נגיף הקורונה >> כלכלני לאומי >> נראה שרק לאחר בלימת התפשטות הנגיף, ניתן יהיה לדבר על המשך עליית מחיר הנפט

חשש ממשי שעד סוף 2020 תיתכן ירידה במחיר הנפט, ככל שהסימנים להחרפת התפשטות הוירוס יתגברו

 

 
דר גיל בפמןדר גיל בפמן
 

ד"ר גיל בפמן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/07/2020

​ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מעריך בסקירת הנפט השבועית כי "מחיר הנפט יושפע בטווח הקצר מן ההערכות בנוגע למידת המשך קיום ההסכם על ידי המדינות החברות בקבוצת OPEC+ בדגש על רוסיה ועיראק, ומן ההערכות בנוגע להתפשטות וירוס הקורונה בעולם, ובפרט בסין ובארה"ב, והשפעותיו על הכלכלה העולמית.  המשך יישום קיצוץ הייצור מצד OPEC+ הוא תנאי עיקרי, אך כנראה שלא מספיק, במטרה למנוע ירידה מחודשת במחיר. עתה, כאשר צד ההיצע הוגבל במידה משמעותית, ואולי לא באופן בר קיימא לאורך זמן, הכיוון של מחיר הנפט יהיה תלוי יותר ויותר במגמות המסתמנות לגבי הביקוש, כאשר גורם מרכזי שישפע על כך הוא המהלך של הווירוס. רק במידה שהביקוש לנפט לא ירד שוב, הצמצום בהיצע הוא המפתח להמשך הפחתת הלחץ הגדול על מקומות אחסון הנפט ובכך לסייע לשמירה על מחירי הנפט. נראה שרק לאחר בלימת התפשטות וירוס הקורונה, בדרך שתאפשר הקלה ברורה ומתמשכת על צרכני הנפט הגדולים -  תעופה ותובלה – ניתן יהיה לדבר על המשך עליית מחיר הנפט.  במידה שהחזרת הפעילות הכלכלית תגביר את קצב התפשטות וירוס הקורונה והמדינות יחליטו להחזיר את הסגרים באופן חלקי או מלא, אזי ההתאוששות בביקוש לנפט תהיה במועד הרבה יותר מאוחר, זאת כתלות בדינימיקה של השפעות הווירוס.
 
בפמן מציין כי "התפשטות וירוס הקורונה בדרום ובמערב ארה"ב גורם למדינות, כולל טקסס, להחזיר את המגבלות ומסכן את התאוששות הביקוש לנפט.  במידה שסין לא תצליח לעצור את התפשטות הגל השני של וירוס הקורונה בבייג'ין וכן במידה שיתפרץ גל הדבקה שני משמעותי של וירוס הקורונה במדינות נוספות, הסגרים צפויים לחזור והביקוש לנפט צפוי לרדת חזרה אל מתחת להיקפי ההפקה העולמיים ולתרום להיווצרות מחודשת של עודף היצע. במבט לסוף 2020, החוזים העתידיים מצפים ליציבות יחסית ברמת המחירים של ה- BRENT וה-WTI. קיים חשש של ממש שבמהלך פרק הזמן שנותר עד לסוף 2020 תתכן ירידת מחירי נפט ככל שהסימנים להחרפת מצב הווירוס ימשיכו ויתגברו.  להערכתנו, במהלך 2021, ככל שיתבסס צפי להתאוששות בפעילות הכלכלית, הדבר יהיה מהותי כגורם התומךבעליית מחיר הנפט, זאת כפי שמשתקף בתחזית הקונצנזוס של בלומברג. עם זאת, המשמעות היא שהתנאי להתממשות הערכות קונצנזוס אלו, הוא שהתפשטות וירוס הקורונה תיבלם עד לסוף 2020 והמדינות החברות בארגון OPEC+ יעמדו במכסות. בטווח הארוך, ישנם מספר גורמים התומכים בביקוש לנפט ובהם: צמיחת כלכלת ארה"ב לאחר בלימת התפשטות וירוס הקורונה ומהלך יישום תקנות IMO 2020  שיעלה את הביקוש לתזקיקים דלי גופרית, זאת כאשר נפח הסחר הימי, שנפגע מאוד, ישוב ויעלה".
 
בפמן מתייחס להשפעה של מחירי הנפט הנמוכים על חברות הנפט בארה"ב: "חברת האנרגיה האמריקאית Chesapeake Energy  הגישה בקשה לפשיטת רגל והיא אחת הנפגעות הגדולות ביותר של הירידה בביקוש לאנרגיה הנגרמה מעצירת הפעילות הכלכלית בעולם. חברת Exxon Mobil נערכת לקיצוץ בכוח אדם, תוך התמקדות במבנה ארגוני חדש יעיל יותר. על פי הערכות, Exxon Mobil צפויה לקצץ כ-5%-10% מכוח העבודה שלה בארה"ב. Royal Shell אמרה כי היא צפויה לרשום ברביע השני הפסד שיהיה בין 15 מיליארד דולר ל-22 מיליארד דולר, לאחר שהיא נפגעה ברביע השני בכל סוגי הפעילות שלה. ConocoPhillips אמרה כי היא צפויה להחזיר את פעילות הפקת הנפט שלה באלסקה במהלך החודש ובמדינות אחרות במהלך החודש הבא, עם עליית מחיר הנפט".
 
x