סוכנים || רשות שוק ההון בצעד נוסף בדרך לרפורמת הסוכן האובייקטיבי

רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון מפרסמת היום (ד') חוזר להערות הציבור הכולל שתי הוראות שמטרתן להתחיל ביצירת תשתית למודל הסוכן האובייקטיבי שעתיד להגביר את התחרות בתחום הביטוח ולהקל על ציבור המבוטחים בניוד לחברות מתחרות, ללא חסמים || תגובת לשכת סוכני הביטוח - לצערנו,רשות שוק ההון בחרה להודיע על כוונתה להוציא חוזר זה דרך התקשורת ולא פנתה כמתבקש לגופים הרלוונטיים לקבלת התייחסות רצינית. נלמד את הטיוטה ונגיב עליה

 

 
 

בעז קידר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/07/2020

רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון מפרסמת היום (ד') חוזר להערות הציבור הכולל שתי הוראות שמטרתן להתחיל ביצירת תשתית למודל הסוכן האובייקטיבי שעתיד להגביר את התחרות בתחום הביטוח ולהקל על ציבור המבוטחים בניוד לחברות מתחרות, ללא חסמים.
ההוראה הראשונה קובעת כי בעת תהליך הצירוף, חייב סוכן הביטוח ליידע את המבוטח אם הוא בעל זיקה לחברות ביטוח מסוימות, וכי הביטוחים שיוצעו לו מאותו הסוכן יהיה מאותן החברות איתן הוא עובד ולא מכלל החברות. דבר הגורע מהתאמת הפוליסות למבוטח באופן המיטבי עבורו. על פי נתוני רשות שוק ההון כ-85% מסוכני הביטוח עובדים עם שתי חברות ביטוח באופן בלעדי, ובכך מונעים מהמבוטחים לקבל הצעה מיטבית מכל חברות הביטוח. בתחומי הביטוח הכללי למשל, פועלות כ-15 חברות ביטוח המציעות מגוון מוצרים במחירים תחרותיים. 
כיום פועלים כ 13,000 סוכני ביטוח וכ-1500 סוכנויות ביטוח בעלות רישיון פעיל בתחומי הפנסיה והביטוח הכללי, כאשר סך העמלות שלהם לשנת 2019 הסתכמו בכ- 9.4 מיליארד ש"ח.

הוראה השנייה שפורסמה בחוזר עתידה להגביר את התחרות בשוק הביטוח, ותאסור על סוכני ביטוח לגבות דמי ביטול ממבוטחים שהחליטו לעבור לחברת ביטוח אחרת או לסוכן אחר. עמלת דמי הביטול מייצרת חסם לתחרותיות ומונעת ממבוטחים לעזוב פוליסה קיימת גם כאשר מוצעת להם הצעה טובה יותר, וזאת כי עמלת הביטול הופכת הליך זה ל"לא משתלם למבוטח".

הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת: "תהליך מכירה אובייקטיבי הינו אינטרס משותף לכלל הצדדים העוסקים בדבר, לחברות הביטוח, לסוכני הביטוח ובראש ובראשונה לציבור המבוטחים. הרשות מפרסמת היום צעד נוסף בדרך לרפורמת הסוכן האובייקטיבי, במטרה להגביר את מודעות המבוטחים לזכויותיהם ולסייע להם לקבל החלטות חופשיות ומושכלת התואמות לצרכיהם. רשות שוק ההון תמשיך לשים דגש לקידום הוגנות ותחרות בשוק הביטוח ולשמור על ביטחון ציבור המבוטחים".




מלשכת סוכני הביטוח נמסר:
בהתאמת הביטוח למבוטח יש ערך מוסף לטיפול על ידי סוכן הביטוח שמבצע בדיקה מקצועית ורחבה במטרה לבנות עבור המבוטח את הצעת הביטוח בעלת הכיסוי הטוב  ביותר עבורו המותאמת למידותיו ולצרכיו. המטרה של סוכני הביטוח תמיד הייתה ותמיד תהיה טובתו של המבוטח.
בענף הביטוח יש נושאים דחופים לטיפול על ידי רשות שוק ההון ובין היתר, פרסומים מטעים של גופים שונים, מכירות שגויות ע"י מוקדנים בניגוד לתקנות על ידי חברות הביטוח וללא ידע מקצועי מתאים. תמוהה בעינינו העובדה כי רשות שוק ההון בוחרת להתעלם מבעיות בוערות ולשים את הזרקור על הגורם המקצועי והאובייקטיבי האמיתי המספק שירות ישר הגון  ומקצועי לציבור המבוטחים.

ושאלה מהותית שחייבת להישאל היא: אם  רשות שוק ההון מוצאת כי פעילות של מעל 40% עם חברת ביטוח יחידה פוגעת לטענתם באובייקטיביות ובתחרות כיצד זה מתיישב עם הרישיון שהם עצמם אישרו לחברת מקס לעבוד רק עם חברת AIG. האם יד ימין ברשות איננה יודעת מה התירה יד שמאל? ואיך נושא האובייקטיביות מסתדר כאשר בפתח כבר עומדת גם חברת ישראכרט לקבלת רישיון סוכן ביטוח.

לצערנו,רשות שוק ההון בחרה להודיע על כוונתה להוציא חוזר זה דרך התקשורת ולא פנתה כמתבקש לגופים הרלוונטיים לקבלת התייחסות רצינית. נלמד את הטיוטה ונגיב עליה.
x