קרנות השתלמות וגמל || הלהיט החדש בקרנות ההשתלמות והגמל - יתרונות וחסרונות

סוכנים רבים החלו להמליץ על המסלול עליו המליץ וורן באפט לציבור הרחב בארה"ב - חשיפה מלאה בקופת גמל ישראלית לאחד מהמדדים המפורסמים והחזקים בעולם S&P 500 - האם זה כדאי ?

 

 
 

אריאל ברזילי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
30/07/2020

במאמר זה יוצג מסלול השקעה חדש, שהוצג לאחרונה על ידי מספר יצרנים פנסיוניים,  ובו מושקעים הכספים בקופה האמורה בצורה פסיבית במדד S&P 500 - אותו מדד מייצג של ליבת הכלכלה האמריקאית. אשר עוקב אחר תשואת 500 המניות של החברות הציבוריות בעלות שווי השוק הגדול ביותר בארה"ב ו/או בכלכלה הגלובלית – "האח הגדול" אם תרצו, של מדד "תל אביב 125".

מדד S&P 500 הניב בעשור האחרון ( 6.2010 – 5.2020 ) תשואה מצטברת של 179.45%, כלומר תשואה שנתית חיובית ממוצעת של 10.82% בהקשר ריבית דריבית.

השקעה במדד הזה היא למעשה השקעה ו/או הבעת אמון בהתפתחותה של הכלכלה האמריקאית מאחר והוא כולל מניות של חברות ותאגידי ענק כדוגמת אפל, מיקרוסופט, אמזון, גוגל, פייסבוק וכיו"ב.

ההשקעה במסלול ייחודי זה מתאימה ללקוחות המעוניינים בחשיפה מנייתית מלאה של כספי קרן ההשתלמות או קופת הגמל שלהם, ועשויה להתאים לחוסכים הפועלים לפי מודלי השקעה של טווח ארוך בהם השקעה במניות לאורך זמן תניב תשואה גבוהה משמעותית מכל אפיק השקעה סולידי אחר.

א - יתרונות לחוסכים במסלול זה:

1. מסלול מובנה ללא שיקול דעת -   התשואה שיניב המסלול החדש אינה תלויה בשיקול דעת אנושי ומתאימה לגישת השקעות רווחת בשוק כי לאורך זמן, אי אפשר להכות את המדדים המובילים ו/או לתזמן את השוק, ולכן עדיף לעקוב אחר התשואה המשוקללת של כל המניות הנכללות במדד, לפי שוויין היחסי.

2. פיזור סיכונים – כספי ההשקעה נוכחים בשוק תמיד – ובכך קיים פיזור סיכונים טוב סטטיסטית בין 500 חברות מובילות שוק בארה"ב ו/או בכלכלה הגלובלית.

3. דמי ניהול נמוכים -  ההשקעה הפסיבית הזאת מתבצעת תוך שימוש במנגנון של רכישת חוזים ו/או תעודות סל על מדדים קיימים כדוגמת מדד זה – שהיא דרך זולה ו"רזה" מבחינת עלויות תפעול, כך שדמי הניהול למסלול השקעה זה אמורים להיות נמוכים מכל מסלול שאינו פסיבי כמתואר לעיל.

4. הצמדה לדולר האמריקאי - המשקיעים במסלול זה חשופים לשני אירועים גם יחד – לתשואה הפנימית של המדד וגם לשער הדולר האמריקאי ביחס לשקל ( זה האחרון חזק מאד ) , שכן התשואה לחוסכים הינה שקלית..

5. מעבר מסלולים ללא אירוע מס - המסלול החדש פתוח בפני לקוחות חדשים וקיימים כאחד, ואינו כרוך , ככל מעבר מסלול אחר, בעלות כלשהי או באירוע מס.  

 

ב – חסרונות לחוסכים במסלול זה:

למעשה, ניתן להביט על רוב היתרונות המובנים שהוצגו כאן גם כחסרון מובנה – כאשר יתרונות או חסרונות הינם בהתאם לאופיו של המשקיע, מידת הסיכון שהוא מוכן לקחת על עצמו וטווח ההשקעה – בירור המבוצע ע"פ חוק בכל מקרה הצטרפות / ניוד / שינוי מסלול של קופת גמל או השתלמות כאמור – ומצריך ידע בסיסי ואף יותר של החוסך בקופה הנדרש לאותה "אוריינות פיננסית" – חתירה לידע עצמאי בסיסי שעובר כחוט השני במאמריי כאן.

כמן כן, ולבטח במסלולי השקעה כאלו הקיימים במספר קופות גמל לקצבה שהן קרנות פנסיה חדשות, חובת הזהירות של העמית צריכה להיות גדולה שבעתיים, וכמובן נדרשת הסכמת המעביד ( במקרה של עובד שכיר ) להשקעת רכיב הפיצויים במסלול זה.

לסיכום:

א. אוריינות פיננסית - חובה על הלקוח/ה להכיר היטב את המוצר הפנסיוני שלו – במקרה הזה מדובר על מסלול השקעה לכאורה, על יתרונותיו וחסרונותיו, אשר אינה פשוטה להבנה, ומשמעותית בהקשר "אוריינות פיננסית" נדרשת ברמת הלקוח/ה לצורך קבלת החלטות, ולכך יסייעו גם שמירת דוחות תקופתיים של היצרנים הפנסיוניים, קריאת עיתונות כלכלית בסיסית והתעניינות מקצועית ראשונית הנדרשת, בעולם הכלכלי המורכב שלנו גם ללא התחשבות במצב כלכלי משברי, לקבלת החלטות מושכלות בכלים אשר מסופקים בכל עת על ידי בעלי מקצוע בתחום הכלכלי והפנסיוני.

ב. התאמת הקופה לחוסך – כפי שכתב המשורר הלאומי שלנו, שלמה ארצי, בשירו הידוע "במטוס סילון" – "שאלה של השקפה" – מוצר נתון יתאים לחוסך נתון – ולא יתאים בהכרח לתאומו הוירטואלי של אותו חוסך – בעל עמדות / צרכים / יכולות / ידע / ויכולת לקיחת סיכונים שונים.

 

אחרי הכל – מדובר בקבלת החלטה בנושא הנוגע ישירות לעתיד הכלכלי שלך ושל היקרים לך.

 

 

 

אריאל ברזילי

הכותב הינו בעל רישיון פנסיוני, מנהל מיזם "ערך מוסף"

מאמר זה הינו כללי בלבד , ואין להסתמך עליו מעבר להנחות כלליות שצויינו בו.

 

x