משבר הקורונה >> בפעילותה התקציבית של הממשלה בחודש יוני נמדד גירעון בסך של 12.2 מיליארד שקל

אומדן ראשוני של הגירעון ומימונו ושל ביצוע התקציב בתקופה ינואר – יוני 2020, שנערך על ידי חטיבת מאקרו ותקציב באגף החשב הכללי.

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/07/2020

אומדן ראשוני של הגירעון ומימונו ושל ביצוע התקציב בתקופה ינואר – יוני 2020, שנערך על ידי חטיבת מאקרו ותקציב באגף החשב הכללי.

כמו כן מצורף בנספח 4 אומדן לביצוע התוכנית הכלכלית להתמודדות הממשלה עם משבר הקורונה.

 

יצוין כי לנוכח המשבר החמור שנוצר עקב התפשטות נגיף הקורונה, נדרשת הממשלה להוציא סכומים ניכרים הן לטובת מניעת התפשטות נגיף הקורונה וטיפול מיידי בחולים שנדבקו בו, והן לצורך סיוע משמעותי למשק כדי לאפשר לו לצלוח את המשבר האמור, אושר ב-7 באפריל תיקון לחוק יסוד: משק המדינה (תיקון מס' 10 והוראת שעה לשנת 2020), ולאחר מכן אושר ב-1 ליוני תיקון נוסף לחוק היסוד באמצעות הוראת שעה.

במסגרת התיקון האמור נקבע כי הממשלה תהיה רשאית להגדיל את ההוצאה מעבר למגבלת התקציב ההמשכי כפי שנקבעה בסעיף 3ב לחוק יסוד: משק המדינה, לצורך מימון ההוצאות הדרושות להתמודדות עם המשבר ולמטרה זו בלבד, באופן הבא:

1.       שיעור מסכום ההוצאה הממשלתית לשנת 2019, אשר אינה כוללת החזר חוב שאינו תשלום לביטוח לאומי, לפי שיעורים חודשיים כמפורט בתיקון. סך ההוצאה המותרת הנוספת בסעיפים אלו בשנת 2020 עומדת על 49.7 מיליארד ₪.

2.       בנוסף, לשם החזר חובות למוסד לביטוח לאומי - סכום שלא יעלה על 14.6 מיליארד שקלים חדשים.

בנוסף, הוגדלה המסגרת להחזר חובות קרן שאינו החזר חובות כאמור למוסד לביטוח לאומי ומסגרת זו היא נפרדת מיתר ההוצאה הממשלתית.

 

בהתאם להוראות סעיף 3ב. (א) לחוק יסוד משק המדינה, במידה ולא התקבל חוק התקציב לפני תחילתה של שנת הכספים, רשאית הממשלה להוציא כל חודש סכום השווה לחלק השנים-עשר מהתקציב השנתי הקודם, בתוספת הצמדה למדד המחירים לצרכן. להלן "תקציב המשכי".

 

גירעון הממשלה

 

  • תוצאות יוני 2020 - בפעילותה התקציבית של הממשלה בחודש יוני נמדד גירעון בסך של 12.2 מיליארד ₪, לעומת חודש יוני אשתקד בו נמדד גירעון תקציבי בסך של 6.9 מיליארד ₪.
  • החל מחודש מרץ החלו להתבטא ההשפעות של משבר הקורונה על המשק הישראלי ועל הפעילות התקציבית. משבר הקורונה משפיע באופן משמעותי הן בצד ההוצאות והן בצד ההכנסות, השפעה המתבטאת בעליה בהוצאות הממשלה ומנגד בירידה בהכנסות ממסים, ובכך שהביטוח הלאומי אינו מפקיד עודף הכנסות על הוצאות שנוצר מפעילותו עד לסוף חודש יוני, על מנת לשמור יתרות לחודשים הבאים בהם צפוי המוסד לסיים בגירעון תזרימי. כנגזרת מההשפעות אלו גדל הגירעון למימון כפי שיפורט בהמשך.
  • הגירעון המצטבר לשנת התקציב 2020 - בחודשים ינואר – יוני נמדד גירעון בסך 58.2 מיליארד ₪ לעומת גירעון בסך 22.0 מיליארד ₪ בתקופה המקבילה אשתקד.
  • הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (יולי 2019 – יוני 2020) עומד על 6.4% מהתמ"ג (גירעון בסך 88.4 מיליארד ₪).

מימון הגירעון

  • בפעילות למימון נמדד בחודש יוני גירעון בסך 12.1 מיליארד ₪. במחצית הראשונה של השנה נמדד גירעון למימון בסך 57.9 מיליארד ₪.
  • גיוס הון (ברוטו) מקומי בחודש יוני הסתכם בסך של 15.8 מיליארד ₪. במחצית הראשונה של השנה הסתכם גיוס ההון (ברוטו) מקומי בסך של 72.0 מיליארד ₪.
  • גיוס הון (ברוטו) בחו"ל בחודש יוני הסתכם בסך של 0.4 מיליארד ₪. במחצית הראשונה של השנה הסתכם גיוס ההון (ברוטו) בחו"ל בסך של 56.9 מיליארד ₪.
  • פירעונות הקרן על החוב הממשלתי מקומי ובחו"ל בחודש יוני הסתכמו ב-1.7 מיליארד ₪. במחצית הראשונה של השנה הסתכמו פירעונות הקרן בסך של 44.5 מיליארד ₪.
  • יתרות הממשלה בבנקים - כתוצאה מפעילות הגירעון ומימונו עלו היתרות בסך של 2.4 מיליארד ₪. במחצית הראשונה של השנה עלו היתרות בסך של 26.4 מיליארד ₪.[1]

ביצוע תקציב ההוצאות

  • הוצאות יוני 2020 - סך ההוצאות של הממשלה הסתכמו בחודש יוני ב-36.0 מיליארד, לפי הפירוט הבא:
  • הוצאות משרדי הממשלה 32.6 מיליארד ₪, מזה המשרדים האזרחיים 26.6 מיליארד ₪ ומערכת הביטחון 6.0 מיליארד ₪.
  • תשלומי ריבית על החוב הממשלתי 2.4 מיליארד ₪, ופירעון קרן וריבית למוסד לביטוח לאומי1.0 מיליארד ₪.
  • סך ההוצאות ברבעון השני של שנת 2020 - סך הוצאות הממשלה בחודשים אפריל – יוני הסתכמו ב-113.4 מיליארד ₪ לפי הפירוט הבא: 
  •  הוצאות משרדי הממשלה 102.1 מיליארד ₪.
  • תשלומי ריבית על החוב הממשלתי 6.2 מיליארד ₪, ופירעון קרן וריבית למוסד לביטוח לאומי 5.1 מיליארד ₪.
  • ברבעון השני של שנת 2019 הסתכמו סך הוצאות הממשלה ב-95.4 מיליארד ₪, כך שברבעון השני של שנת 2020 חל גידול של 18.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
  • סך ההוצאות מתחילת שנת 2020 - סך הוצאות הממשלה בחודשים ינואר – יוני הסתכמו ב-208.5 מיליארד ₪ לפי הפירוט הבא:
  • הוצאות משרדי הממשלה 181.8 מיליארד ₪ (מזה 16.4 מיליארד בגין הוצאות המיועדות להתמודדות עם משבר הקורונה).
  • תשלומי ריבית על החוב הממשלתי 15.4 מיליארד ₪, ופירעון קרן וריבית למוסד לביטוח לאומי 11.3 מיליארד ₪.

בחודשים ינואר יוני 2019 הסתכמו סך הוצאות הממשלה ב-194.2 מיליארד ₪, כך שמתחילת שנת 2020 חל גידול של 7.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בנטרול הוצאות להתמודדות עם "משבר הקורונה" חל קיטון של 1.0%- לעומת הביצוע בתקופה המקבילה אשתקד.

  • סך ההוצאות של משרדי הממשלה ברבעון השני של שנת 2020 הסתכמו כאמור ב-102.1 מיליארד ₪, עלייה של 20.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד:
  • הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-25.6%.
  • הוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2.4%.
  • סך ההוצאות של משרדי הממשלה מתחילת שנת 2020 הסתכמו כאמור ב-181.8 מיליארד ₪, עלייה של 8.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד:
  • הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-12.6%.
  • הוצאות מערכת הביטחון ירדו ב-4.9%.

בטבלה 1 ובתרשים מס' 1 ניתן להבחין בשיעורי הגידול של ההוצאות הכוללות לפי סוגי המשרדים, וכן בשיעורי הגידול בנטרול ההוצאות לסיוע בגין "משבר הקורונה".

 

·           טבלה 1 – שיעור הגידול בהוצאה המצטברת בין השנים 2019-2020 בחלוקה לקבוצות משרדים

 

שיעור גידול בנטרול הוצאות להתמודדות עם "משבר הקורונה"

שיעור גידול ביצוע תקציב בפועל* כולל הוצאות למשבר

משרדים

-0.9%

8.9%

  משרדים אזרחיים

0.2%

12.6%

      מנהליים

-3.8%

-2.7%

      חברתיים

1.1%

12.7%

      כלכליים

1.9%

9.8%

      שונות

15.6%

457.7%

  מערכת הביטחון

-5.3%

-4.9%

 

* שיעור גידול אומדן ביצוע מצטבר עד יוני 2020 לעומת אומדן הביצוע מצטבר עד יוני 2019 (באותן הגדרות מדידה).

·         כאמור במבוא, בשל שינוי החוק, נוצרו שתי מכסות המגבילות את היקף ההוצאה החודשי המותר לביצוע בשנה ללא תקציב מאושר:

1.       מכסת הוצאה בגין הוצאות שאינן לצורך סיוע בהתמודדות עם "משבר הקורונה"[3] – מכסה חודשית בסך 33.3 מיליארד ₪, כך שהמכסה המצטברת עד לחודש יוני היא בהיקף של 200.3 מיליארד ₪.

כמפורט בנספח 2, סך ההוצאה הממשלתית המצטברת מתחילת השנה בהתייחס להוצאות הנכללות במכסה עומדת על 193.0 מיליארד, מזה 32.1 מיליארד ₪ בחודש יוני.

2.       מכסת הוצאות להתמודדות עם "משבר הקורונה" – המכסה המצטברת עד לחודש יוני להוצאות בגין המשבר היא בהיקף של 31.0 מיליארד ₪. סך ההוצאה המצטברת בהתייחס להוצאות הנכללות במכסה זו עומדת על 16.4 מיליארד ₪. בנספח 4 ניתן למצוא הרחבה בדבר התפלגות הביצועים וחלוקת התקצוב.

הכנסות המדינה

  • הכנסות יוני 2020 - סך הכנסות הממשלה הסתכמו בחודש יוני ב-23.8 מיליארד ₪.
  • סך ההכנסות מתחילת שנת 2020 - סך הכנסות הממשלה בחודשים ינואר – יוני הסתכמו ב-150.3 מיליארד ₪, קיטון נומינלי של -12.7% לעומת ההכנסות בתקופה המקבילה אשתקד.
  • סך גביית המסים בחודש יוני הסתכמה ב-23.3 מיליארד ₪.
  • הכנסות ממסים ישירים בסך 12.8 מיליארד ₪.
  • הכנסות ממסים עקיפים בסך 9.9 מיליארד ₪.
  • הכנסות מאגרות בסך 0.6 מיליארד ₪.
  • ההכנסות האחרות בחודש יוני הסתכמו ב-0.5 מיליארד ₪.
  • סך גביית המסים מתחילת שנת 2020 הסתכמה ב-148.1 מיליארד ₪, קיטון נומינלי של -6.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
  • הכנסות ממסים ישירים בסך 81.5 מיליארד ₪, קיטון נומינלי של -3.5% לעומת ינואר – יוני אשתקד.
  • הכנסות ממסים עקיפים בסך 63.4 מיליארד ₪, קיטון נומינלי של -9.5% לעומת ינואר – יוני אשתקד.
  • הכנסות מאגרות בסך 3.1 מיליארד ₪, קיטון נומינלי של -13.5% לעומת ינואר – יוני אשתקד.
  • ההכנסות האחרות מתחילת שנת 2020 הסתכמו ב-2.3 מיליארד ₪, לעומת 14.0 מיליארד ₪ בחודשים ינואר – יוני אשתקד. בחודשים ינואר – יוני לא היו הפקדות של המוסד לביטוח לאומי לעומת פירעון קרן וריבית בסך 15.4 מיליארד ₪ כאמור לעיל.


[1] השינוי ביתרות הממשלה בבנקים בסעיף זה אינו כולל שינוי ביתרות כתוצאה מפעילות חוץ-תקציבית, הפרשי שער ועוד.

[2] תקציב ההוצאות הנכלל בחישוב הגירעון – סך ההוצאה נטו. ללא פירעון קרן על החוב הממשלתי וללא מתן אשראי, והוצאות משרדי הממשלה הן ללא פירעון קרן וריבית וללא מתן אשראי.

[3] מכסה חודשית בהיקף של  33.3 מיליארד ₪ לחודש בתוספת 0.4 מיליארד הוצאות בגין התמודדות למול משבר הקורונה בחודש מרץ. על מנת לשקף בנפרד את ההוצאות בגין משבר הקורונה במלואן, ההתייחסות למכסה ולהוצאה בגין הקורונה כוללת לצורך הדיווח גם היא את ההוצאה בחודש מרץ. 

 

x