ראיון FUNDER עם אופיר גורן מנכ"ל איטון בישראל || רכבים חשמליים זה העתיד

איטון משיקה פעילות בישראל - אנרגיה מתחדשת, אגירת אנרגיה ועוד

 

 
אופיר גורן, צילום: ניב קנטוראופיר גורן, צילום: ניב קנטור
 

משה מימון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
02/09/2020

לקראת פתיחת משרד חברת איטון בארץ, נפגשנו עם מנכ"ל הפעילות כאן. לדבריו, "המשרד נפתח לאחרונה עם רכישת איטון חברה אירופאית. לחברה אירופאית היתה פעילות בישראל משנות ה-50, ב-2018 נפתח פה המשרד שהוא בעצם משרד בבעלות איטון העולמית. 

ספר לנו קצת על הפעילות של חברת איטון
"איטון העולמית היא חברה עם מכירות בסביבות 22 מיליארד דולר. יש לה 3 חטיבות עיקריות: הידראוליקה, תעופה וחשמל ואנרגיה.

חשמל ואנרגיה מהווים מעל 60% מהפעילות, ואני והצוות פה שיושבים ברעננה בעצם שייכים לחטיבת החשמל. לאיטון יש גם הרבה פעילות מול חברות תעופה, כשכאן מדובר על התעשייה האווירית אבל זה לא משהו שעובר דרכנו.

בתחום החשמל איטון פעילה בחלק מהתחומים השמרניים מה שנקרא של ציוד מיתוג למתח נמוך, ציוד מיתוג למתח גבוה. עם השנים נכנסה לפעילות של יחידות אל-פסק (UPS), תאורת חירום, מרכזות של תאורת חרום, וכן ציוד מוגן פיצוץ לאזורים נפיצים כמו בתי זיקוק, שבהם הציוד חייב לעמוד בפיצוץ או לפחות לא לגרום נזק גדול כשיש פיצוץ.

איטון גם נכנסה לכל התחום הירוק, והיא מקדמת מאוד את תחום אגירת האנרגיה ומעבר לשימוש בדלקים לא מזהמים. יש מן הסתם עוד פעילויות אבל אלה העיקריות."

לקוחות מרכזיים בארץ?
"את ההזמנות שלנו מקבלים בעיקר מ-3 ערוצים מרכזיים. מפעלי לוחות חשמל, חברות שהן סיטונאי חשמל; והערוץ השלישי הוא בוני מכונות, זאת אומרת מדפסות של HP שמיוצרות בארץ. לישראל יש המון טכנולוגיה של בוני מכונות, אוטומציה של מכונות וזה תחום פעילות חזק אצלנו. הציוד בסופו של דבר מגיע לכל התעשייה, בנייני ציבור, בניינים רבי קומות, קניונים, בנייני משרדים, ומגיע עד הבית כאשר אתה יכול לפתוח את הלוח החשמל שיש בבית ולראות ציוד של איטון מותקן בפנים."

ההחלטה להיכנס לפה ולפתוח משרד ב-2018 זה בעקבות איזה גידול שהם ראו בפעילות פה בישראל?
"ההחלטה היתה המשך טיבעי לרכישה של קלופלר מילר, החברה האירופאית. הם יודעים שישראל זה מקום מאוד טכנולוגי והם רצו פה משרד שיהווה בסיס שיהיה עם גישה ישירה למה שקורה בשוק ולא דרך ערוצי הפצה, או נציג מקומי.

לנו כישראלים נציגים מקומיים של איטון, קל יותר לתפקד, אנחנו מכירים את התחום, את השוק, את ערוצי ההפצה המרכזיים, את השחקנים הפעילים. כשישראלים מדברים ישראלית זה נעשה יותר קל יותר, מהר יותר ונכון לישראל. ברגע שיש לנו כאן משרד הפעילות יכולה להתרחב להרבה כיוונים."

אני מניח ששיקולים כמו התפתחות בשוק האנרגיה בישראל זה לא מה שהיה חלק מהשיקול שלהם , העובדה שיש פה מעבר לגז טיבעי העובדה שיש פה שחקניות כמו אנלייט , או.פי.סי
"בשנתיים האחרונות בהחלט מזהים את הגידול שיש פה בנושא אנרגיה חלופית, אנחנו תופסים פה מאוד חזק את אגירת האנרגיה, אנחנו בקשר עם 2 משלושת הגופים שזכו לאחרונה בתחנות של 148 מגה ווט. נושא אנרגיה נקיה הוא נקודה מאוד חשובה באיטון. הם חזקים מזה מאוד באירופה, הם אפילו היחידים בעולם שמייצרים היום לוחות חשמל מתח גבוה ללא פליטת מזהמים. זה מוצר של איטון שנמכר מעולה בארץ.

אז התשובה לשאלה שלך היא שילוב, הם רואים את ההתפתחות הכלכלית שיש בישראל, הם רואים את הפוטנציאל האדיר באנרגיה המתחדשת וזה הולך ביחד."

תן לי את הזוית שלך גם על הכיוונים שאנחנו יכולים לראות בתחום הזה של אנרגיה בארץ, בעולם, אנחנו רואים מחירי הנפט חווים טלטלה איך אתם מסתכלים על התחום הזה. נתחיל מהארץ
"בארץ אנחנו רואים את התוכניות של רשות החשמל שב-2030 אחוז ניכר מייצור החשמל יהיה מאנרגיה חילופית או מתחדשת וזה פוטנציאל גדול מאוד בשבילנו, לא רק בגלל הפתרונות שיש לנו לאנרגיה המתחדשת אלא שסביב זה יש גם אספקה של לוחות חשמל ושל יחידות אל-פסק, ושל תאורת חרום, זאת אומרת אנחנו יכולים לבוא עם כל החבילה. לדעתי את הרכב הזאת אי אפשר לעצור, זה ירוץ קדימה ויהיו פה רכבים חשמליים ואם יהיו פה רכבים חשמליים לא יהיה מספיק אנרגיה לספק להם ואם לא יהיה מספיק אנרגיה לספק להם פה איטון יש לה פתרונות לדוגמא  באגירת אנרגיה. זה התחזית שלי , כמובן תלוי מה יקרה גם לכלכלה בעקבות הקורונה יש המון שינויים אבל אני חושב שנצא מזה ואני חושב שנתקדם קדימה.

לגבי הגלובלי , העולם סובל היום את אותם דברים שאנו סובלים פה. אנחנו רואים באירופה למשל, היכן שהמטה שאחראי עלינו נמצא, בהתקדמות רבה מאוד בנושא אנרגיה מתחדשת. מבחינת איטון צריך להיות שחקן ראשי מוביל בצרפת, בגרמניה, לכן אני צופה את אותו מהלך בישראל כמו שקורה באירופה."

יש איזה דגש מיוחד ששמים שמה על רכבים חשמליים באיטון, עם ההקמה של חטיבה שנקראת EMOBILITY שאמורה להתמקד בסיגמנט הזה?
"כן , יש שיתוף פעולה עם חברה שמייצרת עמדות טעינה, אנחנו לקחנו את הייצור של העמדות טעינה האלה ואנחנו מייצרים את זה באירופה. זה משתלב עם המערכות אגירת אנרגיה שמיוצרים בפינלנד וזה משתלב עם יתר המוצרים שלנו מה שנקרא המוצרים היותר שמרניים של הלוחות מתח נמוך והלוחות מתח גבוה. והכוונה היא לבוא עם חבילה שלמה. אנחנו גם בארץ מעורבים במספר פרויקטים בשלב ההצעות, תחנות טעינה מתחיל להפוך לקומודטי, מתחיל להפוך אתה יודע כל מיני יצרנים בעיקר סינים ואנחנו לא בטוחים מה יקרה הלאה לגבי התחנה עצמה אבל לגבי הפתרון הכולל,שזה מה שאנחנו יודעים לעשות, אנחנו בטוחים שאנחנו שם יש לנו תשובה טובה.

אנחנו יודעים שאם יש היום חניון אוטובוסים ובשעה שבע, או תשע בערב יגיעו לשם 100 אוטובוסים חשמליים ויצטרכו כולם טעינה לאותו לילה ובלילה אין שמש אז אנחנו יודעים לתת לזה פיתרון עם אגירת אנרגיה. אנחנו יודעים למשל שבן אדם שיש לו רכב חשמלי והוא צריך לעשות קניות והוא נסע נניח כמה שעות לפני זה והוא צריך לטעון את האוטו הוא ייסע לקניון שיש שמה טעינה, זאת אומרת קניונים או מבני ציבור שלא יצטיידו בחניונים שלהם בעמדות טעינה – יפסידו לקוחות. כמובן זה הדוקטרינה שלי ככה אני רואה את זה אחרי שאני מסתובב בשוק הרבה ומדבר עם אנשים. ועדיין אם יגיעו מאות אנשים בשעה לטעון את המכוניות שלהם באותו חניון של ביג או חניון של עזריאלי, עזריאלי יצטרך לספק להם את החשמל והיום הוא לא יודע לעשות את זה ולכן הוא צריך פתרונות שלנו שמשלבים אגירת אנרגיה , עמדות טעינה וכל חיזוק האספקה מסביב."

זה משהו שאולי ניצנים של זה רואים אבל אנחנו לא שם ממש, בישראל רכב חשמלי עוד אין , אולי באירופה רואים את זה לא?
"באירופה רואים את זה אבל אני לא חושב שיוכלו לעצור את זה פה,  ז''א רכבים חשמליים יגיעו אולי באיחור של 5 שנים אבל יגיעו, וולבו למשל הודיעה ש מ-2024 היא לא מייצרת יותר רכבים פרטיים (לא משאיות) שהם על דלקים, חד וחלק הם סוגרים את הקווי ייצור, בסופו של דבר לקנות רכב על דלקים כנראה יהיה יותר יקר מרכב חשמלי כי יהיה פחות ממנו. אז זה ייכנס וצריכים להיות מוכנים לזה וצריך להכין תשתיות והאם צריך לבנות עוד תחנת כח בשביל זה? יכול להיות שלא אם יקדמו פה את האגירת אנרגיה, יכול להיות שלא צריך לבנות עוד תחנת כח, חברת חשמל מאבדת את הייצור אבל לא בטוח שצריך להרים עוד תחנות כח. זה התחבטויות וזו הדרך לדעתי."
x