רשות ניירות ערך פרסמה הקלה בהוראת בירור צרכים ולפני שפותחים בקבוקי שמפניה בואו נבין על מה מדובר:
בתחילת משבר הקורונה נראה שרשות ניירות ערך ראתה את המכשולים לפתיחת חשבונות מרחוק וניסתה לצמצם אותם. אחד מהמכשולים שהסירה בהוראת השעה הוא הצורך ב"בקר שיחה".
מהו בקר שיחה ?
במקרה שחברה בעלת רישיון ייעוץ, שיווק או ניהול תיקים, רוצה לגייס לקוח באמצעות שיחה בטלפון (או זום) היה עליה להקליט את שלב בירור הצרכים ולהעביר את ההקלטה לבעל רישיון אחר ורצוי בכיר יותר ("בקר שיחה") כדי שישמע את ההקלטה ויאשר שההליך בוצע באופן תקין.
ב- 23 לאוגוסט 2020, הרשות החליטה להשאיר את ההקלה בדבר בקר שיחה, כלומר לבטל את הצורך בבקר שיחה (יצוין שעדיין קיים הצורך להקליט את השיחה).
נהדר? תלוי למי...
לחברות קטנות זוהי אכן הקלה כי לרוב מדובר ב- 2 ~ 3 בעלי רישיון בכירים אשר הם גם הבעלים ו/או בעלי תפקידים משמעותיים בחברה ולכן הם מרגישים נוח עם השיחות המוקלטות. לעומת זאת, חברות גדולות, אשר להן מספר רב של משווקים, חלקם צעירים ופחות מנוסים, מרגישות פחות נוח שקיימות בחברה הקלטות אשר מכילות מידע שאף אחד לא בדק אותו. לכן אני מאמין שחלקן יקיימו בקרה מלאה / חלקית על ההקלטות המדוברות.
הכיוון הוא נכון , אבל...
בעולם ניהול תיקים וגיוס לקוחות מרחוק, בקר השיחה היווה משוכה שעיקרה היה בזבוז משאבי זמן וכסף. מכשול גדול ומשמעותי יותר הנו הדרישה של מספר בנקים כי הלקוחות יגיעו פיזית לסניף לחתום על ייפוי כוח. בעידן של הטכנולוגיות הקיימות כיום, דרישה זו של הבנקים הינה מגוחכת.
מכשול נוסף נמצא בצו איסור הלבנת הון למנהלי תיקים. שם לא השתנה הרבה מאז העדכון שבוצע לפני כמה שנים. לפי הצו, לכל החשבונות אשר אינם ברמת סיכון נמוכה לצורך איסור הלבנת הון, יש צורך לבצע זיהוי פנים מול פנים ולקבל חתימת מקור על הצהרת נהנה.
הרי שמספיק שרמת הסיכון של הלקוח עולה במקצת, כדי שהאפשרות של שימוש בשיחה מרחוק או השימוש באמצעים טכנולוגיים מתייתרת לאור הצורך לקיים מפגש עם הלקוח ולקבל ממנו מסמך חתום עם חתימת מקור. מכשול זה הינו משמעותי בייחוד לחברות אשר מנהלות כספים בבנקים או בברוקרים בחו"ל. המכשול הנ"ל הינו חסם משמעותי גם לחברות אשר מעוניינות ליישם שימוש באמצעים טכנולוגיים בלבד (כגון RoboAdvisor), וזאת לאור העובדה שנכון להיום האפשרויות לשימוש מלא בכלים טכנולוגיים קל יותר, ולפעמים אף זול יותר, אצל ברוקרים בחו"ל.
לסיכום, אני מאמין שההקלה הינה בכיוון הנכון ובעתיד נראה הקלות משמעותיות עד כדי צמצום הוראת בירור צרכים והסרת מכשולי גיוס לקוחות מרחוק.
אלי חוגרי, מנכ"ל
חוגרי ציות תפעול ובקרה בע"מ