לאומי II הפגיעה של משבר הקורונה בשוק העבודה אינה שוויונית

הנפגעים העיקרים הם העובדים הצעירי ביותר, המבוגרים ביותר ובעלי שכר נמוך; מספר העסקים שנאלצים לפטר עובדים ולהשבית פעילות מצוי בעלייה

 

 
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
10/08/2020

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, והכלכלן יניב בר מעריכים בסקירת המאקרו השבועית שלהם כי " נתוני הלמ"ס, לצד סקירות שפורסמו על-ידי הכלכלנית הראשית באוצר, בנק ישראל ושירות התעסוקה, מלמדים כי הפגיעה של משבר הקורונה בשוק העבודה איננה שוויונית. הנפגעים העיקריים הם העובדים המבוגרים ביותר והצעירים ביותר, וכמו כן ישנה גם פגיעה ניכרת במשתכרים שכר נמוך, כלומר עובדים שאינם בעלי כישורים הנדרשים בשוק העבודה. ישנה פגיעה ענפית גדולה במיוחד בענפי הפנאי, בידור, תיירות, שירותי אוכל ועוד.

נראה שבנקודת הזמן הנוכחית, בעיצומו של גל התחלואה הנוסף הפוקד את ישראל, מספר העסקים אשר נאלצים לפטר את עובדיהם ולהשבית את פעילותם מצוי בעלייה. מדובר בפגיעה שמתמקדת במיוחד בענפים מסוימים ויש לה פוטנציאל עלייה גם בענפים אחרים במסגרת הרחבת הקושי הכלכלי למעגלים נוספים. התפתחות זו, במקביל להמשך הירידה באמון הצרכנים במחצית הראשונה של יולי, מדגישה את העלייה המחודשת בחוסר הוודאות סביב הפעילות הכלכלית, דבר אשר עלול לעכב בהמשך הדרך את היציאה מהמשבר הכלכלי, זאת בהיעדר מענה ברור, עקבי ומיידי מצד קובעי המדיניות הכלכלית".

בפמן ובר מעריכים כי "בתרחיש שבו המגבלות השונות על הפעילות במשק ימשכו וייתכן שאף יוחמרו בתקופה שנותרה עד לסוף השנה, שנת 2020 צפויה להסתכם בירידה חדה ביותר של כ-7.9% (ריאלי) בתוצר המקומי, וסביב ירידה דו-ספרתית בתוצר העסקי. לגבי 2021, תחת ההנחה של חזרה לפעילות מלאה במרבית ענפי המשק במהלך שנת 2021, אנו צופים צמיחה של 5.5%, אך במידה שההגבלות על הפעילות יימשכו לתוך השנה הבאה, אנו צופים צמיחה של 3.2% בלבד".

x