ועד ראשי האוניברסיטאות מודיע || למרות הסגר || האוניברסיטאות נערכו לפתיחת שנת הלימודים כמתוכנן || ב-18 לאוקטובר

באוניברסיטאות יופעל מנגנון הוראה היברידית || יאפשר לכל סטודנט לשלב למידה מקוונת והגעה פיזית לקמפוס || במידת האפשר

 

 
 

עידו אסיאג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/09/2020

ועד ראשי האוניברסיטאות הודיע כי הושלמה ההיערכות באוניברסיטאות לפתיחת שנת הלימודים ב-18.10.20, כמתוכנן. לקראת תחילת שנת הלימודים, מדווחים באוניברסיטאות על גידול של 20-30% בממוצע במספר הנרשמים לפקולטות והחוגים השונים. 

פתיחת הלימודים תתאפשר תודות להפעלת מנגנון הוראה היברידית (משולבת), כך שסטודנט יוכל להתחבר להרצאות ולמערכי השיעור באופן מקוון או להגיע פיזית לקמפוס. אחוז הסטודנטים שיגיעו לקמפוסים יקבע בהתאם להנחיות משרד הבריאות בנושא, עליהן יקפידו במוסדות הלימוד הקפדה יתרה, מתוך מטרה לאפשר לכל חברי הסגל, הסטודנטים והעובדים סביבת מחקר, הוראה, לימודים ועבודה בטוחה ובריאה.

שאר התלמידים בקורס יוכלו להשתתף בו באופן מקוון, מהבית, מהמעונות ומחללים ייעודיים שהוכשרו לכך באוניברסיטאות (כמו למשל בספריה), או מכל מקום אחר, לפי בחירתם. בכל שבוע תגיע לקמפוס קבוצה אחרת של סטודנטים, על מנת לאפשר לכולם להשתתף בקורסים פרונטליים. במידת האפשר, תינתן עדיפות לתלמידי שנה א' בתואר הראשון, זאת במטרה לאפשר להם לחוות את החיים הסטודנטיאליים, וליצור קהילה משותפת. 

יודגש כי האוניברסיטאות לא יקפידו על חובת נוכחות של הסטודנטים וזאת במטרה לאפשר לסטודנטים שלא תהיה להם אפשרות פיזית להגיע לקמפוסים, מסיבות שונות, לקיים את חובותיהם האקדמיות בלמידה מקוונת בלבד, למעט בתחומי ידע ייחודיים כמו רפואה, למשל, הדורשים נוכחות פיזית. עם זאת, יפקחו האוניברסיטאות על ההשתתפות המקוונת ובכל חוג יוגדרו החובות האקדמיים להשתתפות מקוונת. 

בנוסף, במהלך שנת הלימודים תשפ"א לא יסתפקו האוניברסיטאות בציוני "עובר/נכשל", אלא יעשו כל המאמצים הנדרשים בכדי לאפשר קיום בחינות או מטלות לימודיות אחרות ולהעניק ציונים לסטודנטים, כמובן מתוך התייחסות למגבלות טכניות, בריאותיות או אחרות כפי שיוחלט במוסד הלימודי. 

במהלך החודשים האחרונים, השקיעו האוניברסיטאות משאבים אדירים לשיפור התשתית הטכנולוגית שתאפשר את מנגנון ההוראה ההיברידית. בתוך כך, הותקנו מצלמות מתקדמות וציוד מולטימדיה בכיתות הלימוד; בוצע רישות של הקמפוסים (בדגש על המעונות) בתשתית WiFi חזקה ויציבה; נרכש ציוד קצה לסטודנטים; בוצעה הרחבה של רוחב הפס האינטרנטי בקמפוסים ועוד.

במקביל, מקיימות האוניברסיטאות סדנאות הדרכה פדגוגיות לחברי הסגל במטרה להעניק להם כלים לשפר ולטייב את מערכי השיעורים ואופן ההוראה, כך שיותאמו למנגנון ההיברידי שפורט לעיל. האוניברסיטאות הקימו יחידות לתמיכה טכנית בסטודנטים ובסגל, לאחר שגייסו אנשי צוות טכני ואנשי תמיכה לוגיסטית שיתמכו במהלך הטכנולוגי המורכב. 

עוד יודגש כי האוניברסיטאות יפעלו מתוך מטרה להמשיך ולקיים את המחקר המדעי, שלא ניתן להפריז בחשיבותו, הן בהקשר לוירוס הקורונה, והן המחקר הכללי המתקיים במוסדות.

פרופ' אשר כהן, נשיא האוניברסיטה העברית ויו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, ציין כי "בחודשים האחרונים פעלנו בכוחות משותפים ומאומצים במטרה לבצע את כל ההתאמות המורכבות הנדרשות כך ששנת הלימודים האקדמית תפתח במועד ותתנהל בצורה מיטבית. לנגד עינינו עומדים בכל עת 3 עקרונות מנחים: למידה מקוונת לכל סטודנט, שמירה על שיגרה כזו או אחרת של חיי קמפוס תוך שמירה על בריאות הבאים בשערי האוניברסיטאות והגנה על הרציפות המחקרית. לאחר השקעת משאבים ניכרים בביצוע התאמות אלה, אנו נחושים לפתוח את השנה במועד המתוכנן ומאחלים שנה טובה והצלחה רבה לסגל ולסטודנטים". 

x