מחיר הנפט || חשש של ממש שעד סוף 2020, בדגש על מועד פקיעת חוזי WTI בחודשיים הקרובים, תיתכן ירידה מחודשת במחירי הנפט, ככל שהסימנים להחרפת מצב וירוס הקורונה יימשכו

כלכלני לאומי: מחיר הנפט יושפע בטווח הקצר מן הספקות בנוגע למידת המשך קיום ההסכם על ידי המדינות החברות בקבוצת OPEC+ בדגש על רוסיה ועיראק

 

 
דר גיל בפמןדר גיל בפמן
 

ד"ר גיל בפמן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/07/2020

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מעריך בסקירת הנפט השבועית שלו כי "מחיר הנפט יושפע בטווח הקצר מן הספקות בנוגע למידת המשך קיום ההסכם על ידי המדינות החברות בקבוצת OPEC+ בדגש על רוסיה ועיראק, ומן ההערכות בנוגע להתפשטות וירוס הקורונה בעולם, ובפרט בסין ובארה"ב, והשפעותיו על הכלכלה העולמית. הביקוש לנפט צפוי להישאר נמוך בעת הקרובה, זאת למרות שהביקוש למוצרי נפט החל לעלות מרמת השפל.  שילוב זה של היצע גלובלי ששב ועולה אל מול ביקוש חלש יחסית צפוי להשפיע לשלילה, יתכן שאף במידה ניכרת בזמן הקרוב, על מחיר הנפט.
 
נראה שרק לאחר בלימת התפשטות וירוס הקורונה, בדרך שתאפשר הקלה ברורה ומתמשכת על צרכני הנפט הגדולים--  תעופה ותובלה – ניתן יהיה לציפיות להמשך עליית מחיר הנפט באופן יציב יחסית.  במידה והחזרת הפעילות הכלכלית תגביר את קצב התפשטות וירוס הקורונה והמדינות יחליטו להחזיר את הסגרים באופן חלקי או מלא, אזי ההתאוששות בביקוש לנפט תהיה במועד הרבה יותר מאוחר, זאת כתלות בדינימיקה של השפעות הווירוס. במבט לסוף 2020, החוזים העתידיים צופים יציבות יחסית ברמת המחירים של ה- BRENT וה-WTI. עם זאת, כנגד הערכות אלו מן החוזים, נראה שקיים חשש של ממש שבמהלך פרק הזמן שנותר עד לסוף 2020, עם דגש על מועדי פקיעת חוזי WTI בחודשיים הקרובים, תתכן ירידת מחירי נפט מחודשת, זאת ככל שהסימנים להחרפת מצב הווירוס ימשיכו ויתגברו.  בטווח הארוך יותר, לאחר התאוששות העולם ממשבר הקורונה המתמשך, ישנם מספר גורמים שיתמכו בביקוש לנפט ובהם: חידוש צמיחת כלכלת ארה"ב לאחר בלימת התפשטות וירוס הקורונה ומהלך יישום תקנות IMO 2020  שיעלה את הביקוש לתזקיקים דלי גופרית, זאת כאשר נפח הסחר הימי, שנפגע מאוד, ישוב ויעלה".
 
בצד של היצע הנפט, מציין בפמן כי OPEC+" לא ממשיכה את קיצוצי הנפט האגרסיביים באותה הרמה שהיו בחודשים מאי-יוני. קיצוצי הנפט צפויים להישאר לפי המתווה שנחתם בסוף אפריל וארגון OPEC+ צפוי לקצץ את יצור הנפט ב-7.7 מיליון חביות ביום. ערב הסעודית ורוסיה אמרו כי שיתוף הפעולה ביניהם ימשך, במטרה להגדיל את יצור הנפט באוגוסט לאחר קיצוץ יצור הנפט ב-9.6 מיליון חביות ביום בחודש יוני, תוך ווידוא שהגדלת ההיצע לא תביא לירידה משמעותית במחירי הנפט. החלטה זו על הגדלת יצור הנפט, באה על רקע פתיחת בארות נפט חדשים בארה"ב וחוסר הרצון של חברי OPEC+ לאבד נתחי שוק לחברות פצלי שמן של ארה"ב".
 
לגבי הביקושים לנפט, מציין בפמן כי "התפשטות וירוס הקורונה בדרום ובמערב ארה"ב גורם למדינות, כולל קליפורניה וטקסס, להחזיר את המגבלות ומסכן את התאוששות הביקוש לנפט". נכון לעכשיו ישנה התאוששות בביקושים לנפט, אם כי בקצב איטי: "בעקבות החזרת הפעילות הכלכלית והסרת הסגרים, הביקוש לבנזין בארה"ב עלה באופן חד כתוצאה מהחזרה לשימוש בכלי הרכב והחשש משימוש בתחבורה ציבורית בשל הסיכון הגבוה להידבקות בנגיף הקורונה. אולם, הביקוש לדלק מטוסים נותר נמוך, מאחר וענפי התעופה והתיירות טרם התאוששו והביקוש לטיסות נותר נמוך. במקומות שונים בעולם הביקוש לדלק מתאושש באיטיות. לשם המחשה, בסין הביקוש מתאושש בקצב איטי יותר מכפי שהיה נראה בהתחלה. תנועת המטענים בכבישים המהירים של סין נמוכה ב-80% מהרמה שהייתה ב-2019 ותנועת הנוסעים נמוכה ב-50% מהרמה שהייתה ב-2019. באיטליה, הביקוש לדלק ובנזין, אשר צנח לפני כחודשיים ב-80%-85% ממשיך להתאושש וכעת הוא נמוך ב-15%-20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בהודו, הביקוש לדלק נמוך ב-14% מהביקוש שהיה בשנה שעברה והביקוש לבנזין נמוך ב-15% מהביקוש שהיה בשנה שעברה. ביפן, הביקוש לדלק ממשיך להתאושש והוא נמוך בכ-4% מהרמה שהייתה בשנה שעברה, לעומת רמת הביקושים בחודש יוני שהייתה נמוכה ב-7% מהביקושים שהיו בשנה שעברה. הביקוש לדלק מטוסים מתאושש גם כן אך בקצב איטי משמעותית וכעת הוא נמוך בכ-60%-70% מהרמה המקבילה אשתקד, לעומת הביקושים ביוני שהיו נמוכים ב-70%-80% מהתקופה המקבילה אשתקד".
 
x