וירוס הקורונה - המרוץ לחיסון || המרוץ לחיסון המיוחל - סיקור נרחב - פרופסור מיכל ליניאל ל FUNDER "החיסון יהיה זמין סביב שנה מהיום"

סקירה נרחבת של FUNDER על המאמצים השונים במרוץ לחיסון כולל ראיון בלעדי למגזין FUNDER עם פרופסור מיכל ליניאל, חוקרת במחלקה הנוירוביולוגיה וביולוגיה חישובית באוניברסיטה העברית.

 

 
משבר הקורונהמשבר הקורונה
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/09/2020

הקדמה

אפשר לראות התפוצצות ממש של מניית מודרנה, כאשר היא השיגה כ-150% תשואה מול ה-11.28% של ה-S&P500, מתחילת נקודת המדידה (תחילת אפריל). כמו שאתם יכולים לראות, היו תשואות אף גבוהות מאלו אבל עדיין זה מרשים במיוחד. מה כל זה אומר? שמודרנה נתפסת עכשיו כמובילה בסיכויים להיות "חברת החיסון" עבור הקורונה. לפחות על פי מבטם של המשקיעים בוול-סטריט. מתקיים מאמץ בינלאומי אדיר מימדים, גם ממשלתי, וגם מסחרי, להביא לנו חיסון לווירוס הקורונה. רוב המדברים בנושא, או לפחות אלו המוכנים לתת הערכת זמנים, מדברים על זמינות החיסון בין סתיו 2020 ותחילת 2021

האם לסינים יש יתרון בגלל שהווירוס התגלה אצלם? האם הם מסתירים עדיין משהו שיכול להיות חשוב בקשר לחיסון?
בהחלט כן, אבל לא מן הסיבה שהם מסתירים משהו. בסין יש פשוט משטר שיכול ליישם סדר עדיפות לאומי בצורה מהירה ויעילה מאוד כאשר מחליטים על כך. אין כאן עניין ערכי או שיפוטי של הממשלה הסינית. זו פשוט עובדה. כל מה שקשור לווירוס הקורונה הרבה יותר מסובך ממה שנראה תחילה. מה שנראה כמו גרסה חמורה קצת יותר משפעת הפך להיות משהו שונה לחלוטין: אין לווירוס הזה עונתיות רגילה, או השפעה ממזג האוויר. התסמינים יכולים להופיע בדרכי הנשימה אבל גם בדרכי העיקול, מערכת הלב, השרירים, וגם לא להופיע כלל. וככל שעובר הזמן, כל נושא התרופות והחיסונים נראה נע ונד בין הרבה תקווה להרבה ייאוש על פי ה"מומחים" הרבים שמנווטים אותנו במשבר הזה. ובכל זאת, עובר הזמן, ומצטבר הניסיון. אנו ננסה להרחיב כאן על המצב הנוכחי של פיתוח החיסון ומה אומרים על הנושא אנשים המכירים את השטח הזה לאשורו.

מגפה עולמית, אחרי כל כך הרבה זמן



בגלל שהמחלה עולמית, ושהיא פוגעת בכל סוגי האוכלוסייה, המלחמה בווירוס הפכה להיות גלובלית מכל הבחינות. כמובן, ישנו החלק הרפואי, כאשר הפירמידה בו הפוכה: במקום שארגון הבריאות העולמי ינחה את המדינות מה לעשות, היוזמות המקומיות תפסו פיקוד על הנעשה בכל מקום ומקום. הצעדים התחילו מבקשה מהאוכלוסיות לנקוט ב"ריחוק חברתי". הן על ידי לבישת מסכות והן על ידי ריחוק פיזי, יחד עם הגינה אישית מוגברת.



ואז הגיע המאמץ לטפל במחלה בכל האספקטים הלוגיסטיים שלה: זיהוי וטיפול, ולענייני הכתבה הזו, מציאה של חיסון ותרופות. מאמץ עילאי ובינלאומי המגיע אחרי תקופה של כמעט 100 שנה מאז המגפה העולמית האחרונה (השפעת הספרדית). בינתיים, אנחנו מוצפים בעדכונים של החלקים האחרים של ההתמודדות עם המחלה – תחת מעטה המילים של "קטיעת שרשרת ההדבקה" או "מניעת קריסת מערכת הבריאות". אגב, תמצאו את אותם ביטויים, ואותן דאגות, בכל העולם. המטרה של הכתבה הזו, היא לבחון מה קורה בעולם ובארץ מבחינת המאבק במגיפה. מן הסתם אצלנו היריעה הרבה יותר קצרה כמובן, ובעלת מאפיינים ייחודיים משלנו (שוב קשר למערכת הביטחונית...).

מה יקרה בטווח הקצר כשימצא החיסון?



האם שאלתם עצמכם מה בעצם יקרה כאשר תהיה הצהרה על מציאת חיסון מאושר ויעיל? איך יושפעו חיי היומיום, ואיך זה ישפיע על השווקים הפיננסיים? מן הסתם, אין כאן וודאות כלשהי אבל אני מניח שיהיו לכך השלכות מרחיקות לכת, ולדעתי, לא יקרה מה שכולם מקווים לו: חזרה מיידית למה שהיה בינואר 2020. די ברור שנשמע אנחת רווחה גדולה בעולם כולו, כאשר נדע על חיסון מאומת למחלה. אותה אנחת הרווחה תתבטא מיד בהצהרות פוליטיקאים ובתנועה בשווקים הפיננסיים. העניין הוא, שהשווקים, לפחות אלה בארה"ב, נמצאים סביב שיא כל הזמנים גם כך, אבל הצהרה על מציאת חיסון בהחלט תקדם עוד קצת את המגמה החיובית.

יחד עם השמחה הגדולה, העולם ייכנס מיד למערבולת נוספת: מי יקבל בהבנה את תוצאות העיכוב בייצור של אותו חיסון? אנחנו יודעים שהמדינות המפותחות כבר משריינות מנות, ומזמינות אופציות מכל מפתחות החיסון הרציניות, אבל מה עם המדינות החלשות והעניות יותר? מה קורה עם חיסון שמפותח במדינה כמו רוסיה, שיכולתה ורצונה לספק חיסון לכלל העולם מוטל בספק? ומה לגבי החלקים העניים והמרוחקים יותר בתוך המדינות המפותחות? בקיצור, זה יהיה עוד מקור של אי שוויון. ועוד במשהו שייראה כ"מציל חיים". אצלנו, זה קצת יוקהה, אם המכון הביולוגי שלנו יהיה מקור החיסון שלנו, אבל אם וכאשר מקור החיסון יהיה חברת תרופות בינלאומית, אין ספק שבעיית הייצור והאספקה, על פי עדיפויות קפיטליסטיות, תהווה התחלה של בעיה חברתית חדשה.

מה לגבי הטווח הארוך?

השפעת החיסון על הטווח הארוך, תלויה בתכונותיו של החיסון: האם הוא חד פעמי או תופס להרבה שנים קדימה? האם הוא צריך להיות מוזרק כל שנה, כמו השפעת? האם הוא מכיל תופעות לוואי שמונעים מחלק מן האוכלוסייה לקחת אותו? האם יהיו סוגים שונים של חיסונים, ממקורות שונים, המבצעים את העבודה בצורה שונה בגופנו? וכיו"ב שאלות שכל תשובה פונה לעתיד שונה. האם חיינו יהיו אי פעם דומים לאלו שהיו בינואר 2020? לדעתי לא. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהווירוס חשף הרבה עיוותים בגלובליזציה, האיר על קריסת רבים מן השירותים הציבוריים (בריאות, רווחה, וכו...), והצביע על הארעיות שביציבות הכלכלית במגזרים רבים (חודשיים של סגר גרמו לקריסה של הרבה עסקים שראו את עצמם בשיא השגשוג שלהם!).

לדעתי, הגורמים שנחשפו באופן דרמטי על-ידי הווירוס, ינווטו את המנהיגות, ואת הציבור, לבנייה של מערכת חיים שונה. אולי, יותר מקומית, והרבה פחות תלויה במקורות חוץ לצרכנים חיוניים (זוכרים "מנשימים, מסכות..."), יחד עם שוני משמעותי בסדר העדיפויות של חלוקת העושר הלאומי. כל זה ברמה העולמית כמובן ולא רק כאן, אצלנו. סביר להניח שטיסות, אירועים, תיירות ומסעדנות, כל אלו יחזרו לפעול כמעט במלואם. ענפים אלו ימצאו דרך חזרה אחרי שהחיסון-תרופה יגיעו. אבל האם אנו, כחברה, נתנהג כמו תחילת השנה? לא בטוח. ומתי נדע שחזרנו לשגרה אמיתית? כאשר המנהיגים יציינו בפנינו, בנימוס אבל בתקיפות, שהגיע הזמן לשלם את מה שחולק בזמן המשבר.

התפתחויות אחרונות בנושא החיסון




התבשרנו לאחרונה על ארבע ידיעות חדשותיות מעניינות. הן מהוות סמל מאפיין של מה שקורה בחזית פיתוח החיסון כנגד ווירוס הקורונה:
החלטת מדינה אחת, נושא אחד הקשור לצד המסחרי של החיסון, ושתי תחזיות לגבי זמינות החיסון.

רוסיה – פיתחנו חיסון
הנושא המדיני הגיע מרוסיה, שהייתה עד כה די עלומה בכל הקשור לנפיצות המחלה בקרבה. נשיא רוסיה הצהיר שבידיו חיסון מאושר לקורונה. זאת כאשר ממשלת רוסיה הודיעה כבר זמן מה על כוונתה להתחיל לחסן אזרחים באוקטובר. למרות שעד אז לא ייגמרו כל ניסויי הבדיקות הרגילות שחיסון אמור לעבור. הצהרה זו אופיינית לתקופה, וזאת מנקודת המבט של הלחץ שבו נמצאים הפוליטיקאים להתמודד עם המחלה, ותופעות הלוואי שלה, ובמיוחד עם השלכותיה הכלכליות.
לדעתי, הפחד מהנזק הכלכלי מסגרים, וממגבלות על חופש התנועה והמסחר, מדיר הרבה יותר שינה מעיניהם של המנהיגים מאשר כמות הנפגעים מהמחלה עצמה. אחרי הכול, אותם פוליטיקאים נמדדים הרבה יותר על בסיס הצד הכלכלי של הדברים. רוסיה היא מדינה שבה ניתן לקחת החלטה כזו, והיא נלקחת, למרות הסיכון הבולט שבה.

חברות מוכרות חיסון עתידי

לאחרונה הודיעו שתי חברות מסחריות – Sanofi הצרפתית ו-GSK הבריטית, שהן מכרו מראש 100 מיליון מנות חיסון לממשלת ארה"ב בסכום של 2.1 מיליארד דולר. כ-1.5 מיליארד דולרים ישמשו כמימון להמשך פיתוח ומציאת החיסון. על מה זה מצביע: שוב, על יכולות שונות של מדינות שונות לקבע את סדר עדיפות קבלת החיסון שיפותח ואת סדר הפצתו. נכון שהכסף מקדם את הנושא, ומזרז את זמינות החיסון, אבל להערכתי בניית פערי אספקה עוד יהיו בעוכרינו.

שתי תחזיות רפואיות

שתי התחזיות הגיעו מקובעי המדיניות הרפואיים על דבר הסיכוי לקבל את החיסון לקורונה בקרוב. ההערכה בארה"ב מדברת על תחילת 2021, כפי שהעיד בפני הקונגרס ד"ר פאוצ"י.



ובאירופה, ההערכה היא שיהיה אישור לחיסון לקורונה עד סוף השנה הזו. האם התחזיות האלו טובות יותר מהניחוש שלכם או שלי? יתכן, אבל ברור גם שפערי ההערכה מצביעים על חוסר הסכמה לגבי סיכויי ההצלחה של כל מה שנעשה כיום. אם היה מסלול ברור ומובן אחד, שכל החברות והגופים היו בטוחים בו כבעל הסיכוי הטוב יותר, אני משער שהיינו מקבלים חוות דעה הרבה יותר אחידה ומגובשת.
תזכרו: בתחזיות מדברים על הכרזה על חיסון בטוח ומאושר רפואית לקורונה. אבל זו תהיה רק נקודת ההתחלה של המלחמה האמיתית: הייצור והאספקה לכל העולם כולו. לבסוף, צריך לציין שקיימות יוזמות רבות ומדהימות לקידום מציאת החיסון. אחת מהן היא יוזמת הבית הלבן ("White House's Operation Warp Speed") אשר אמורה לקצר תהליכים ביורוקרטים. ארה"ב היא לא רוסיה, ובלי אישור FDA לא יחלקו מנות לציבור. כאשר יודעים שחיסון ממוצע לוקח בין 10-15 שנים לפתח בממוצע, מול לוח זמנים של חודשים כאן, יש לתת קרדיט לעוסקים במלאכה. אצלנו, מערכת הביטחון בפעולה, ובנוסף לכמה סימנים טובים מהגליל (מכון מחקר מיגל המסונף למכללת תל-חי) ישנו עכשיו מאמץ מיוחד ומתוקשר במכון הביולוגי של נס ציונה. כמה מזה יהפוך לחיסון המוני? עוד נראה, ובקרוב.

השחקניות המרכזיות בחו"ל, מצב התקדמות החיסון ובחינה פיננסית של החברות שנמצאות במרוץ החיסון


קיים ויכוח במדיה הרפואית אם ישנן כ-170 חברות בעולם או רק 140 המחפשות אקטיבית את החיסון לווירוס הקורונה. למען האמת, לא הצלחתי למצוא מקום שבו רשומות בוודאות "כל" החברות, ולכן לא אוכל לענות על כך בצורה סופית ובדוקה אבל נסכים שיש הרבה חברות ושהמאמץ הוא אדיר ורצוף. מתוך כל המאמץ הזה מצליחות להתפרץ קדימה לתודעה של העולם 5 חברות כאשר אני כרגע מבטל את מה שהוכרז עליו על ידי הנשיא הרוסי פוטין. שם, החיסון פותח על ידי מכון ממשלי (Gamaleya Institute) ולא ברור עדיין כמה מהחיסון הזה יהיה זמין מחוץ לגבולות הפדרציה הרוסית. ובכן, אלו חברות אשר רובן כבר נמצאות בשלבים מתקדמים של בדיקת החיסון על בני אדם, אבל גם מסוגלות להבטיח ולקיים אספקה, כאשר יהיה בידיהן אותו חיסון:



Oxford University/AstraZeneca
(בריטניה):
כמו שניחשתם, זהו שילוב של חברה מסחרית ואוניברסיטה. הכותרת של המאמץ כאן היא שהם כבר בודקים את החיסון על כ-100 אלף אנשים, בשלוש מדינות שונות, ושיעד תחילת ייצור החיסון נמצא בסתיו 2020 (ממש מאחורי הדלת...). אגב, באתר החברה, ניתן למצוא כתבה מה-20-07 האומרת שהחיסון שלהם מייצר תגובה חיסונית חזקה במיוחד יחד עם וידאו על התוצאות שהתקבלו משלבי 1 ו-2 בתהליך בדיקת החיסון שלהם. מהות החיסון שלהם בנוי מווירוס צינון מוחלש (adenovirus) אשר עבר מוטציה גנטית ואשר אינו יכול להזיק לבני אדם.


Moderna (ארה"ב):
זו החברה האמריקאית המובילה רפואית לגבי חיסון הקורונה. עימות קטן עם הרגולטור האמריקאי גרם לעיכובים וצרות בהתקדמות החברה בחזית הקורונה אבל בראיון אחרון, ציין מנכ"ל החברה שעד חג ההודיה (26 נובמבר 2020) יידעו בחברה לומר אם יש בידם חיסון או לא. ובמידה שכן, האם יוכלו לספקו אותו עד תחילת 2021 על פי דברי החברה, יהיו זמינים כ-30,000 אנשים לצורך בדיקת החיסון בשלב ה-3 שלו, השלב שבו נדע אם הוא ניתן לחלוקה בטוחה וגם אם הוא אפקטיבי כנגד המחלה. מהות החיסון שלהם בנוי מטכנולוגיה המבוססת על מולקולות RNA. באתר החברה ניתן למצוא ווידאו ממש מעניין ומרחיב מסביר את הכול בצורה יפה.


Pfizer (ארה"ב):
חברה אמריקאית ענקית בהחלט, אשר לקחה על עצמה להיכנס לעניין, אבל עדיין מפגרת מבחינה קלינית בניסויים. מה שמעורר תקווה גדולה אצל המסתכלים בחברה הזו היא העובדה ששניים ממסלולי הפיתוח שלה הוגדרו כ"מסלולים" מהירים על ידי הרגולטור (FDA). על פי מנהליה העסקיים של החברה, יש סיכוי שהחברה תבקש אשור רשמי לחיסון כבר באוקטובר השנה. נקודה מעניינת נוספת לציון היא שזו החברה האמריקאית היחידה, מבין מפתחות החיסון בארה"ב, שלא לקחה כסף ממשלתי לצורך כך. הכול (כ-מיליארד דולר) יושקע במחקר ופיתוח עצמאי, בארבעת המסלולים שהחברה החליטה להתרכז בהם. מהות החיסון שלהם בנוי גם הוא על מולקולת RNA.


SinoVac (סין): (חברה פרטית ולכן אינה נסחרת בבורסות)
חברה משמעותית שאינה שייכת למועדון המדינות המערביות. לכאורה, לסינים יש יתרון מסוים בנושא הקורונה עקב היותם מקור ההתפרצות הראשונה, אבל אם תסתכלו על לוח הזמנים של פיתוח החיסון, אין זה כך כלל. בכל מקרה, מתוך 5 החברות המובילות, ישנן 2 סיניות וזו הראשונה. סינובק בודקת כרגע את החיסון שלה על כ-10,000 מתנדבים בסין, 9,000 בברזיל, ותתחיל בקרוב לעשות זאת על 1,900 כאלו באינדונזיה. על פי תחזיות החברה, החיסון שלה יהיה זמין בתחילת 2021. מהות החיסון שלהם בנוי מווירוס קורונה מוחלש.


SinoPharm (סין):
זו החברה השנייה מסין כאשר היא כבר בודקת את החיסון שלה על כ-15,000 מתנדבים במזרח התיכון. שלב זה של הניסויים אמור לקחת עד כחצי שנה. החברה גם הודיעה על בניית מפעל שני לייצור החיסון, אשר יביא את יכולתה להביא לעולם כ-200 מיליוני מנות כל שנה. למרות שאין הרבה ידיעות על כך אנו מבינים שמהות החיסון שלהם בנוי גם הוא מווירוס קורונה אשר עבר שינוי כך שהא לא יוכל להזיק יותר.

מצב החברות הציבוריות

אם מסתכלים על הנתונים הפיננסיים של החברות הללו. לפניכם שני גרפים יומיים מאתר Finance.Yahoo (כל נקודה בעקומות מציין שער סגירה יומי של הנכס). הגרף הראשן הוא שילוב של מדד המניות הכללי האמריקאי, S&P500 (בכחול) עם המניות הספציפיות של כמה מן החברות.



אסטרה-זנקה (ירוק), פייזר (סגול בהיר), וסינופארם (סגול כהה). כמו שאתם יכולים לראות מניית אסטרה-זנקה היא המנצחת היחידה את המדד, אבל לא בהרבה. ההבטחה הטמונה בחיסון שלה מצליחה לגרום למשקיעים להיות אופטימיים זהירים, ולתת ביצועי יתר למניה מעל השוק כולו. שתי החברות האחרות עולות גם כן אבל לא מספיק. הן כנראה לא מהוות מגנט של עניין ולא מצליחות להיות בולטות בחיוב. בגרף השני, בודדתי את מניית מודרנה מול אותו מדד ה-S&P500.



אפשר לראות התפוצצות ממש של מניית מודרנה, כאשר היא השיגה כ-150% תשואה מול ה-11.28% של ה-S&P500, מתחילת נקודת המדידה (תחילת אפריל). כמו שאתם יכולים לראות, היו תשואות אף גבוהות מאלו אבל עדיין זה מרשים במיוחד. מה כל זה אומר? שמודרנה נתפסת עכשיו כמובילה בסיכויים להיות "חברת החיסון" עבור הקורונה. לפחות על פי מבטם של המשקיעים בוול-סטריט. האם זה יהיה נכון בחיים? נדע בקרוב. וכסיכום קצר של פרק זה נוכל לומר שאכן מתקיים מאמץ בינלאומי אדיר מימדים, גם ממשלתי, וגם מסחרי, להביא לנו חיסון לווירוס הקורונה. רוב המדברים בנושא, או לפחות אלו המוכנים לתת הערכת זמנים, מדברים על זמינות החיסון בין סתיו 2020 ותחילת 2021. כאשר מדובר על אישור סופי לחיסון בטוח ויעיל. כאמור, מאותה נקודת זמן יתחיל המרוץ של הייצור והאספקה ובנקודה הזו אני חושש שאנו נחזה שוב בהבדל המשמעותי הקיים בין סין והמספקות האחרות: היא תוכח שוב כמנוע תעשייתי, מגובה ממשלה, ובעלת מגבלות רגולציה מעטות יחסית. האם זה ימנע מאתנו להשתמש בחיסון שלהם? אם הוא יוכח כבטוח, בוודאי שלא.

המאמצים השונים במרוץ לחיסון – מבט על התקדמות החיסון בארץ



כמו כל דבר משמעותי בארצנו הקטנה, וכאשר צריכים מאמץ מרוכז ומהיר, המשימה מוטלת על גוף בטחוני דווקא ולא אזרחי. מציאת חיסון לקורונה אינו שונה מן הכלל הזה. ישנן יוזמות ברוכות בכל מיני מקומות בארץ (הזכרתי כבר את מכון מיגל בגליל) אבל עיקר ההבטחה מגיעה מן המכון הביולוגי הסודי במיוחד בנס ציונה. שם, מדברים על שלב שלישי של ניסויים בחודשים הקרובים כאשר מנהל המכון אומר "...יש לנו את המוצר ביד...". על פי מה שפורסם, החיסון של המכון משתמש בווירוס שאינו מזיק לאנשים, ועליו מעטפת הדומה לווירוס הקורונה. הגוף שלנו מזהה את המעטפת, מפתח כנגדה נוגדנים, ועל ידי כך אנו מוגנים מפני הווירוס האמיתי. יש לציין גם ששיטה זו מקובלת כבר כשיטה לחיסונים בעבר, ושחברת Merck האמריקאית החליטה ללכת על השיטה הזו לצורך פיתוח גרסתה לחיסון.
יש להניח שמאחורי הקלעים עובדים גם הרבה גופים ממשלתיים, ופרטיים, על חלקים שונים ומשונים של תהליך הפקת הווירוס. כולל אלמנט הייצור והאספקה אשר ציינתי בכתבה זו פעמים כה רבות. אבל, בסופו של דבר, אנחנו באמת מדינה קטנה ואני מניח שאם וכאשר יימצא חיסון רשמי בינלאומי, יהיה לו יתרון על שלנו. לפחות כאשר מדובר בטווח הארוך. לצורך חיסון מיידי של אוכלוסיות בסיכון, וקבוצות חשובות במיוחד לחברה (עובדים חיוניים, אנשי רפואה, וכו...), החיסון של המכון (אחרי שהוא יהיה אקטיבי ומאושר) יכול בהחלט להוות אבן דרך בהתגברות על המחלה במקומותינו.

דעה מלומדת בהחלט



מכל האמור, קיבלנו הרבה מידע אבל היה חשוב היה לקבל דעה מלומדת ממי שחיה את הנושא. והנה, פרופסור מיכל ליניאל, חוקרת במחלקה הנוירוביולוגיה וביולוגיה חישובית באוניברסיטה העברית, הסכימה לענות לנו על כמה שאלות:

מה מסלול החיסון שנראה לך כמבטיח ביותר, מבחינת שיטת יצירת נוגדנים? מעטפת על וירוס אחר, RNA, וכו...
"לדעתי, כל מסלול מכיל יתרונות משלו ויש בהחלט סיבה לשמוח על כך שחברות שונות מפתחות את החיסון במסלולים שונים. יש גם סיכוי שמה שיקרה בסוף הוא שיחלקו קוקטייל של חיסונים מסוגים שונים, על פי מאפייני אוכלוסיה שונים. ייתכן בהחלט שחלקי אוכלוסיה שונים לא יוכלו לקבל חיסון ממקור אחד בגלל תופעות הלוואי הספציפיות שלו, ולכן הקוקטייל יהיה הפתרון. בגדול, המסלולים הרבים טובים לעניין, ואין כאן טוב יותר או פחות."

ש: האם לוח הזמנים שאומרים לנו באמת יכול לקרות (תחילת 2021)? האם כמות החיסון הנדרשת אינה גדולה מדי? איך בכלל מפיקים כמויות כאלו?
"אני חושבת שהחיסון יהיה זמין סביב שנה מהיום. זאת אומרת בקיץ-סתיו 2021. כל ההערכות שהוא יגיע אלינו לפני כן קצת אופטימיות מדיי כאשר אני מכלילה בכך גם את זמן הייצור והאספקה לכולם. אגב, יש לקחת בחשבון שהעולם יודע לייצר כמויות חיסונים במיליארדים (דוגמה בולטת: שחפת). אינני חושבת שתהיה בעיה אמיתית לעשות זאת גם עבור חיסון הקורונה."

מה דעתך על ההכרזה של הנישא פוטין בנושא החיסון שיש לו? ממה שקראתי הם עדיין בשלב III ובכל זאת מכריזים על תחילת חיסון באוקטובר.
"אין לנו מידע ממשי לגבי המחקר שם ובכלל אני חושבת שהם בשלבים די מוקדמים למרות ההצהרה של הנשיא. בכל מקרה, אני חושבת שהפיתוחים שאנו מכירים במודרנה, פייזר, ואלו בסין הרבה יותר מבטיחים רפואית ותעשייתית."

האם לסינים יש יתרון בגלל שהווירוס התגלה אצלם? האם הם מסתירים עדיין משהו שיכול להיות חשוב בקשר לחיסון?
"בהחלט כן, אבל לא מן הסיבה שהם מסתירים משהו. בסין יש פשוט משטר שיכול ליישם סדר עדיפות לאומי בצורה מהירה ויעילה מאוד כאשר מחליטים על כך. אין כאן עניין ערכי או שיפוטי של הממשלה הסינית. זו פשוט עובדה. כאשר הם באמת רוצים משהו, הם יעשו אותו בצורה מקסימאלית. גם ברמה האנושית וגם ברמה הטכנולוגית. אני חושבת שהם עושים הכול כדי להיות בחזית של פיתוח החיסון לווירוס, כאשר יש להודות שאצלם אלמנט הרגולציה הרבה יותר קל מאשר במדינות המערב. זה נותן יתרון נוסף בזמן המחקר והפיתוח ובמיוחד כאשר יוחלט על ייצור החיסון בצורה המונית."

סיכום

מרגע הופעתו, ווירוס הקורונה היה כמטרה ברורה למציאת חיסון כנגדו. זו הסיבה שהסינים שלחו מהר מאוד את הרצף הגנטי שלו לכל העולם. וכאשר העולם חווה את ההשפעות החברתיות והכלכליות של ההתמודדות מולו, החיפוש הפך להיות למרוץ של ממש. גם בחברות המסחריות וגם ברמת המדינות. משחק כאן לא רק עניין רפואי אבל בוודאי גם עניין של יוקרה וגאווה להיות הראשון למצוא את הנוסחה הגואלת. כולם מדברים על סוף 2020, או תחילת 2021 כיעדי ההגעה למטרה ולמדנו שיעד קיץ 2021 הגיוני קצת יותר. תיארתי בפניכם את השחקנים הגדולים בחזית העבודה הזו, כאשר המאמצים המדינתיים (רוסיה, ישראל, ועוד...) קצת פחות חשובים בגלל מוגבלות ההפצה הבינלאומית שלהם. לדעתי, וזו כאן ספקולציה, מה שיקרה יהיה דו-שלבי. תחילה נתבשר על חיסון אשר עבר את כל המבחנים הרפואיים הנדרשים באמת. וזה ייעשה על ידי חברת תרופות גדולה בינלאומית הרגילה לעמוד בתנאי רגולציה קשים במיוחד. ורק לאחר מכן, ייכנס נושא הייצור ההמוני וההפצה.

תחילה, יסופקו המנות שהחברות התחייבו להן אבל כאשר מדובר במיליארדי מנות, נראה את השבשבת מתכוונת לכיוון סין. היא תחזור להיות בית החרושת העולמי, וביתר שאת כאשר מדובר בנושא שבה יש לה כל כך הרבה אחריות. אם הפתרון יהיה באמת של קוקטייל חיסונים, הדברים יתארכו בזמן הרבה יותר. אגב, ממשלת ישראל האריכה את דמי האבטלה עד יוני 2021. אולי הם ידעו משהו שאנחנו עדיין מנחשים אותו? ולשאלה שנשאלתי בנושא: איזה סוג חיסון כדאי לקחת? זה המבוסס על וירוס מומת? מעטפת חלבון על ווירוס לא מזיק? פיתוח על בסיס RNA מהונדס? או בכלל חיסון מלאכותי לחלוטין? ברור שאין לכותב שורות אלו הכישורים לענות על שאלה רפואית כזו אבל אני יכול בהחלט לומר משהו בעניין: כנראה שאם נסכים לקבל זריקת חיסון בכלל (ויש הרבה באוכלוסיה שאינם חושבים לעשות זאת...), זו תהיה מן הסוג שיהיה זמין ומשווק על ידי משרד הבריאות שלנו, וקופות החולים. לדעתי, לא ייתנו לנו לבחור כל כך.... הרבה בריאות לכולם!
x