אנליסטים || קדימהסטם מודיעה על תוצאות ביניים חיוביות של קבוצת הטיפול השנייה בניסוי הקליני Phase 1/2a במחלת ה- ALS

החברה מודיעה על עדכון בתוכנית הפיתוח האסטרטגית של החברה

 

 
רמי אפשטיין מנכל החברהרמי אפשטיין מנכל החברה
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/08/2020



קדימהסטם (ת"א: קדסט KDST), חברה בשלבי פיתוח קליני של תרפיות תאיות (cell therapy), הודיעה היום כי מוצר הדגל של החברה, AstroRx®, מציג פרופיל בטיחות טוב ותוצאות המעידות על יעילות קלינית בקבוצת הטיפול השנייה (Cohort B) של הניסוי הקליני לטיפול בחולי ALS. ® הפגין רמת בטיחות טובה, גם במינון התאים הגבוה שניתן בקבוצת הטיפול השנייה. הטיפול ב- AstroRx® הביא לירידה קלינית משמעותית בקצב התקדמות המחלה, בדומה לתוצאות שדווחו בקבוצת הטיפול הראשונה .

"תוצאות המחקר הנוכחי מעודדות, שכן הן מציגות מגמה חיובית בעלת משמעות קלינית בטיפול  עם AstroRx®, המוצר התאי של קדימהסטם, במחלת ה- ALS. ניסוי קליני מבוקר יידרש בעתיד במטרה לאשר את התוצאות החיוביות שנצפו בניסוי", אמר ד"ר מרק גוטקין, המחלקה לנוירולוגיה במרכז הרפואי הדסה, ירושלים, החוקר הראשי של הניסוי.

רמי אפשטיין, מנכ"ל קדימהסטם, אמר "אנו שבעי רצון מהתוצאות הקליניות החיוביות והעקביות כפי שהתקבלו בשתי קבוצות הניסוי המציגות פרופיל בטיחותי טוב ואפקט תרפויטי של AstroRx®. השינוי במדד ALSFRS-R, המשמש לקביעת קצב התקדמות המחלה, מציג ירידה של מעל 50% בהתדרדרות המחלה לפרק זמן של שלושה חודשים לאחר מתן הטיפול. האפקט היה אף גבוה יותר בחולים אצלם קצב התדרדרות המחלה הוא מהיר. מתן חוזר של AstroRx® מתוכנן להיבדק בניסויים קליניים עתידיים, במטרה להאריך את משך השפעת הטיפול. התוצאות הנוכחיות תומכות במחויבות החברה לספק טיפול רפואי חדשני ופורץ דרך למחלת ה- ALS,  מחלה קשה שעד כה לא נמצא עבורה טיפול יעיל." 

מוקדם יותר השנה, ועדת הבטיחות הבלתי תלויה (DSMB) של הניסוי הקליני המליצה, לאור התפרצות מגפת הקורונה, להשהות את ביצוע קבוצות הטיפול הנוספות בניסוי על מנת להבטיח את שלומם ובטיחותם של החולים. בשל המשך התפשטות המגפה בישראל, העיכובים שנכפו וחוסר הוודאות שנוצרה, החליטה החברה שלא להמשיך את ביצוע קבוצות הניסוי הנוספות בניסוי הקליני Phase 1/2a הנוכחי. 

אפשטיין הוסיף, "תוצאות הביניים החיוביות של קבוצות הטיפול הראשונה והשנייה תומכות בשלבי הפיתוח הקליניים הגלובאלים הבאים של החברה. החברה מתמקדת כעת במהלכים הנדרשים לקידום תהליכי רגולציה מול ה- FDA שיאפשרו ביצוע ניסויים קליניים במספר מרכזים בעולם. על מנת לתמוך בתהליכים אלה, החברה מקצה גם משאבים להגדלת יכולות הייצור ולפיתוח הדור השני של AstroRx® כמוצר קפוא. מוצר זה יקדם את תוכנית החברה למען אישור שיווק עתידי של המוצר." 
במטרה לתמוך בתהליכים אסטרטגיים אלו, בוצעו מספר מינויים של מנהלות בכירות בחברה המביאות ניסיון רב בהובלת תהליכים גלובאלים דומים: דסי מנדל - מנהלת פיתוח עסקי, ורוניק בלאיש - מנהלת רגולציה ולאחרונה מונתה ד"ר רותי אלון ליו"ר דירקטוריון החברה. 

פרופ' מישל רבל, המייסד והמדען הראשי של קדימהסטם, אמר כי "התוכנית האסטרטגית המדווחת היום נועדה להיטיב בראש ובראשונה עם ציבור החולים במחלה סופנית זו ובמאמצי הקהילה הרפואית למציאת מזור לחולים. ברצוני להודות לחולים שהתנדבו להשתתף בניסוי הקליני, לרופאים ולצוות הרפואי שליווה את הניסוי במרכז הרפואי הדסה, עין כרם. החברה תעשה כל מאמץ להמשיך את שיתוף הפעולה עם מרכזי ה- ALS בישראל כחלק מהשלבים הגלובאליים הבאים של הפיתוח הקליני." 

אודות הניסוי

הניסוי הקליני Phase 1/2a הוא ניסוי פתוח ללא סמיות (Open Label) שבוחן מינונים עולים, לצורך הערכת הבטיחות, הסבילות והיעילות הראשונית של תאי AstroRx® בחולי ALS. מטרת הניסוי העיקרית הנה הערכת בטיחות המוצר התאי AstroRx® במינונים שונים במתן חד-פעמי. מטרתו המשנית של הניסוי כוללת את הערכת יעילות הטיפול התאי המתבססת, בין היתר, על מדד ה- ALSFRS-R (ALS Functional Rating Scale-Revised), שהוא המדד המקובל (Gold Standard) להערכת קצב התקדמות מחלת ה- ALS, על ידי ניטור פעילויות מוטוריות שונות של המטופלים לאורך זמן.

בדיווחים קודמים הציגה החברה את תוצאות קבוצת הטיפול הראשונה (Cohort A). בקבוצה זו נכללו 5 מטופלים אשר קיבלו את המינון הנמוך של AstroRx® (100x106). קבוצת הטיפול השנייה (Cohort B), אשר תוצאות הביניים שלה (3 חודשים שלאחר מתן הטיפול) מוצגות בדיווח זה, כללה 5 מטופלים נוספים אשר קיבלו מינון חד פעמי גבוה יותר של תאי AstroRx® (250x106). הטיפול ניתן יחד עם הטיפול הרפואי המקובל למחלה.   

מטרת הניסוי העיקרית (Primary Objective) - בטיחות 

בדומה לקבוצת הטיפול הראשונה, גם בקבוצת הטיפול השניה, בה ניתן מינון גבוה יותר, לא דווחו תופעות לוואי חמורות הקשורות לטיפול ולא נמצאו תופעות לוואי המגבילות את מינון הטיפול. הממצאים מחזקים את הפרופיל הבטיחותי של המוצר התאי AstroRx® ומעידים על עקביות הממצאים גם במינון הגבוה יותר של המוצר.
מטרת הניסוי המשנית (Secondary Objective) - יעילות

על מנת לזהות האטה בקצב התקדמות המחלה לאחר הטיפול, מבוצעת אנליזה המשווה בין קצב התדרדרות המחלה על פי מדד ה- ALSFRS-R בתקופת המעקב שלפני מתן הטיפול לבין תקופת המעקב שלאחר מתן הטיפול. הערך הראשון (Starting Point) של תקופת המעקב שלאחר מתן הטיפול נכללה באנליזת התוצאות בשני אופנים: בביקור הראשון שלאחר מתן הטיפול (יום 30, כפי שפורסם בעבר עבור קבוצת הטיפול הראשונה – Cohort A) וכן בביקור בו ניתן הטיפול (יום -1). שתי האנליזות בוצעו ומדווחות להלן. 

קבוצת הטיפול השנייה (Cohort B) – תוצאות ביניים – ממצאים עיקריים

• השוואת קצב שינוי מדד ה  ALSFRS-Rבין שלושת החודשים שקדמו לטיפול לבין שלושת החודשים לאחר מתן הטיפול (מיום 1-) הראתה כי קצב התדרדרות המחלה בקרב המטופלים בקבוצה השניה הואט בצורה משמעותית לאחר מתן הטיפול. מדד ה ALSFRS-R התדרדר לפני הטיפול בקצב ממוצע של 1.43- לחודש ואילו לאחר הטיפול ירד קצב ההתדרדרות הממוצע ל- 0.78- לחודש (p=0.0023). תוצאה זו משקפת האטה של 45% שהנה בעלת משמעות קלינית.

• השוואת קצב שינוי מדד ה-  ALSFRS-Rבין שלושת החודשים שקדמו לטיפול לבין שלושת החודשים לאחר מתן הטיפול (מיום 30) הראתה כי קצב התדרדרות המחלה בקרב המטופלים בקבוצה השניה הואט בצורה משמעותית לאחר מתן הטיפול (0.41- לחודש, בהשוואה ל 1.42- לחודש בתקופה שלפני מתן הטיפול (p=0.0006). תוצאה זו משקפת האטה של 71% בקצב התדרדרות המחלה.

• אנליזה בה בוצע שילוב נתוני שתי קבוצות הטיפול (10 מטופלים, לפי יום 1-) מציגה:

o תוצאות עקביות של האטה של 53% בקצב התדרדרות המחלה, כאשר מדד ה- ALSFRS-R  בתקופת המעקב לפני מתן הטיפול ירד בשיעור ממוצע של -1.15 לחודש, ולאחר הטיפול ירד לקצב של 0.54- לחודש (p=0.0004). 

o ניתוח נתוני חולים שהגיבו לטיפול (Responder analysis): חולה שהגיב לטיפול מוגדר כחולה שנצפתה אצלו האטה של לפחות 25% בקצב ירידת מדד ה- ALSFRS-R בין התקופה שקדמה לטיפול לזו שאחריה. באנליזה של אוכלוסיית שתי קבוצות הטיפול, 70% מהמטופלים הגיבו לטיפול.

• אנליזות נוספות בוצעו באוכלוסיית ה- Rapid Progressors: 

התדרדרות מהירה של מחלת ה- ALS מוגדרת כקצב ירידה של לפחות 1.1 נקודות ALSFRS-R בחודש בתקופת המעקב טרם מתן הטיפול. בהתאם, מטופלים בהם המחלה מתקדמת בקצב זה מוגדרים כ- Rapid Progressors. מבין שתי קבוצות הטיפול יחד, 5 מטופלים מוגדרים כ- Rapid Progressors. ניתוח נתוני ה- ALSFRS-R במטופלים אלה הראה כי השפעת הטיפול עבורם משמעותית יותר:

o ניתוח מדד ALSFRS-R (לפי יום 1-) מעיד על האטה בקצב התדרדרות המחלה מקצב של 1.58- לחודש טרם הטיפול לקצב של 0.65- לחודש בתקופה שלאחר הטיפול, ומשקף ירידה של 59% בקצב התדרדרות המחלה (p=0.0003). 

o מטופלים המוגדרים כ- Rapid Progressors איבדו בממוצע במהלך תקופת המעקב שלפני הטיפול 4.74 נקודות לעומת ממוצע של 2.77 נקודות בתקופה שלאחר הטיפול, במדד ה- ALSFRS-R. תוצאה זו משקפת התדרדרות נמוכה ב-1.97 נקודות לאורך תקופת שלושת החודשים שלאחר הטיפול (p=0.09). 

o ניתוח נתוני חולים שהגיבו לטיפול (Responder analysis): באנליזה של אוכלוסיית הRapid -Progressors, 80% מהמטופלים הגיבו לטיפול.
התוצאות הסופיות של קבוצת הטיפול השנייה, בתום שישה חודשי מעקב, צפויות להתקבל ברבעון הרביעי של 2020.

אודות AstroRx® 

AstroRx® הינו מוצר תרפויטי המכיל תאי אסטרוציטים ממויינים, המפותח ומיוצר על ידי קדימהסטם במתקני הייצור של החברה העומדים בתקן GMP. המוצר מורכב מתאי אסטרוציטים (תאי התמך של מערכת העצבים) בריאים ומתפקדים שעברו תהליך התמיינות שפותח בחברה מתאי גזע עובריים (human Embryonic Stem Cells - hESC). תפקיד האסטרוציטים הנו להגן על הנוירונים המוטוריים הנפגעים במחלה, דרך מספר מנגנוני פעולה. הטכנולוגיה של החברה מאפשרת הזרקה של תאי AstroRx® אל נוזל חוט השדרה של חולי ALS, במטרה לתמוך בתאים הפגועים של החולה ובכך להאט את קצב התדרדרות המחלה וכן לשפר את איכות ותוחלת החיים של המטופלים. AstroRx® קיבל מעמד של תרופת יתום מה- FDA עבור הטיפול ב- ALS. 

AstroRx® נמצא בטוח ויעיל בניסויים פרה-קליניים וכעת נבדק בניסוי קליני Phase 1/2a, פתוח ללא סמיות (open label), ללא קבוצת ביקורת, שמטרתו העיקרית הערכת הבטיחות, הסבילות והיעילות של תאי AstroRx® במינונים עולים בחולי ALS. הניסוי הקליני נערך במרכז הרפואי הדסה עין כרם, ירושלים. הטיפול ניתן כתוספת לטיפול הרפואי המקובל.
מחקרים מדעיים מצביעים על כך שתאי אסטרוציטים יכולים לסייע בטיפול בתאים לא תקינים גם במחלות נוירולוגיות נוספות, בנוסף ל – ALS. לאור זאת, החברה בוחנת יישומים פוטנציאליים נוספים של המוצר התאי AstroRx®. 

אודות ALS

ALS (Amyotrophic Lateral Sclerosis), הנה מחלה סופנית ניוונית של מערכת העצבים המרכזית המתקדמת במהירות ופוגעת בתאי עצב מוטוריים ששולטים בפעילות השרירים. ALS גורמת לחולשת שרירים, אובדן יכולות מוטוריות, שיתוק, בעיות נשימה ולבסוף מוות. תוחלת החיים הממוצעת של חולי ALS היא כ- 2-5 שנים. לפי הערכת ה-  ALS Therapy Development Institute ישנם כ-450,000 חולי ALS ברחבי העולם, מתוכם כ- 30,000 בארה"ב לבדה. על פי ארגון ALS Foundation for Life, עלות הטיפול השנתית הממוצעת לטיפול בחולה ALS בארה"ב מוערכת בכ-200,000 דולר. כלומר, עלות הטיפול השנתית בארה"ב לבדה עבור כלל חולי ה-ALS היא כ-6 מיליארד דולר.

אודות קדימהסטם

קדימהסטם הנה חברה בשלבי פיתוח קליני של תרפיות תאיות (cell therapy), המפתחת ומייצרת מוצרי "מדף" תאיים המבוססים על הפלטפורמה הטכנולוגית של החברה לגידול והתמיינות של תאי גזע עובריים לכדי תאים פעילים באיכות קלינית. AstroRx®, תכנית הפיתוח המובילה של החברה, הינו מוצר תאי המורכב מתאי אסטרוציטים לטיפול ב-ALS, המצוי כעת בניסוי קליני Phase 1/2a. בנוסף, החברה עורכת ניסויים פרה-קליניים ב- IsletRx, מוצר תאי המורכב מתאי לבלב פעילים לטיפול בסוכרת תלויית אינסולין, בהם הוא נמצא כיעיל ובטוח לשימוש. 

קדימהסטם נוסדה על ידי פרופ' מישל רבל, המדען הראשי של החברה ופרופסור אמריטוס לגנטיקה מולקולרית במכון וייצמן. פרופ' רבל זכה בפרס ישראל עבור ההמצאה והפיתוח של Rebif®, התרופה המקובלת לטרשת נפוצה הנמכרת ברחבי העולם. קדימהסטם נסחרת בבורסה בתל אביב (ת"א:KDST). 

x