בורסה || מדד ת"א טק-עילית 🥊 מול 🥊 נאסד"ק 100 ראש בראש

חשבתם שהדשא של השכן ירוק יותר? תחשבו שוב…

 

 
ניר קסטרו קרדיט גיא אסייגניר קסטרו קרדיט גיא אסייג
 

ניר קסטרו כפרי | מחלקת מדדים, בורסה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/07/2020

המחצית הראשונה של שנת 2020 הייתה מהסוערות שידעו הבורסות בארץ ובעולם בשנים האחרונות, וזאת לאור ההשפעות של נגיף הקורונה על הכלכלה העולמית.

נגיף הקורונה, מעבר להשפעתו על בריאות הציבור, לא פסח גם על שוקי ההון בארץ ובעולם, כאשר מדד ת"א-35 ירד בחציון הראשון של השנה בכ- 120%ומדד ת"א 125 ירד ב כ 18%  בחציון הראשון של השנה.

גם מדדי המניות המובילים בעולם הפגינו חולשה במחצית הראשונה של שנת 2020, כשמדד יורוסטוקס 600 המייצג את הכלכלה האירופאית ירד בכ-13% 1, מדד ה- FTSE-100  האנגלי ירד בכ-118% מדד ההנג סאנג, המדד המרכזי בבורסת הונג קונג ירד בכ-13%1 ומדד ה- 500 P&S ירד ב 4% 1 בלבד הודות למניות הטכנולוגיה.

מנגד, ראינו פריחה במדדי הטכנולוגיה ובראשם מדד נאסד"ק-100 אשר עלה בכ-116.9% במחצית הראשונה של 2020, וזאת לאור השינויים הגלובליים שהתרחשו בעולם נוכח משבר הקורונה. 

אז האם נכון לומר שמדד הטכנולוגיה המרכזי בשוק האמריקאי הפגין ביצועים עודפים ביחס לשוק הישראלי? 
התשובה היא שזה לא ממש מדויק... 

מדד נאסדק-100 מורכב מחברות בענף הטכנולוגיה ואיננו כולל חברות פיננסיות, נדל"ן, נפט וגז. למעשה מדובר במדד ש- 90% מהרכבו בנוי מחברות מסקטור הטכנולוגיה והפארמה. 

אם כך, בעייתי לבחון את ביצועי מדד נאסדק-100 למדד ת"א-35 או מדד ת"א-125 שהינם מדדים הכוללים חברות ממגוון רחב של סקטורים לרבות בנקאות, נדל"ן וחיפושי גז ונפט. סקטורים אלה, כוללים את חברות הפיננסים, הבנקים וחברות הביטוח, אשר נפגעו ממשבר הקורונה וכן חברות שעיסוקן הוא בתחום חיפושי והפקת גז ונפט אשר נפגעו לאור הצלילה במחירי הזהב השחור. ולכן אם רוצים לבחון את מדד ת"א-125 המשקף את החברות הגדולות בבורסה בתל אביב, ראוי לבחון אותו יחסית למדד 500P&S המשקף את החברות הגדולות בארה"ב. 

לעומת זאת, אם אנחנו רוצים לבחון את הקורלציה בין ביצועי חברות ההייטק הישראליות אל מול העולם, עלינו לבצע את ההשוואה מול מדד הטכנולוגיה המוביל של הבורסה לניירות ערך בת"א, מדד ת"א טק-עילית.
מדד ת"א טק-עלית כולל בתוכו את כל החברות מענף הטכנולוגיה וענף הביומד הנכללות במאגר תמר וששווי השוק שלהן עולה על 75 מיליון ₪. כיום, הרכב המדד כולל 58 חברות מתחום הטכנולוגיה והביומד, עם שווי שוק כולל של למעלה מ- 170 מיליארד ₪ (למעבר להרכב המדד באתר הבורסה) וקיימת קורלציה גבוהה בינו לבין מדד נאסדק-100 .

השוואה בין ביצועי מדד ת"א טק-עילית למדד נאסד"ק-100, מראה כי במחצית הראשונה של 2020 עלה מדד ת"א טק-עילית בכ- 117.3% בהשוואה למדד נאסד"ק-4100 שעלה בכ- 16.9%1.  ב- 12 החודשים האחרונים, מדד ת"א טק-עילית הניב תשואה של  כ-37% 2 לעומת תשואה של כ-33% 2 במדד נאסד"ק-100, ובמבט ל- 24 החודשים האחרונים, אנו רואים עליה של כ- 356% במדד ת"א טק-עילית בעוד שמדד נאסד"ק-100 עלה בכ- 347% בלבד.
גם בהשוואה למדד 5MSCI WORLD INFORMATION TECHNOLGY  המאגד בתוכו חברות טכנולוגיה מכל העולם, הפגין מדד ת"א טק-עילית ביצועים עודפים לעומת מדד זה שעלה מתחילת השנה בכ-114%,ב- 12 החודשים האחרונים בכ- 233% וב- 24 החודשים האחרונים בכ- 50%3.

משבר הקורונה, אילץ אנשים רבים לעבוד מהבית ולעשות שימוש גדול ומשמעותי יותר בטכנולוגיות מתקדמות. המציאות החדשה של השירותים המקוונים והדיגיטליים והשימוש המוגבר בשירותים אלו בעת הזו, השפיעה על חברות הטכנולוגיה לטובה, כך שחברות רבות מצאו עצמן בצמיחה גדולה יותר ממה שצפו טרום משבר הקורונה. חברות כמו זום המעניקה שירותי שיחות וידאו רבות משתתפים, אמזון ענקית הקמעונות המקוונת, וחברות מחשוב ותוכנה ישראליות ובינלאומיות, הפכו לרלוונטיות מתמיד עקב השפעת נגיף הקורונה. 

יחד עם זאת, למרות התשואות החיוביות של מדד ת"א טק-עילית המקומי, אנו רואים כי עדיין הציבור הישראלי פחות נחשף להשקעה במדדי הטכנולוגיה הישראלים, ולראיה תעשיית המדדים בארץ מנהלת רק כ- 60 מיליון שקלים על מדד ת"א טק-עילית, סכום זעום יחסית למדדי הבורסה המובילים, וזאת בהתחשב בביצועיו העודפים על מדד הטכנולוגיה המרכזי בעולם.

מוזר לחשוב כך, אבל כשהמשקיע הישראלי חושב על טכנולוגיה, מחשבותיו נודדות לעמק הסיליקון והמניות הראשונות שעליהן הוא חושב, הן של חברות טכנולוגיה כמו אפל, פייסבוק, אמזון, טסלה, נטפליקס ומיקרוסופט, זאת בזמן שהמשקיעים הזרים בכל העולם מחפשים להשקיע דווקא בחברות ההייטק הישראליות, הנחשבות למובילות בעולם והמשקפות את התדמית החיובית שלנו בעולם כסטארט-אפ ניישן. 

במאמר של קולגה שלי בבורסה (הדר רומנו, 25 ביוני, 2020) ציינו את הגידול במספר החשבונות החדשים של משקיעים ישראלים בבורסה בתל אביב, ונשאלת השאלה האם יחד עם הגידול במספר המשקיעים בבורסה בתל אביב נראה גם מגמה של השקעה בחברות הטכנולוגיה הישראליות ובמדד המשקף אותן? ימים יגידו. 

אז כשאתם בוחנים השקעות בחברות הייטק מעבר לים, מוצע לבחון את ההזדמנויות  גם בשוק המקומי, את חברות הצמיחה הישראליות בתחום הטכנולוגי ולהכיר קצת יותר את המדדים המאפשרים חשיפה להייטק הישראלי. 
בסופו של דבר, אנחנו מעצמת הייטק וזו לא רק סיסמא, זה בא לידי ביטוי עכשיו גם במספרים...

בגרף להלן ניתן לראות את הקורלציה הגבוהה בין מדד ת"א טק-עילית לבין מדד הנאסדק-100 ב- 24 החודשים האחרונים.

גרף בכחול: ת"א טק-עילית. בכתום: מדד נאסדק-100. מקור הנתונים: מערכת מגמה 2020 
הגרף מתייחס לתאריכים: (28/06/2019-30/06/2020).







x