מגזין אדוויזרלנד || סקירת השינויים האחרונים בקרנות הפנסיה

החל משינוי במקדמי קיצבה, דרך אפשרות לקבל קיצבה רטרואקטיבית, ועד חוזר פתיחת מסלולי השקעה חדשים – שינויים אחרונים בקרנות הפנסיה

 

 
 

נדב טסלר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/08/2020

 
שנת 2018 עודכן נוסח התקנון בקרנות הפנסיה בהתאם להוראות הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון, עדכון המכונה גם לא פעם בשמות כמו התקנון התקני או התקנון האחיד. כחלק מעדכון התקנון בשנת 2018 הכיסויים הביטוחים הבסיסים שמעניקה קרן הפנסיה זהים כיום בכל הקרנות. בחלק מהקרנות בחרו כבידול שיווקי (ומקצועי) באפשרות לאפשר לשמר את הכיסויים הביטוחים שהיו קיימים לחוסכים בעת מעבר בין קרנות.
 
בחודש האחרון במסגרת תיקון החוזר המאוחד: עדכון מערך ההנחות הדמוגרפי בביטוח חיים ועדכון מודל שיפורי תמותה לחברות ביטוח ולקרנות הפנסיה, בוצע עדכון רוחבי בתקנוני כל קרנות הפנסיה. עדכון רוחבי שכזה הוא הזדמנות לבחון האם החברות בחרו לשמר את האחידות בתקנון או להוסיף חידושים.
 
עדכון מקדמי ההמרה לקצבה
 
בעקבות תיקון החוזר העוסק בעדכון מערך ההנחות הדמוגרפי בביטוח חיים ועדכון מודל שיפורי תמותה לחברות ביטוח ולקרנות הפנסיה עודכנו בכל קרנות הפנסיה מקדמי ההמרה לקצבה.
 
עדכון המקדמים כעת נעשה בעקבות מחקר שנעשה בשיתוף חברת מבטח המשנה munich re. המחקר ניסה לבסס מודל עדכני לחיזוי תוחלת החיים בפרישה. בהתאם למודל החדש נמצא כי תוחלת החיים החזויה לגברים צריכה להיות גבוהה יותר מהתחזית כיום ואילו תוחלת החיים החזויה לנשים צפויה להיות נמוכה יותר.
 
השינוי במקדמים לחוסכים בקרן הפנסיה
 
בעקבות העדכון תוחלת החיים לגברים המקדמים לגברים נשואים ורווקים יעלו ואילו לנשים רווקות המקדמים יירדו ולנשים נשואות המקדם יעלה. המקדמים לגברים נשואים יגדלו בכ־0.7% ואילו של נשים נשואות יעלו ב־0.4%. צירפנו טבלה עם דוגמאות לשינויים במקדמי הקצבה.
 
 
פרמטרים שישפיעו על מקדם הקצבה
 
המקדמים שבטבלה הם לפי מי שנולד באמצע השנה, קצבת אלמן/נה בשיעור של 60% מקצבת הזקנה ולפי הפרש גילאים של 3 שנים בין בני הזוג.
 
דמי ניהול שמוצגים בטבלה הם לפי שיעור שנתי של 0.5%, כאשר פורשים מארבעת קרנות ברירת המחדל דמי ניהול נמוכים יותר, ועומדים על 0.3%. חישוב המקדמים בהתאם לדמי ניהול של 0.3% יקטין את המקדם ויגדיל את קצבת הזקנה.
 
 
השינוי בתוחלת החיים השפיע (בקטנה) גם על עלות הכיסוי הביטוחי למקרה של מוות, כאשר הסכום בסיכון לגברים ירד ב־1% ואילו של הנשים עלה ב־1%.
 
חשוב לדעת כי למרות שהתקנונים אושרו כעת, המקדמים החדשים והשינוי בתעריפי הכיסוי למקרה מוות, יכנסו לתוקף החל מ־ 1 לספטמבר 2020.
 
אפשרות לקבלת קצבה רטרואקטיבית
 
בדומה לעדכון המקדמים שחל על כל קרנות הפנסיה, בחרו בכל הקרנות להוסיף אפשרות לקבלת קצבה רטרואקטיבית.
 
עד לעדכון התקנון פורשים מקרן הפנסיה קיבלו קצבה ממועד הגשת בקשת הזקנה. כעת באפשרות הפורשים להגיש בקשה לקבלת קצבה רטרואקטיבית עד שלושה חודשים אחורה. כלומר, פורשים שדחו את הגשת בקשת הקצבה בחודש אפריל בשל הירידות בשוק ההון, יכולים לפרוש כעת, לאחר שהשוק תיקן את עצמו, ולבקש קצבה רטרואקטיבית עד שלושה חודשים לאחור.
 
חשוב לזכור את הבקשה לקבלת קצבה רטרו יש לבקש במועד הגשת הבקשה לקצבת זקנה ולא ניתן להגיש אותה בדיעבד. בנוסף, קבלת הקצבה רטרו תקטין את הקצבה השוטפת שיקבלו הפורשים בהמשך התקופה.
 
לדוגמה, המקדם של גבר הפורש בגיל 67 יהיה 192. כל קצבה רטרואקטיבית שיבחר לקבל תגדיל את המקדם במספר אחד.
 
פורש שיבחר לקבל קצבה חודשית ללא רטרו, יקבל את הקצבה הגבוהה ביותר, 5,197 שקל. בעוד שפורש שיבחר בקצבאות רטרו קצבת הזקנה שלו תקטן בהתאם, אך הוא יקבל במועד התשלום הראשון סכום גבוה יותר. לדוגמה, פורש שיבחר ב־3 חודשי רטרו יקבל קצבה חודשית של 5,117 שקל לכל ימי חייו. 80 שקל פחות מאשר בקצבה ללא רטרו. אך במועד הפרישה הוא יקבל קצבאות בגובה 20,469 שקל.
 
התאמת תקופת התשלומים המובטחים למועד הפרישה
 
בקרן הפנסיה הפורש יכול לשלב בין תקופת תשלומים מובטחים לבין קצבה לבת הזוג לכל ימי חייה. תקופת התשלומים המובטחים ניתנת לבחירה בהתאם לתקופות הבאות : 60, 120, 180 או 240 חודשים. כאשר ישנה מגבלה שתום תקופת התשלומים המובטחים לא תעלה על גיל 87 של הפורש.
 
נקודה זו יצרה בעיה בפני פורשים שפרשו לאחר גיל 67 וביקשו לבחור בתקופת הבטחה בת 240 חודשים. מכיוון ותום תקופת ההבטחה הסתיים לאחר גיל 87 היה עליהם לעבור למדרגה הבאה בת 180 חודשי הבטחה.
 
בקרנות הפנסיה של הראל ומנורה מבטחים נוספה אפשרות של חוסך שגילו בפרישה מעל 67 לבחור בתקופה של עד 87. לדוגמה פורש בן 68 יוכל לבחור ב־228 תשלומים. בהראל ניתן כבר היום לבחור באפשרות זו ואילו במנורה מבטחים התוספת תיכנס לתוקף בינואר 2021.
 
פתיחת מסלולי השקעה חדשים
 
בקרן הפנסיה של מיטב דש פתחו מסלול השקעה חדש לפורשים, מסלול הלכה למקבלי קצבה, מסלול זה שפונה לציבור הפורשים החרדי מצטרף למסלולי פרישה כשרים שקיימים בקרנות הפנסיה של הראל, כלל, מקפת ופסגות. כזכור לאחר היציאה לפנסיה מועברים כספי הפורש ממסלול ההשקעה שבחר למסלול הפנסיונרים. בהעדר מסלול כשר בפרישה עוברים כספי הפורש ממסלול השקעה כשר למסלול הפנסיונרים הזהה לכלל החוסכים בקרן.
 
התיקונים אותם הצגנו עד כה משפיעים על הפורשים בקרנות הפנסיה, במסגרת עדכון התקנון בחרו בקרן הפנסיה של הלמן אלדובי, לפתוח שני מסלולי השקעה חדשים לחוסכים. מסלול השקעה מנייתי ומסלול השקעה פאסיבי המחקה את מדד S&P 500 שני המסלולים ברמת חשיפה של 100% למניות.
 
בשורה התחתונה
 
כשנתיים לאחר עדכון נוסח התקנון, עדיין נשמרת האחידות בין קרנות הפנסיה, כאשר שינויים שמבוצעים בתקנון אחת הקרנות מאומצים בצורה זהה גם ביתר הקרנות. ככל הנראה גם שיפורים שהוכנסו בקרנות אלה ואחרות יופיעו בהמשך גם ביתר הקרנות
 
נדב טסלר הינו הסמנכ“ל המקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, בעל רישיון משווק פנסיוני, מרצה במכללת נתניה ובעל הבלוג: פנסיוני, להבין את הפנסיה. האמור לא מהווה תחליף לייעוץ או שיווק פנסיוני המותאם לצרכיו של כל אדם. והם מהווה מידע כללי בלבד.
x