מניית טסלה Tesla stock || "בסופו של דבר ההיגיון ייגבר, ראו – הוזהרתם!"

מניית טסלה וחברותיה במחוזות האבסורד - אתמול (יום ב') החלה מניית טסלה להיסחר לראשונה לאחר שמנייתה פוצלה ביחס של 1:5 וזינקה...שוב

 

 
 

עמי גינזבורג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
01/09/2020

טסלה וחברותיה במחוזות האבסורד

אתמול (יום ב') החלה מניית טסלה להיסחר לראשונה לאחר שמנייתה פוצלה ביחס של 1:5. כפי שכתבתי כאן בעבר לפיצול מניה (ספליט) אין שום השפעה ממשית על השווי הפנימי של חברה כלשהי.  הוא לא מסייע לחברה למכור יותר מכוניות, לפתח בטריות טובות יותר, להמציא פטנטים, או לייעל את קו הייצור. במילים אחרות – זהו Non Event. אבל מכיוון שטסלה והסוחרים במניותיה חיים בעולם דימיוני משל עצמם, היה זה "אך טבעי" שמנייתה תזנק עוד קצת אחרי הפיצול. ה"קצת" הזה במונחים של טסלה הסתכם אתמול בעוד 12%. המניה שהחלה  את יום המסחר במחיר של כ-443 דולר סיימה אותו על 498 דולר. בשעות שלאחר המסחר המשיכה מניית טסלה לטפס "עוד קצת" (7%)  והגיעה למחיר של 532 דולר. בכך השלימה טסלה זינוק של כ-80% בחודש אוגוסט לבדו!

המחיר הנוכחי של טסלה משקף לחברה של אילון מאסק שווי שוק מפלצתי של 470 מיליארד דולר. כעת, לאחר שהקפיצה הזו שהרימה אותה מעל חברת הפיננסים ויזה, טסלה היא החברה ה-7 בגדלה במונחי שווי שוק בבורסות האמריקניות. 
עם שווי כה גבוה לטסלה יש כיום השפעה מרחיקת לכת על החסכונות של מיליוני אנשים באמריקה שמושקעים בה באמצעות קרנות העוקבות אחר מדד נאסד"ק 100. בקרוב היא תצורף גם למדד S&P500 היוקרתי, דבר שיגרום לעוד ביקוש למניותיה מצד קרנות עוקבות מדד. 
השוי הנוכחי של טסלה מכניס אותה למחוזות של אבסורד שאני מתקשה לזכור כמוהו בשוקי ההון העולמיים. 

רק לשם השוואה – 6 חברות הרכב הגדולות בעולם במונחי שווי שוק (אחרי טסלה) הן: טויוטה, פולקסוואגן, דיימלר, פרארי, ב.מ.וו והונדה. שוויין המצרפי של 6 החברות הללו (נכון להבוקר) הוא 464 מיליארד דולר. כן כן – פחות מטסלה לבדה. 
מכיוון שטסלה כבר לא לבד במשחק המכוניות החשמליות ניתן גם להרחיב את ההשוואה: 5 חברות רכב חשמליות – טסלה, ניקולה, לי, ניו ואקספנג – שוות כיום יחד 537 מיליארד דולר. 6 חברות הרכב המסורתיות שהוזכרו קודם, יחד עם ג'נרל מוטורס ופורד האמריקניות שוות כיום יחד רק 533 מיליארד דולר. 

כדי שנבין קצת יותר טוב על מה אנחנו מדברים – 5 חברות הרכב החשמליות תופסות כולן יחד נתח שוק של פחות מ-1% משוק הרכב העולמי. זאת בשעה ש-10 המותגים המובילים בעולם נוטלים נתח שוק משותף של כ-46%. ניקולה אגב, עם שווי שוק של 15 מיליארד דולר עדיין לא מכרה אף מכונית. 

ומה עם התחרות?

ובכן, בסין לבדה יש כיום 400 חברות המפתחות מכוניות חשמליות. רק בודדות מהן ישרדו. השאר יפשטו את הרגל. ישנם אנשים שחושבים שהשוואות כאלו הן מיותרות. שהרי טסלה-ניו-ניקולה הן העתיד, ואילו טויוטה-פולקסוואגן-פורד-הונדה הן העבר. המכוניות החשמליות ימחקו אותן.
ובכן, יש לי חדשות בשבילם – גם לעתיד יש מחיר ראוי ומחיר מופקע. מי שקונה את המניות של טסלה והחברות המתחרות שלה וחושב שזו "עסקה טובה לעתיד", לא עקב כנראה אחרי הבורסות ושוקי ההון מעודו. לשווקים הללו יש תכונה זדונית – מחירים מופקעים יכולים לשרור בהם רק למשך זמן מוגבל. 

בסופו של דבר ההיגיון ייגבר

מניות שמתומחרות במחירים גבוהים שאינם הגיוניים תמיד מוצאות בסוף את הדרך למקום ראוי יותר. ראו – הוזהרתם. מצד שני, בורסת ההימורים על מניות הרכב החשמליות נפתחה לפני כמה דקות שוב. הרולטה עדיין מסתובבת ואל קערת הפונץ' החביבה שניצבת במרכז מוזרם כל הזמן עוד ועוד אלכוהול בחינם מהדודים סם וטראמפ. את חוסר ההיגיון הזה - אני מודה – קצת יותר קשה לי להבין. 

אגב, גם מניית אפל מנופחת כיום להחריד. אבל על כך כבר אכתוב בפוסט אחר. 


דיסקליימר: הכותב שימש בעבר כעורך שוק ההון של TheMarker. כיום הוא בשלבי סיום של כתיבת ספרו הראשון: "הצפת ערך – הלקסיקון של שוק ההון". הספר השלים גיוס מוצלח בהד סטארט. המעוניינים לרכוש את הספר ברכישה מוקדמת מוזמנים לעשות זאת דרך לינק הזה: https://amiginsburg.com/    
או לכתוב לי למייל: amigins@gmail.com
אין לראות בכתוב המלצה לקנות או למכור מניות. הכותב עשוי להחזיק פוזיציות בניירות הערך המוזכרים במאמר.
x