה העסק שלכם. הדמיה מאפשרת לכם להסתובב ולחוות כל חלק ואספקט של העסק בפשטות. שינויים במכירות, תקציבים, אפשרויות לריהוט ומוצרים שונים, צבע, מוזיקה ועוד. ממש סרט שיש בו רגשות וצלילים.

10. הפכו את התכנית הווירטואלית לתכנית שנגזרת לפעולות. לרוב בעלי העסקים כלל לא מגיעים לשלב ההקמה שכן התקציב אזל, או שכלל אין תכניות ביצוע ומתחילים ביישום ואז נתקלים בקשיים ובמבוי סתום בלי אפשרות לתקן.

תכנית עסקית טובה אמורה להוליד:
1. תכניות פעולה והתחלת יישום - ניתן אז לעשות ולתקן עד הגעה ליעד.
2. יצירת שקט - קיום מסגרת, תקציבים ומוכנות כללית מעלה הביטחון והוודאות מה נדרש, מה חסר ומה דורש תיקון בכל שלב.
3. מוטיבציה  - ככל שהתכנית "חיה" יותר , הסבירות שהמוטיבציה תהיה בשיאה.

x