בורסה || מדד ת"א 35 ומדד ה-S&P500 || מה בעצם גרם למהפך השלילי המהיר בארה"ב

מאז ה-18-03 אנו עדים למגמה חיובית ארוכת טווח, ויפה באמת. כזו שהפתיעה רבים בעקביות שלה אחרי אירוע הקורונה האלים. כזו שבלטה כאשר המצב הכלכלי עדיין סובל מתופעות הלוואי של המגפה. לכן, היינו מצפים לסימנים מקדימים והססנות קלה לפני מכה יורדת. למרות זאת, השוק החליט שלא יהיה כך וראינו ימים של ירידות בהיקף של תשואה שנתית סולידית (5-3%). נו מילא, מי אמר שהחיים קלים...

 

 
ניתוח שווקיםניתוח שווקים
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
06/09/2020

הקדמה

התקווה של כולנו היא שהשווקים יהיו "נחמדים" אלינו. אני לא מצפה מהם שיתנו לנו רמזים עבים מדי לגבי המגמה העתידית שלהם אבל, שיהיו מספיק "אדיבים", כדי לתת לנו להתכונן ולהגיב, במידה ונראה שינוי משמעותי הדורש פעולה. ושבוע הפעילות האחרון, בשוקי ההון הגלובליים, נתן לנו דוגמה לאי ה"ההתחשבות" הזו שלהם. מאז ה-18-03 אנו עדים למגמה חיובית ארוכת טווח, ויפה באמת. כזו שהפתיעה רבים בעקביות שלה אחרי אירוע הקורונה האלים. כזו שבלטה כאשר המצב הכלכלי עדיין סובל מתופעות הלוואי של המגפה. לכן, היינו מצפים לסימנים מקדימים והססנות קלה לפני מכה יורדת. למרות זאת, השוק החליט שלא יהיה כך וראינו ימים של ירידות בהיקף של תשואה שנתית סולידית (5-3%). נו מילא, מי אמר שהחיים קלים... אבל מה עומד ברקע של המהפך הזה? ממש לא ברור. לא השתנה דבר מהותית בחלקים הפונדמנטליים של המערכת הפיננסית. מה שהיה עד כה חזרה לנורמה אצל המשקיעים. כל ה"מנתחים" החכמים מצביעים על אופטימיות יתר כגורם העיקרי לתנועה המהירה מטה של המדדים. אופטימיות שניתן למדוד בכלים כמו ה-VIX או, חזותית, בכלי מעניין הקיים באתר CNN הנקרא מדד הפחד-תאוות הבצע:



בגרף הזה, הסקאלה מראה את רמת השאננות-אופטימיות (ירוק) או השליליות (אדום) אצל המשקיעים, וזאת על ידי שקלול של 7 כלים של סנטימנט (https://money.cnn.com/data/fear-and-greed/) ומה היה המדד הזה לפני התחלת הירידה של סיום השבוע שעבר? משהו סביב ה-80, כאשר עכשיו המדד הזה עומד סביב ה-60 ומשהו. זה היה כה דרמטי? לא כל כך. ראינו מצבים גרועים מאלו של אופטימיות יתר, ולאורך תקופות ארוכות יותר. אולי ההסבר נמצא במשהו שקרה במניות המובילות? ובמיוחד ב-FAANG המפורסמות? הנה מה שקרה להן ביום חמישי שעבר:



אין ספק שהן כולן קיבלו מכה, ובמיוחד אפל, המשפיעה כל כך על המדדים. תוסיפו לכך כ-10% ירידה במניית טסלה ותקבלו את הסיבה הטכנית לירידות. אבל, רגע, מה קרה פונדמנטלית? האם הטכנולוגיה-אינטרנט-מוצרי ריחוק-וכו... יצאו מן האופנה? לא ממש. הדיבור הוא שה-Valuations (שווי המניה ביחס לתוצאות העסקיות) עברו עוד שלב לכיוון השיגעון. נודה על האמת שבחלק מן המקרים אותו שווי עבר את השיאים של בועת 2000 (!). אבל למה עכשיו? ולא קודם? ולמה באלימות גדולה כל כך?

כאן, אני חייב לחזור למה שכתבתי כאן בסקירות הקודמות: כאשר פורצים שיאים היסטוריים, ממשיכים הלאה תקופת מה אבל, מתישהו, חוזרים ובודקים את אותה פריצה כתמיכה כדי לוודא שהפריצה הייתה פריצת אמת. לדעתי, זו מהות התופעה שאנו רואים כרגע, ואם וכאשר אותן רמות שיא היסטורי במדדים, ובמיוחד במדד הנסדק, יחזיקו, אנו צפויים לחזרה מעלה מהירה ובעלת גב טכני מדהים חדש. כל זאת, כמובן, אם לא יקרה משהו חריג לרעה בשתי החזיתות הפונדמנטליות התמידיות של התקופה שלנו: ווירוס הקורונה והבחירות בארה"ב. לגבי השוק שלנו: אותו הדבר ברמה מינורית. פירוט והרחבה קצרה בהמשך.



תא 35

בסקירה הקודמת, ציינתי שאינני רואה סיבה לכך שהמדד שלנו לא יחזור לכוון הרמה התומכת המינורית סביב 1350, ואף יעשה תנועה עד הרמה התומכת החשובה יותר, סביב 1320. בסה"כ המדד הולך ושב עכשיו במסגרת של דשדוש רחב, אשר תחום המחירים שלו קלסי למדי, ומוכר לנו מזמנים קודמים: 1500-1350. מה גם שראינו את החזרה ממצב קניות היתר. ועד שהסטוקסטיקס לא הגיע ל-20 ומטה, ההשערה הייתה להמשך יורד. שימו לב שאנו קרובים לכך, כאשר המחיר עדיין לא נגע ברמת התמיכה הנמוכה של 1320.

כל זה תחת השפעה חזקה מכיוון וול-סטריט, ושם יש הרבה פחד חדש שחייב להירגע מהר. לכן, כל עוד המדד נמצא בין 1500 ו-1320, נאמר שבעצם לא קרה דבר מהותי בשוק המניות שלנו. ירידה מתחת ל-1320 תהיה משמעותית ותתפוס הרבה פקודות הפסד הממוקמות שם. דבר שיכול לגרום להמשך יורד עד 1230, המהווה את הרמה הבאה. זה יהיה שלילי בהחלט אבל לא אסון. רק ירידה מתחת ל-1150 הוא האסון, ואני חושב שיש סיכוי שלא נראה זאת בקרוב, למרות שהמשך ירידות חדות בארה"ב יביאו זאת עלינו. עבור החיוביים: תתאמצו! פריצה של 1450 היא המינימום לתקווה מחודשת.



S&P500

כמו שציינתי בהקדמה, המהלך היורד מהגבול העליון של התעלה הגדולה ועד הגבול התחתון שלה לקח יומיים בלבד וזה ממש לא זמן סביר להחלטה. מי שלא היה מגודר כבר,  נתפס בהפתעה וזה לא היה "נחמד". במיוחד כאשר לוקחים בחשבון את הזמן שלקח למדד לעלות עד שיאו החדש סביב 3600. וכמו שכתבתי, החשוב הוא שרמת הפריצה לשיא כל הזמנים, אכן תשמר. אבל מהי? האם זו 3420? או 3300, בה ראינו כל כך הרבה קושי של המדד? למרות שהמדד סגר את השבוע מעל 3420, וזה סימן חיובי בהחלט, אני עדיין דוגל ב-3300 כרמה הפריצה הקובעת. זה אומר עוד כ-140-150 נקודת מדד מטה ולחץ פסיכולוגי על השחקנים והמשקיעים הקטנים.

שימו לב שהסטוק שבר מטה ממצב קניות היתר, ובדרך למבחן האמיתי של כל השוק השורי הזה: האם הוא ייעצר סביב ה-40, כאשר המחיר יעצור סביב ה-3300? זה השילוב שהאופטימיים מקווים ומצפים לו. זכרו: בשוק שורי, אינדיקאטורי המומנטום אינם מגיעים כלל למצבי מכירות יתר. הם חוזרים מעלה קרוב אליהן. יהיה מעניין לראות מה יקרה. לגבי השורטיסטים אומר כך: זהו סדר הדברים שצריך לקרות: שבירה מטה של 3420, של הגבול התחתון של התעלה העולה (קווים כחולים), ובמיוחד של רמת התמיכה של 3300. ואז אתם "על הסוס". פחות מזה, הכול יהיה זמני ומהיר מאוד לרעתכם...
x