ניתוח שווקים || נתוני התעסוקה בארה"ב >> הסבר עליהם ועל העיוותים בהם

נקודה מאיימת עבור השווקים: אחוז ההשתתפות בשוק העבורה חזר לשפל של שנות ה-70 של המאה הקודמת!

 

 
ניתוח שווקיםניתוח שווקים
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/07/2020

הקדמה

פעם בחודש, כל העולם הפיננסי נכנס לציפייה גדולה ומחכה בקוצר רוח לנתוני התעסוקה בארה"ב. נתונים אלו מכילים המון פרטים, כאשר המדיה הכלכלית ההמונית מתרכזת בעיקר בשניים מהם: כמות המשרות שהתווספו למשק, ואחוז האבטלה הכללי. אותם מספרים בעלי תכונה בולטת: הם מזיזי שוק באופן מובהק, ובמיוחד כאשר הם מופיעים עם הפתעה לעומת הצפוי. מדוע? משתי סיבות עיקריות:
  • הראשונה נמצאת בכיסוי התקשורתי העצום שהם מקבלים
  • והשנייה נמצאת בהשלכה של המספרים האלו על מעשי קובעי המדיניות.
מצב תעסוקה הוא לא רק עניין כלכלי אלא גם עניין פוליטי דרמטי. ולכן שינויים משמעותיים במצב התעסוקה גורם לתגובה מהירה לא רק בשווקים, אלא גם מהצד המוניטארי (בנק מרכזי) ומהצד הפיסקאלי (משרד האוצר) של הממשל.

עיוותים במספרים מול המציאות

יש לציין ששני הנתונים שהזכרתי מעוותים בצורה קשה, וההסבר לכך בהמשך, אבל העובדה שהשווקים מגיבים אליהם בצורה כה בולטת מקנה להם את חשיבותם המיידית, וזאת למרות חוסר ההתאמה בינם למה שקורה בפועל במציאות. ראשית, הבה ניקח את כמות המשרות שהתווספו למשק: מעבר לחלוקה המוזרה הקיימת בין הסקטורים השונים, ומעבר לאי ההפרדה הבולטת בין אופי המשרות (קבועות, זמניות, בעלות שכר גבוה, או נמוך, וכו…), מתווסף אלמנט מיוחד והוא מספר מחושב המגיע ממודל עונתי המציין את מה שהכלכלה "הייתה אמורה לייצר כמשרות חדשות". מודל אשר אמור להשלים את מה שלא ניתן לדעת על פי הסקרים, והנובע מעיקר מיצירת מקומות עבודה במקומות מאוד קטנים, או מרוחקים. אותו מודל, שאת הפירוט עליו תוכלו למצוא ב: https://www.bls.gov/web/empsit/cesbd.htm מוסיף לפעמים את רוב המשרות החדשות, כאשר התיקונים במספרים מהמודל מגיעים הרבה יותר מאוחר. הבעיה היא שאותה רוויזיה אינה מתפרסמת בצורה הבולטת שבה ההערכה הראשונית הוכנסה לתודעת הציבור, וכך אנו מקבלים עיוות אחרי עיוות של מה שקורה במצבת המשרות.

לפעמים, המצב מוזר עד מצחיק. יומיים לפני פרסום הנתון הממשלתי, אנו מקבלים גם נתון פרטי ממכון ADP המדבר על כמות המשרות שהתווספו בסקטור הפרטי, ויום לפני פרסום הנתונים הממשלתיים אנו מקבלים נתונים על אחוז הגידול בפיטורי העובדים בחודש המדובר (Challenger Job Cuts). וכך, יש חודשים שבהם שתי המקורות הפרטיים מראים על האטה בתעסוקה, כאשר המספר הממשלתי מופיע כחיובי, או להיפך. לכן, לדעתי, התובנה היחידה שאנו יכולים לקבל מאותם פרמטרי תעסוקה ממשלתיים היא מה שקורה בפועל בשוק ההון כתוצאה מפרסומם ולא אסמכתה על מצב התעסוקה עצמו. כמו כן, לדעתי אין להסתמך על מספר אחד או שניים בסדרה, אלא רק לסדרה של 6 או יותר מספרים כאלה, אחרי השינויים העונתיים וההתאמות של המודל המחושב, על מנת לדעת משהו חכם יותר, ואמיתי יותר. הנה גרף המשרות, מן הפרסום האחרון (02-07-2020) המראה חזרה קטנה יחסית של משרות, אחרי המכה הגדולה של משבר הקורונה בה ראינו איבוד נקודתי של כ-20 מיליון (!) משרות בחודש מאי:



ומה לגבי אחוז האבטלה? גם כאן המצב די בעייתי. אין ספק שהמספר המתפרסם הוא זה הנשאר במוחם של הרבה מאוד מציבור המשקיעים. למרות זאת, דווקא המספר הפחות ידוע, המופיע תחת הכותרת "U6", והמכיל מחפשי העבודה, וחלק ממיואשי החיפוש, הוא המספר הנכון יותר. הסיבה היא שהרבה פעמים רוב השיפור שאנו רואים במספר הרשמי נובע מכמות אדירה של אנשים ש"ירדו" מן המדידה, והפכו למובטלים מיואשים שאינם מחפשים יותר עבודה כלל. למרות זאת אחוז האבטלה הוא הקובע לשוק והנה לדוגמה את מצבו מן הפרסום האחרון של ה-02-07:



מכל האמור עד כה, אני חושב שכבר עדיף להסתכל על המספר המודד את האחוז היחסי של העובדים במשק ביחס לאוכלוסיה, אשר נקרא "אחוז ההשתתפות בכוח העבודה". הנה גרף שלו מעודכן למאי 2020:



לגבי הגרף האחרון הזה, יש כמה דברים מעניינים לציון:
מאז השיא, סביב 67.5%, שראינו בשנת 2000, המצב התדרדר עד לכמעט 62% ב-2016.
זאת אומרת שהירידה החלה הרבה לפני משבר הסאב-פריים המהווה אבן דרך שלילית בעולם הכלכלי-פיננסי.
62% הינו הערך שהמשק האמריקאי היה בו במיתון הגדול הקודם: זה של האינפלציה הגדולה של שנות ה-70!
מאז 2016 ועד משבר הקורונה ראינו שיפור קליל מאוד אבל הווירוס בא וממש נתן מכת מוות אשר החזיר את המדידה לאזור ה-60%, דהיינו מה שראינו בסיום שנות ה-60! של המאה הקודמת.

אלטרנטיבות למידע ומחקר, וסיכום קצר

אגב, קיים אתר מעניין מאוד (https://www.shadowstats.com) , עבור מי שבאמת רוצה לחקור את הנושא לעומק. חלק קטן מן הדברים שם חינם, והרוב בתשלום, אבל עבור מי שרוצה להעמיק במצב האמיתי של שוק העבודה בארה"ב זהו אתר שבאמת כדאי להגיע אליו ולבחון אותו. מן הדברים שאנו מקבלים לעיני כל, הנה שלוש עקומות חשובות:



העקומה האדומה מציינת את הנתון הרשמי של אחוז האבטלה, העקומה האפורה מציינת את מה שאנו יכולים לקבל מן הממשל כ-U6, דהיינו כולל את כל מגזרי שוק העבודה, והעקומה המעניינת ביותר, הכחולה, מגיעה מן ההערכה שיש לבעלי האתר על האחוז האמיתי של האבטלה במשק האמריקאי. כאן, בסוף מאי, לעומת כ-12% רשמי,יש לנו כ-18% על פי U6, ו-32% (!!) הערכת האתר.

ולסיכום קצר נאמר כך: נתוני התעסוקה האמריקאיים מהווים מהומה על לא מאומה, ומייצרים, בעיקר, סיבה להרבה תנועה ושינוי כיוון בחוזים העתידיים של המדדים, וסיבה טובה להרבה בלה-בלה פוליטי. למרות זאת, השפעתם על המגמה (חיזוקה או עצירתה הזמנית) גורמת לנו לקחת אותם ברצינות לאותו רגע נתון, וזאת במיוחד כאשר הצפי שונה מן המתפרסם. בסה"כ נתוני התעסוקה מאוד חשובים כפרמטר כלכלי כאשר "אחוז ההשתתפות בכוח העבודה", ו-"U6" הם שני הנתונים הטובים יותר למעקב. אתרים כמו ShadowStats  ודומיהם יוכלו גם להעשיר ולהרחיב עבור מי שרוצה להפוך להיות מומחה התחום.
 
x